موضوع: "تلنگر"

مي خواهم قلمم خوب شود كه...

بسم الله الرحمن الرحيم
مي خواهم قلمم خوب شود که شرح دهم همه¬ي ناشنيدني¬ها و همه¬ي ناديدني¬ها؛ مي-خواهم خوب نوشتن را بياموزم، که خوب را گسترش دهم، خوب در جايي که هيچ اميدي به صبح فردا نيست و من با نوشتن اميد و نويد دهم که اي خستگان برخيزيد از روزنه¬اي نور خورشيد هويدا خواهد شد و تمام تاريکي¬ها در حال مبدل شدن به روشنايي¬اند.
مي¬خواهم خوب نوشتن را بياموزم تا رسم خوب گذشتن و فداشدن را به يادگار بگذارم، مي¬خواهم قلمم را به اندازه دل تنگم گسترش دهم و زيبا وجذابش کنم همانند لبخندي که برلب دارم در حالي که پوششي برغم هايم است و نوشته¬ام نيز تسکيني بردرد¬هاي بي سرانجام شود؛ مي¬خواهم خوب بنويسم که علم را گسترش دهم اما نه علمي که هزاران محقق به گردش بسان پروانه مي¬چرخند، مي¬خواهم علم اخلاق را گسترش دهم، هماني که در سينه مادر بي سوادم نهفته است، همان علمي که از صدف لبانش، هنگامي که لبخند بر آن جاري مي¬شود هويدا است، مي¬خواهم بنويسم و خوب نوشتن را تجربه کنم در حالي که زبان گوياي خداوند شده¬ام و بر صفحه¬ي روزگار با قلمي خوش بنويسم الابذکرالله تطمئن القلوب تاهزاران دل ناآرام، آرام گيرد و لب¬هايي که مدت¬هاست در فراق عزيرانشان غنچه شده¬اند و رنگ و لعاب صدف بودن خود را باخته¬اند، رنگي دوباره بخشم. مي¬خواهم بنويسم که رنگ دهم به همه اشياي عالم، امارنگي حقيقي يعني صبغة الله کنم همه¬ي عالم را، هدفم اين است که قلمي خوب داشته باشم بسان شفافي و تنهايي دل يك بيمار، برروي تختِ جدا از عزيزان و شرح دهم حالش را تا شايد توانستم سيلي از دلها به سويشان روانه کنم تا از تنهايي¬شان بکاهم، يانه!!! سيلي از دست¬ها و نگاه¬هاي معصوم را به واسطه¬ي شرح حالشان به سوي آسمان بي¬کران هستي روانه کنم که از معبود حقيقي لباسي از جنس شفا قرض بگيرند براي دلهاي پر از غمشان.
مي¬خواهم قلمم را خوب کنم که هم راز دلم شود آنگاه که دلم با ديدن پاي برهنه کودکي بسان بيد مي¬لرزد در حالي که دست من هم بسان پايش برهنه است و چيزي بر کف آن نيست که ملکي¬اي بخرم و دلش را شاد کنم در حالي که اگر قلمم خوب باشد با نوشتنم دستي پر از اميد مي¬آيد و مرهم پاي خسته کودک مي¬شود اما دلم از قلمم چيزي غير از اين¬ها مي¬خواهد، دلم به انگشتانم مي¬نگرد و مي¬گويد خوب نوشتن را بياموز تا بتواني درباره صحراي پر بلا و رباب بي¬ارباب آنقدر بنويسي که هر روز اين قصه بر هر گوشي طنين انداز شود تا به فراموشي سپرده نشود چرا که قصه¬ي کشيده شدن گوش با گوشواره، گم شدن در ميان خارهاي بيابان و وفاي پدر به عهد خود در ميان خرابه زنگاري است براي دل¬هاي گرد و غبار گرفته ، مي¬خواهم خوب بنويسم که همگان به ياد آورند مفرد مذکرغايبي که منتقم آل رسول است دير کرده و وقت آن رسيده که همه¬ي دل ها با دست¬ها هماهنگ شوند و رو به آسمان بيکران هستي بخوانند اللهم عجل لوليک الفرج.
دست نوشته وحيده ابراهيمي طلبه پايه پنجم

نشست اخلاقی با موضوع آشتی با سخنرانی زینب فقیهی

نشست اخلاقی با موضوع آشتی با سخنرانی زینب فقیهی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی با موضوع آشتی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: آیا شما را به چیزی با فضیلت‌تر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است زیرا تیره شدن رابطه‌ی میان مردم مهلک و دین‌ برانداز است.
وی افزود: اگر مشاجره‌ها، اختلافات کوچک اصلاح نشود ریشه عداوت و دشمنی تدریجا در دل‌ها نفوذ می‌کند و یک ملت متحد را به جمعی پراکنده مبدل می‌سازد.
خانم فقیهی گفت: اصلاح ذات البین و ایجاد تفاهم و زدودن کدورت‌ها و دشمنی‌ها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستی یکی از مهمترین برنامه‌های اسلام است امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: ایجاد خوش‌بینی و اصلاح ذات البین حتی با دروغ عملی پسندیده است.
وی با اشاره به آیه 35 سوره نساء افزود: اگر جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانواده‌ی زن انتخاب کنید اگر این دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند خداوند به توافق آنها کمک می‌کند زیرا خداوند دانا و آگاه است.
خانم فقیهی بیان کرد: کم رنگ شدن کدخدا منشی خانواده در حل اختلاف زوجین، سن پایین، اعتیاد، بیکاری، عدم شناخت فردی زوجین نسبت به هم و عدم هم کفوی زوجین در زمینه‌های علمی، مالی و فرهنگی از جمله علل و عوامل زمینه‌ساز طلاق است.

نشست اخلاقی با موضوع صبر با سخنرانی حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی

نشست اخلاقی با موضوع صبر با سخنرانی حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی استاد مربیان قرآن مدارس سراسر کشور در نشست اخلاقی با موضوع صبر با حضور طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: با مطالعه‌ی تاریخ زندگی بشر، در می‌یابیم که یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت انسان، استقامت و پایداری در برابر سختی‌ها و مشکلات صبر بوده است.
وی افزود: خدا لشکریانی دارد یکی از آن‌ها صبر و در قرآن در مورد آن بسیار بحث شده است این صبر یک رمز است و به کسانی که جرات داشته و عاشق باشند عطا می‌کند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: عنصر حیاتی انسان صبر است و مقام آن خیلی بالا است برای بدست آوردن این مقام نیاز به تلاش بسیار دارد و لوازم می‌خواهد هر چه انسان صبر کند و با مقام صابران نشست و برخاست کند صبرش بیشتر می‌شود.
وی گفت: قرآن بارها از صبر مشرکان و بی‌دینان و تحمل شداید در راه دفاع از خرافات و عقاید باطلشان سخن گفته و به مسلمانان گوشزد کرده است که مخالفان شما پیوسته یکدیگر به صبر سفارش می‌کنند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: طبیعت زندگی دنیا این است که با موانع و مشکلات و آفات همراه می‌باشد و این آفات در کمین نعمت‌ها است که باعث از دست دادن آن‌ها می‌شود به همین دلیل کلید اصلی پیروزی‌ها صبر و شکیبایی است.
وی افزود: اگر انسان مدتی در پیش‌آمدهای ناگوار در مشقت عبادات صبر کند کم کم نفس عادت می‌کند و تحمل سختی بر آن آسان می‌شود که به واسطه آن از مقام صبر ترقی پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: اگر صبر نباشد سعادت و خوشبختی فرد و جامعه هیچ کدام میسر نمی‌شود و بدون صبر نه دین و نه دنیا پایدار و برقرار می‌ماند بنابراین صبر هم یک ضرورت دنیوی و هم یک ضرورت دینی است.
وی افزود: امامان (علیهم السلام) اسوه‌ی صبر و قهرمان استقامت بودند و حتی یکبار در مقام مصائب و حوادث زندگیشان دیده نشده که لحظه‌ای بی‌صبری کنند و کاری برخلاف صبر است انجام دهند.

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1401

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1401

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: هر کدام از ما با ورود به حوزه سرنوشت خودمان را به واسطه‌ی کار خیری که خود یا والدین کرده‌اند تغییر داده‌‍‌ایم.
وی افزود: همانطور که بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حق، موجب سرازیر شدن انواع نعمت‌های الهی است در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به روایتی از علم آموزی گفت: طالب علم آنچه در آسمان و زمین و دریا است برایش درود می‌فرستند سعی کنید و نیت کنید طلبه واقعی باشید علم نور است ولی بی تزکیه گمراهی است.
وی گفت: حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: دانش میراثی شایسته است رسم‌های پسندیده زیورهایی هستند که کهنه نمی‌شوند و فکر آینه‌ایی جلادار است همانطور که فرزند از پدر ثروت ارث می‌برد شاگردی هم که از استاد علم می‌آموزد اخلاق، ادب و علم ارث می‌برد.
خانم فقیهی با اشاره به سخنان یکی از حکما افزود: آتشی که روشن شد با استفاده از آن کم نمی‌شود بلکه زمانی خاموش می‌شود که هیزم نباشد علم هم با استفاده از عالم نابود نمی‌شود بلکه وقتی شاگرد نباشد از بین می‌رود.
وی بیان کرد: به همین خاطر خدا مقام دانش آموز و عالم را تا آنجا بالا برده که در ردیف فرشتگانش قرار داده و زکریا از خدا فرزندی می‌خواهد که علوم وی را درک کنند.

نشست اخلاق ویژه زنان خانه دار سطح شهرستان گراش با سخنرانی حجت السلام صدوقی

نشست اخلاق ویژه زنان خانه دار سطح شهرستان گراش با سخنرانی حجت السلام صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی با موضوع زن منتظر ویژه زنان خانه‌دار شهرستان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: شخص منتظر وظیفه خود می‌داند در جهت زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) تلاش‌ کند اگر این زمینه‌سازی بخواهد پدید بیاید باید اعضای خانواده نقش خود را پیدا کنند و در جهت تحقق آن کار موثری انجام دهند یکی از آن اعضا زن است.
وی افزود: زن نقش کیفی دارد؛ چون با اعضای خانواده و دیگران رابطه دارد و روح حاکم بر همه‌ی این روابط مبتنی بر رضایت حجت خدا است و این رابطه‌ها نقش زن را در نظام خانواده روشن می‌کند به چنین شخصی منتظر می‌گویند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: کسی که دنبال این است امام زمان (عجل الله تعالی) از او راضی باشد تمام مسئولیت‌های خود را طبق قوانین اسلام به نحو کامل و جامع انجام می‌دهد در این صورت خانواده‌ مهدوی شکل می‌گیرد که الگوی ما است.
وی گفت: اگر کسی خودش را با نظام منتظرانه شکل دهد می‌تواند در مقابل هجمه فرهنگی دشمن مقاوم باشد و زمینه‌ای را بوجود بیاورد که دیگران را بدون استثنا مقاوم و امنیت و ثبات پایدار را در خانواده خودش جاسازی کند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: اگر بخواهیم خانواده منتظر را تعریف کنیم مجموعه‌ای است که وظیفه دارد در هر موقعیتی بصورت مستمر در جهت اصلاح و ارتقا خودش و دیگران اقدامات بایسته و شایسته را در مسیر ظهور انجام بدهد.
وی گفت: اگر زنی تصمیم بگیرد بعنوان زن منتظر روی انگیزش‌های درونی کار کند شوهر و فرزندان او لحظه به لحظه در حال رویش هستند هیچ تحولی در محیط زندگی بدون توجه به دو انگیزش بیرونی و درونی امکان تحقق ندارد.
کارشناس رادیو معارف افزود: رسانه‌ها باید انگیزش بیرونی را آرام آرام تبدیل به انگیزش درونی کنند، ما در انگیزش درونی ضعیف بوده و هستیم پس باید به سمت و سویی حرکت کنیم که جامعه خودجوش تحول را بپذیرد.

نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید باسخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید باسخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: طلبه‌ها با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد نمی‌دانند بعد از فارغ التحصیل شدن چه کاری و چه فعالیتی در پیش دارند عدم تبیین این مساله باعث شده یک بحرانی به نام بحران هویت شکل بگیرد.
وی افزود: ما باید فلسفه عملی فقه را در زندگی برای طلبه جا بیندازیم فهم لازم برای درک مطلب فقهی و اینکه طلبه بتواند از قِبَلِ استنباط گزاره‌های فقهی بحران‌های زندگی خود را به یک فرجام برساند وجود ندارد و این یکی از مشکلاتی است که وجود دارد.
حجت‌الاسلام صدوقی: طلابی که درس می خوانند باید بتواند در مقابل جریان‌های ضد فرهنگی که از خارج رهبری می شود و وارد ایران می‌شود و زن ایرانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد در مقابل آن جریانات دفاع فعالی از خود داشته باشد.
وی گفت: ما در حوزه به بحث و گفتگوی آزاد نیاز داریم باید طوری باشد که طلبه جرات کند که در مقابل شبهات قدرت دفاعی داشته باشد ولی این قدرت دفاعی وجود ندارد چون انگیزه لازم در ابتدای ورود به حوزه به او داده نشده و سرمایه‌گذاری نشده است.
حجت‌الاسلام صدوقی افزود: یکی از بحرانی‌ترین مسایلی که ما با آن مواجه هستیم این است که یک طلبه رسالت آینده خودش را نمی‌داند طلبه باید هویت جنسیتی خودش را بداند موقعیت زن بودن را در مقابل موقعیت مرد بودن در جامعه تسبیط کند و ما را انتظام دهد.
وی بیان کرد: هر طلبه‌‍ای که فارغ التحصیل می‌شود باید به این نتیجه برسد که قرار است بعنوان مربی بار از روی دوش ولی خدا بردارد و منویات او را در جامعه گسترش دهد و بعنوان مربی و بصورت نامرئی نقش تاثیرگذار روی خانواده و جامعه داشته باشد.
حجت‌الاسلام صدوقی افزود: طلبه‌ای بعد از فارغ التحصیلی ماموریتش این است که اول خودش صاحب ماموریت باشد بعد این هویت را بصورت نظام‌مند نشر دهد، با تعامل عاطفی و مبتنی بر تعهد فرد می‌تواند به استناد آنها هویت خودش را تعریف کند.
وی گفت: ما باید یک انسان منتظر در عصر غیبت بعنوان فارغ التحصیل ارائه دهیم یعنی شخصیتی که وظیفه دارد بر اساس مبانی اسلام ناب ضمن تلاش در جهت گسترش ظرفیت وجودی و ارتقاء سطح مقاومت خود در مقابل حوادث و در راستای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد.

نشست اخلاق ویژه عموم با سخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

نشست اخلاق ویژه عموم با سخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه عموم که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند: هر کسی که عمل صالح انجام دهد خداوند به او حیات طیبه عطا می‌کند یعنی زندگی پاک، توام با آرامش و لذت پایدار به شرطی که این عمل مبتنی بر ایمان به ارزش‌های الهی باشد.
وی افزود: حیات طیبه هدیه مستمر الهی است که به زن و مردی که عمل صالح انجام دهند عطا می‌کند عمل صالح، عمل قانون‌مند و نظام‌مند است که از یک سلسله و یک‌سری استانداردها برخوردار و جهتش صد در صد الهی است.
حجت‌الاسلام صدوقی گفت: این عمل صالح باید به تکلیفی که مهم ترین تکلیف انسان است متکی باشد و برای خدا باشد و باید در موقعیت‌های گوناگون متناسب با موقعیت‌ها با حساب و کتاب و دقت مبانی انجام شود.
وی افزود: اگر خانم‌ها بخواهند با حیات طیبه مانوس باشند باید مبانی لازم برای کسب حیات طیبه را بدست بیاورند باید زن در جامعه خودش را ارتقاء دهد و دانشش، بینشش، شخصیتش و فرهنگش باید تغییر کند و جایگاه خودش را در جامعه درک کند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: دشمن شخصیت زن خانه‌دار را تحقیر می‌کند می‌گوید: زنی از هویت اصلی و اجتماعی بی بهره است که خانه نشین باشد در صورتی زن خانه‌دار بزرگترین دکترای تربیت نسل آینده بشر است اوست که تنظیم کننده نظام ارزشی در جامعه است.
وی افزود: زنی که بینش تمدن‌ساز دارد شرایط و ساختار غلط را عوض می‌کند و می‌تواند از حقوق خود دفاع جانانه‌ای کند زن‌های دیگر را به سمت و سویی حرکت دهد که آنها رسالت و بینش خود را درک کنند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: زنی که با هویت اسلامی مانوس شده چارچوب‌های دینی را می‌شناسد عبودیت و بندگی الهی را درک کرده و خدا را حاضر، ناظر و حاکم بر زندگی می‌داند چنین زنی تحت تاثیر تبلیغات غربی قرار نمی‌گیرد و از هویت دینی خود دفاع می‌کند.
وی گفت: زن منتظر واقعی که شاخص‌ها را می‌داند، با حیات طیبه مانوس، یار با وفای حضرت حجت عجل الله تعالی و نیرو برای حضرت تربیت می‌کند زنی است که دنبال فقرزدایی فکری از جامعه است.

نشست اخلاق ویژه بانوان سطح شهرستان گراش

نشست اخلاق ویژه بانوان سطح شهرستان گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، معصومه شکاری، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی ویژه بانوان سطح شهرستان گراش برگزار شد بیان کرد: زندگی با همه مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم از جمله طلاق، خودکشی و روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر این است که ما سبک زندگی از کشورهای غربی و فرهنگ غرب عاریه گرفته‌ایم.
وی افزود: آموزه‌های دینی ما بیگانه از سبک زندگی نیستند و هیچ موضوعی در زندگی وجود ندارد که در دین ما آن را بیان نکرده باشد و باید توجه کنیم سبک زندگی را از کسی عاریه نگیریم.
خانم شکاری گفت: در امور معیشتی، فرهنگی و حتی پوشش و رفتار اجتماعی ساده زیست باشیم در سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) شاهد ساده زیستی هستیم و ما هم باید در هر یک از شئون اجتماعی به ساده زیستی به عنوان یک فرهنگ اجتماعی اسلامی عمل کنیم.
وی افزود: ما باید تلاش کنیم به اعتدال و عدالت اجتماعی بیاندیشیم که رهنمود امام علی (علیه السلام) در حکومت ایشان بوده است و از خودنمایی خودداری کنیم و در همه امور ساده زیست باشیم.
خانم شکاری بیان کرد: زنان نقش مهمی در نوع نگرش خانواده به موضوعات مختلف دارند و اگر آنان از مصرف کالای لوکس و تجملی خودداری کنند سایر اعضای خانواده نیز از آنان تبعیت می‌کنند پس باید نگرش زنان تغییر کند.
وی افزود: ساده زیستی یعنی زندگی ساده و عاری از پیرایه‌های زندگی تجملاتی و پرهزینه و با واژه زهد و قناعت همسو است و با داشتن روحیه زهد و قناعت حاصل می‌شود و مخالف رفاه طلبی، دنیا طلبی تجمل گرایی و… مخالف است.
خانم شکاری گفت: ساده زیستی به معنای تنبلی، عافیت طلبی، فقر و تنگدستی، بی‌نظمی، بی‌مسئولیتی و نظیف نبودن نیست ائمه معصومین (علیهم السلام) در عین ساده زیستی، نظیف‌ترین، منظم‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین فرد در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند.
وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شاخص مومنان ساده زیستی است امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: آنان در پوشش میانه‌رو و معتدل هستند و از افراط و تفریط پرهیز می‌کنند.

برگزاری نشست اخلاقی

برگزاری نشست اخلاقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: اگر اسلام در مخاطره باشد و زمینه برای قیام مفید باشد قیام با علم به شهادت، یک وظیفه دینی برای همه است و قیام امام حسین (علیه السلام) چنین بود.
وی گفت: امام می‌فرمایند: من برای اخلال، افساد و ظلم قیام نکرده‌ام بلکه به خاطر امر به معروف و نهی از منکر، نشان دادن راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و پدرم امیرالمومنین (علیه السلام) و اصلاح مفاسد در امت جدم می‌باشم.
خانم فقیهی گفت: حذف روش و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، ممنوعیت تفکر و تدبر در قرآن و روی کارآمدن یزید و مخالفت آشکار او با مبانی اسلام و احکام الهی برخی از عواملی است که اسلام را در معرض قرار نابودی قرار داده بود.
وی بیان کرد: با بروز این آسیب‌ها امام بر خود لازم دانست که به عنوان وظیفه اسلامی دست به قیام بزند و این قیام انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود امام می‌خواست شخصیت یزید، بنی امیه و بنی مروان را نابود کند.
خانم فقیهی افزود: گفت: امام قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است انجام دهد این از طریق قیام و امر به معروف و نهی از منکر است.
وی بیان کرد: قیام گاهی به نتیجه حکومت می‌رسد مانند انقلاب اسلامی که امام خمینی (رحمه الله علیه) موفق به تاسیس آن شد گاهی هم به نتیجه شهادت می‌رسد که حضرت برای هر دو نتیجه آماده بود.
خانم فقیهی گفت: در واقع هدف اصلی آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین که آن را هیچ کس قبل از امام حسین (علیه السلام) حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) انجام نداده بود و آن اصلاح نظام اسلامی و نجات جامعه از سقوط بود.

کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخ‌گویی عاطفی است میزان پاسخ‌گویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخ‌گویی عاطفی آنها را تشکیل می‌دهد هر چه پاسخ متناسب‌تر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخ‌گویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفه‌های کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانواده‌ها ممکن است پاسخ‌گویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی می‌توانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینه‌ساز در رضایت‌مندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبک‌های ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش می‌دهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادت‌های مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادت‌های مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادت‌های مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوال‌پرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه می‌شود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارت‌های کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوه‌ی جمله‌بندی، زمان‌بندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفت‌وگو، چگونگی جمع‌بندی و ختم آن توجه داشته باشند.

که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخ‌گویی عاطفی است میزان پاسخ‌گویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخ‌گویی عاطفی آنها را تشکیل می‌دهد هر چه پاسخ متناسب‌تر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخ‌گویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفه‌های کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانواده‌ها ممکن است پاسخ‌گویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی می‌توانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینه‌ساز در رضایت‌مندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبک‌های ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش می‌دهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادت‌های مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادت‌های مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادت‌های مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوال‌پرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه می‌شود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارت‌های کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوه‌ی جمله‌بندی، زمان‌بندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفت‌وگو، چگونگی جمع‌بندی و ختم آن توجه داشته باشند.

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از فضائل اخلاقی که می‌توان آن را رمز محبوبیت و بهترین وسیله‌ی جلب محبت و دوستی دانست تواضع و فروتنی است.
وی گفت: تواضع آن است که انسان خود را از کسانی که در جاه و مقام از او پایین‌تر هستند، برتر نداند و نیز به معنای افتادگی است که آدمی خود را از دیگران بالاتر نبیند به معنای کوچکی کردن و به دیگران ارج نهادن است، نه آنکه خوارکردن خود و زیر بار ذلت رفتن باشد.
خانم حامل بیان کرد: بنابراین تواضع اقدامی است که انسان داوطلبانه در برابر دیگران به دلیل امتیازاتی که در آنان احساس می‌کند، انجام می‌دهد ممکن است فردی خود را برابر دیگران از جهتی یا جهاتی دارای امتیاز ببیند.
وی گفت: برای اینکه مبادا انسان به غرور و تکبر مبتلا شود، باید به جهات امتیاز خود توجه نکند، بلکه به امتیازهای دیگران، حتی احتمال پاره‌ای امتیازات در آنان توجه کند و به دلیل همان جهات امتیاز فروتنی کند.
خانم حامل افزود: با توجه به این مطلب که قرآن کریم از صفات اصلی اقوام بی‌ایمان را کبرورزی و گردنکشی آنان می‌داند، نتیجه گرفته می‌شود تواضع، که ضد تکبر است، با ایمان ارتباطی وثیق دارد و یکی از مؤلفه‌های اصلی ایمان است.
وی گفت: از ارتباط ویژه تواضع با ایمان، می‌توان دریافت که اصل تواضع، فروتنی در برابر عظمت خداوند است و تواضع در برابر انسان‌ها از اینجا ناشی می‌شود در قرآن کریم واژه تواضع به کار نرفته اما واژگانی مانند خشوع، خشیت و … همین معنا را می‌رساند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام افزود: در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده‌اند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: بزرگترین آفت سعادت انسان و شقی‌ترین دشمنان بشر خود پسندی و تکبر است این صفات رشته انس و الفت را می‌برد و یگانگی و صمیمیت را به دشمنی مبدل ساخته است و دری از نفرت عمومی را به روی انسان می‌گشاید.
وی افزود: کبر حالتی است نفسانی که انسان بزرگی کند و به دیگران بزرگی فروشد خود را صاحب کمال و دیگران فاقد کمال می‌داند بنابراین اعمال وآثاری که به سبب آن از انسان صادر می‌شود تکبر نام دارد.
خانم حامل گفت: ریشه کبر، عجب و حسد است و انسان فاقد کمال چون آن را در دیگری می بیند حسد می‌کند فرق کبر و عجب در این است که عجب فقط خودش است ومقایسه‌ای در کار نیست ولی در تکبر در مقایسه با دیگران اتفاق می‌افتد.
وی افزود: یکی از موجبات تکبر کم ظرفیتی انسان است همین که کمالی در خود می بیند گمان می‌کند دارای مقام و مرتبه‌ای است در صورتی که آنچه کمال پنداشته یا اصلا کمال نیست یا در مقابل کمالات دیگران ارزشی ندارد.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به اینکه تکبر خصلتی دارای مراتب است گفت: یکی آنکه کبر در دل باشد و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود دیگر آنکه به زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیف‌تر است.
وی افزود: مرتبه سوم وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود.
خانم حامل بیان کرد: متکبرین نه تنها منفور اجتماع بلکه از فیض رحمت خداوندی نیز محروم هستند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: از تکبر بپرهیزید زیرا بنده همین که به تکبر خو گرفت خداوند فرمان می‌دهد که این بنده را در شمار گردن‌کشان به شمار آرید.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: یافتن مهارت‌های زندگی زناشویی مستلزم یافتن کارکردهای خانواده است؛ برای یافتن مهارت‌هایی که کارکرد و کنش مدنظر را ایجاد کنند ابتدا باید علم و دانش آنها را آموخت.
وی گفت: مودت و رحمت راهبردی کلیدی در مهارت زندگی خانوادگی است در قرآن از آفرینش دو جنس به منظور رسیدن به آرامش در کنار یکدیگر سخن گفته شده است؛ یعنی استعداد این آرامش در انسان وجود دارد و کلید آن مودت و رحمت است.
خانم فیروزی افزود: سرشت قلب بر پایه‌ی احسان شکل گرفته و به گونه‌ای ساخته شده که در مقابل بدی بغض طرف مقابل را می‌گیرد برای پیدا کردن مهارت دلبستگی باید احسان کرد یعنی انجام دادن کاری بدون داشتن کوچک‌ترین چشم داشتی در نتیجه احسان محبت می‌آورد.
وی بیان کرد: یکی از تکنیک‌های احسان‌‌مندی، تکنیک روز ویژه است این تکنیک برای افزایش دلبستگی عاطفی به کار می‌رود و اثر مهارت احسان را به خوبی نشان می‌دهد احسان بینش افراد را افزایش می‌دهد و انگیزه لازم برای ادامه دادن را برای همسران ایجاد می‌کند.
خانم فیروزی گفت: زوجین روزی را به عنوان روز ویژه انتخاب می‌کنند که در آن روز به آنچه همسرشان دوست دارد توجه کنند و رفتارها و کارهای مورد علاقه همسرش را بدون هیچ توقعی برای جبران انجام دهد و کارها از نظر تعداد و کیفیت با یکدیگر تناسب داشته باشد.
وی افزود: این تکنیک درباره‌ی کسانی اجرا می‌شود که دلبستگی آنها ضعیف شده و ذهن آماده‌ای برای به هم ریختن دارند و بیش تعمیم دهی در آنها قوی است؛ یعنی ممکن است رفتاری در این روز از همسرش ببیند و آن را عدم دوست داشتن خود از سوی همسر تلقی کند.
خانم فیروزی گفت: مرحله بعد از احسان کردن، نشان دادن واکنش مناسب به خوبی‌ها است چنین واکنشی را می‌توان همان مفهوم رایج سپاس‌گزاری دانست که نقش مهمی در ارتقای دلبستگی زوجین دارد در نتیجه اگر احسان اتفاق افتد سپاس‌گزاری باعث تداوم آن است.
وی بیان کرد: در روایات بر سپاس‌گزاری همسران از یکدیگر تاکید شده است؛ ناسپاسی موجب نارضایتی، بروز سردی در دلبستگی، قطع کننده‌ی سپاس‌گزاری طرفین از یکدیگر است و باعث ایجاد خطاهای شناختی می‌شود.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: برای رسیدن به زندگی مطلوب همسران نیازمند سازگاری و انعطاف هستند این انعطاف در گفتار و رفتار همسران رخ می‌دهد حال، گفتار و رفتار زاییده‌ی تفکر ما است.
وی اظهار کرد: ما برای رسیدن به این زندگی نیازمند مهارت تفکر مثبت، تفکر نقاد، مسئله گشایی برای حل مسئله، آشنایی با تحریف‌های شناختی و کنترل تفکرهای انطباق ناپذیر هستیم.
خانم فیروزی افزود: در مهارت تفکر مثبت نگاه ما به زندگی باید واقع بینانه باشد و بین افکاری که منجر به افسردگی می‌شود و افکاری که امیدوار کننده است تعادل برقرار کنیم.
وی گفت: بعضی از افراد، خوشبختی را همان لذت شدید می‌دانند توماس راس می‌گوید: خوشبختی همچون یک قالب صابون خیس است که هر چه بیشتر به آن چنگ بزنید بیشتر از دستتان رها می‌شود.
خانم فیروزی افزود: خوش‌بینی به خواست خدا، شناخت صحیح مرد و زن از دنیای یکدیگر، تبیین دلیل‌هاست به این صورت که اول دلیل عمل و رفتارتان را بیان کنید بعد پافشاری کنید؛ آینده نگری صحیح و تلقین، از جمله راه‌هایی برای تحقق تفکر مثبت است.
وی گفت: واقع بینانه به زندگی نگریستن، در مورد حوادث فکر و شکایت نکردن بلکه وظیفه خود را انجام دادن، در برابر حوادثی که پیش آید به توانایی‌ها و دارایی‌های خود نگاه و با فکر، تدبیر و توکل مشکلات را حل کردن، از جمله مهارت‌های تفکر مثبت است.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب متاهل که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: باور مجموعه عناصر محوری است که در درون افراد به عنوان یک دید و بینش وجود دارند بسیاری از باورهای انسان در مراحل عادی ناشناخته است و بعضی از این باورها تنها از طریق تست‌های باورشناسی قابل کشف است.
وی افزود: شعار باور درمانی این است که باورهای افراد واقعیت آن‌ها را می‌سازند برای تغییر واقعیت‌ها باید باورها را اصلاح کرد؛ ابتدا باورها را شناخت و سپس درمان کرد.
خانم فیروزی گفت: یک دسته از باورها سخت و هسته‌ای و دسته‌ی دیگر باورهای گذرا و موقت هستند دسته اول باورها بنیادین، مطلق یا تعمیم یافته و تغییر ناپذیر هستند معمولا انسان‌ها این باورها را یا نمی‌شناسند یا پنهان می‌کنند.
وی افزود: باورهای اساسی و هسته‌ا‌ی انسان که به شخصیت او شکل می‌دهند در سه حوزه اصلی مربوط به خدا، انسان و مربوط به هستی و وجود متمرکز هستند هر کدام از این موارد در فرهنگ اسلامی و هویت تاثیر دارد و می‌تواند در درمان موثر باشد.
خانم فیروزی بیان کرد: در باورهای مربوط به خدا سه عنصر موثر است عنصر توحید یعنی انسان‌ها باور داشته‌اند که تنها یک خالق در عالم است، خداوند دارای قدرت و علم مطلق و بسیار مهربان و دلسوز است.
وی افزود: والا بودن انسان، اراده، رشد و تعالی یعنی به سمت افق بالاتری باید حرکت کنیم و جاودانگی یعنی پس از مرگ زندگی انسان تمام نمی‌شود و در واقع انسان جاوید و زنده است، از جمله باورهای مربوط به انسان است.
خانم فیروزی گفت: چیزی بدون هدف و مقصد در این جهان نیست جهان به شیوه‌ای پیچیده و شگفت انگیز خلق شده است رمز و راز و مناسبات درونی دارد همچنین برخورد منطقی با حوادث و دارا بودن تفکر خلاق آثار روان شناختی باور درباره هستی است.

برگزاری اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش با عنوان “روش‌های واسطه‌گری در امر ازدواج ” برگزار شد.
زینب فقیهی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: خداوند به کسی که برای ازدواج دیگران اقدام کند در ازای هر قدمی که بر می‌دارد و هر کلمه‌ای که می‌گوید اجر و ثواب یک سال عبادت را می‌دهد که در تمام روزها آن روزه گرفته باشد و در تمام شب‌های آن نماز شب خوانده باشد.
وی بیان کرد: واسطه‌ها به دلیل شناختی که از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر می‌کنند در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌کننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌کنند.
خانم فقیهی گفت: باید ابتدا و قبل معرفی هر کس ببینید به بلوغ نکاح که شامل بلوغ عقلی، ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و… رسیده است چون تنها برای ازدواج فرد، بلوغ جنسی ملاک نبوده تا ببینیم به سنی رسیده وتقاضا ازدواج دارد که به وی فردی را معرفی کنیم.
وی افزود: از شرایط بسیار مهم ازدواج هم کفو بودن زوجین است کفو بودن به معنی مثل و شبیه هم بودن نیست بلکه به معنی متناسب بودن است که ممکن است گاهی این تناسب در شبیه بودن باشد یا گاهی در هم جهت بودن و یا گاهی نیز در مکمل بودن نهفته باشد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: تدلیس در امر ازدواج مهم است یعنی عملياتي كه زن يا مرد يا شخص ثالثي (واسطه‌ها) انجام داده و موجب فريب در امر ازدواج شود كه طبق قانون جرم محسوب شده و فريب دهنده به مجازات خواهد رسيد.
وی گفت: فریب در ازدواج (تدلیس) به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، از جمله عوامل فروپاشی نظام خانواده یا تیرگی روابط زوجین است بدین لحاظ زن و مرد از فریب یکدیگر نهی شده اند، علاوه بر آن، فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می باشد.
خانم فقیهی بیان کرد: بعضی‌ واسطه‌گرها روش صحیح معرفی کردن دو نفر برای ازدواج را بلد نیستند، این واسطه‌گری نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث ایجاد ناراحتی هم می‌شود در قدم اول، خانواده‌ها باید ببینند چه فردی و با چه خصوصیات اخلاقی واسطه ازدواج فرزندشان شده است.
وی گفت: در امر واسطه‌گری ازدواج با نظر خودتان دیگران را به هم وصل نکنید، بیش از حد تعریف نکنید، خیلی اصرار نکنید خیلی ساده پیشنهاد خود را بگویید و اجازه دهید خود افراد تصمیمات بعدی را بگیرند و بگوییدکه شناخت صد در صد ندارید و بعد از معرفی کنار بکشید.

برگزاری جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: الگوها در تربیت فرزندان اهمیت و نقش قابل توجهی دارند و باید در زمینه معرفی الگو به کودک و نوجوان دقت قابل توجهی کرد زیرا الگوها می‌توانند در روح و عقل فرزندان نفوذ کنند و به سمت خود سوق دهند.
وی افزود: کودک از نظر فطری استعداد و آمادگی ذاتی برای یادگیری و تربیت دارد پدر و مادر اولین سرمشق و الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند و از آن تبعیت می‌کنند بدون تردید اگر مدل و سرمشق دارای رفتاری مناسبی باشند رفتار کودک درست شکل می‌گیرد.
خانم حامل بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم فرزندانمان که آینده‌سازان این مرز و بوم هستند در راه درست قدم بردارند باید از همان کودکی به فکر تربیتشان باشیم امام صادق علیه السلام در اینباره می‌فرمایند: خیر و شر فرزندان با والدین گره خورده است.
وی افزود: بعد از پدر و مادر یکی از الگوهای کودکان و جوانان، دوستان آنها هستند که در برخی موارد الگوپذیری آنان از دیگران بیشتر است و روی تربیت عقایدی، اخلاقی و رفتاری آنها تاثیر دارد و در سرنوشت انسان موثر است.
خانم حامل گفت: یکی دیگر از موارد الگوگیری محیط تعلیم و تربیت آنها یعنی معلم و مربی کودکان می‌باشد و معمولا تمامی حرکات و سکنات خود را از مربیان نمونه‌برداری می‌کنند معلم به خاطر نفوذ معنوی با تمام رفتارش الگوها و سرمشق‌هایی در اختیارشان قرار می‌دهد.
وی افزود: وسایل تبلیغاتی از قبیل رایانه، اینترنت و فضای مجازی به تنهایی الگو نیستند ولی الگو ساز هستند، جذابیت و گیرایی پیام و گستردگی و فراگیری این دو مورد نقش رسانه‌ها را بعنوان یک عامل تربیت از دیگر عوامل ممتاز می‌کند.
خانم حامل بیان کرد: تاثیر رسانه در رشد اجتماعی و اخلاقی کمتر از تاثیر والدین و معلمان نیست فضای مجازی یکی از جنبه‌های مهم در زندگی هر نوجوانی را تشکیل می‌دهد زمینه انحراف و لغزش‌ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان  به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از القابی که در شأن امام رضا (علیه السلام) وارد شده لقب رئوف است اگر چه اهل بیت (علیهم السلام) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهرورزی در وجود امام رضا (علیه السلام) بروز و ظهور بیشتری دارد.
وی افزود: امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است.
خانم فقیهی گفت: رئوف بودن صفتی است که با لطف، مهربانی و مهرورزی نسبت به دیگران گره خورده، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.
وی با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت بیان کرد: هنگامی که به حرم مشرف شدید به عدد اسم ابجد امام رضا (علیه السلام) یعنی هزار و یک مرتبه ذکر یا رئوف و یا رحیم را بگویید چون او حجت خدا و پناه شیعه است، آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است در اختیار امام است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: زیارت امام هشتم (علیه السلام) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: هرگاه به شدت و سختی گرفتار شدید بسیار یا رئوف یا رحیم بگویید.
وی بیان کرد: چنانچه ذکر یا رئوف و یا رحیم هزار و یک مرتبه در یک جلسه گفته شود زندگی انسان سامان می‌یابد و پانصد و چهل و پنج مرتبه برای وسعت رزق و برآورده شدن حاجت و نجات از شرّ اشرار و شدائد مفید است.

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان  به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از القابی که در شأن امام رضا (علیه السلام) وارد شده لقب رئوف است اگر چه اهل بیت (علیهم السلام) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهرورزی در وجود امام رضا (علیه السلام) بروز و ظهور بیشتری دارد.
وی افزود: امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است.
خانم فقیهی گفت: رئوف بودن صفتی است که با لطف، مهربانی و مهرورزی نسبت به دیگران گره خورده، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.
وی با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت بیان کرد: هنگامی که به حرم مشرف شدید به عدد اسم ابجد امام رضا (علیه السلام) یعنی هزار و یک مرتبه ذکر یا رئوف و یا رحیم را بگویید چون او حجت خدا و پناه شیعه است، آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است در اختیار امام است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: زیارت امام هشتم (علیه السلام) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: هرگاه به شدت و سختی گرفتار شدید بسیار یا رئوف یا رحیم بگویید.
وی بیان کرد: چنانچه ذکر یا رئوف و یا رحیم هزار و یک مرتبه در یک جلسه گفته شود زندگی انسان سامان می‌یابد و پانصد و چهل و پنج مرتبه برای وسعت رزق و برآورده شدن حاجت و نجات از شرّ اشرار و شدائد مفید است.

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان  به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست ویژه دانش آموختگان که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: گرایش فطری و غریزی انسانی در دنیا، گرایش به فرزند است همین گرایش شدید افراد را به نمایش و رخ کشیدن فرزندان برای فخر فروشی و افتخار کردن وا می‌دارد همین تفاخر موجب گمراهی و کفر و عناد می‌شود.
وی افزود: از نظر قرآن فرزند داشتن یک ارزش است و این ارزش هنگامی واقعی است که در مسیر تعالی انسان و انسانیت باشد و خود و فرزندان را به سوی خدایی شدن و دست‌یابی به خلافت الهی رهنمون سازد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: توطئه و سیاست‌های غلط استعماری غرب است که (زندگی بهتر با فرزند کمتر) می‌خواهند جمعیت مسلمانان و شیعه را کاهش دهند و اهل حق از اکثریت بیفتد و تحت سلطه آنان باشند.
وی بیان کرد: از جمله آثار و فواید داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد خداوند در قرآن می‌فرمایند: داشتن فرزند برای والدین همانند داشتن نیروی انسانی است که می‌توان در کارها والدین را کمک و یاری رساند.
خانم فقیهی گفت: از فوائد فرزندآوری در صورتی که متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود در این مورد رویکرد صهیونیست‌ها و وهابیون به مساله تعداد فرزندان و کنترل جمعیت نیز قابل تامل است.
وی افزود: اگر تعداد فرزندان کمتر شود بسیاری از احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند بهتر است تنبلی و بی‌همتی را در تربیت فرزندان و انجام واجبات بپذیریم و برای جبران آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: افزایش سن ازدواج، طلاق‌های فراوان، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیر پذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزند، بی‌فرهنگی و اشتغال زنان از عوامل کاهش جمعیت است.
وی افزود:کاهش نیروی دفاعی کشور، کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطر اقتصادی و خطر فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت است.

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

، مرضیه خسروی زاده حقیقی، کارشناس مامایی معاونت بهداشت شهرستان گراش در کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از عوامل ناباروری در خانم‌ها تخمدان پلی کیستیک می‌باشد و این به آن معنا نیست که فرد مبتلا اصلا باردار نخواهد شد بلکه ممکن است دیرتر باردار شود یا برای بارداری نیاز به درمان داشته باشد.
وی افزود: این بیماری اگر بدون درمان برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می‌تواند بر سلامت فرد اثر بگذارد و یکی از شایع‌ترین اختلال غده‌های داخلی است که حدود پنج تا ده درصد خانم‌ها به آن مبتلا هستند.
خانم خسروی زاده حقیقی گفت: با تغییر شیوه زندگی، کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش وزن شیوع این بیماری در جامعه بیشتر شده است این بیماری گاهی در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود به همین دلیل احتمال ارثی بودن این بیماری مطرح است.
وی گفت: این بیماری قابل پیشگیری نیست ولی تشخیص زودرس و درمان آن از عوارض طولانی مدت مانند ناباروری، سندرم متابولیک، چاقی، دیابت و بیماری قلبی جلوگیری و شیوه زندگی سالم و بهبود مشکلات هورمونی به کاهش علامت آن کمک می‌کند.
خانم خسروی زاده حقیقی بیان کرد: داشتن رژیم غذایی متعادل به درمان و کنترل علایم بیماری کمک می‌کند این رژیم شامل میوه، سبزی، دانه‌های کامل و لبنیات کم چرب و پرهیز از روغن‌های مضر است که نیازهای تغذیه‌ای را تامین می‌کند.
وی گفت: افراد مبتلا به این بیماری با ترک سیگار، فعالیت فیزیکی منظم مانند پیاده رویی، کنترل و کاهش وزن بین پنج تا هفت درصد در طول شش ماه می‌تواند تخمک گذاری و باروری را در هفتاد و پنج درصد از خانم‌های مبتلا به شکل طبیعی برگرداند.

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گرا

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان  به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گرا

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست ویژه دانش آموختگان که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: تک فرزندی پدیده‌ای است که به دنبال صنعتی شدن جوامع امکان رخداد آن افزایش می‌یابد و مشکلات متعددی را برای فرزند، پدر و مادر و جامعه می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی افزود: از آنجایی که احتمال تک فرزندی در خانواده‌های تحصیل کرده بیشتر است باعث می‌شود سهم کودکان با ضریب هوشی بالا در جامعه کمتر شود و به تدریج میانگین ضریب هوشی جامعه رو به کاهش رود.
خانم فقیهی گفت: جدا از تنهایی زود هنگام والدین و تبعات منفی تک فرزندی برای جامعه، آسیب‌ها و عوارضی بر سلامت روانی و اجتماعی کودک وارد می‌شود که انزوا طلبی، پرتوقع و زود رنج بودن، از جمله این آسیب‌ها است.
وی بیان کرد: توجه افراطی که والدین تک فرزند به سختی می‌توانند از آن اجتناب کنند بر دو نوع است: مادی و عاطفی که گاهی اوقات با یکدیگر هم‌پوشی دارند افراط عاطفی حتی می‌تواند خطرناک‌تر و مضرتر از افراط مادی باشد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: اجتناب از افراط عاطفی مستلزم مقاومت و پایداری است و گاهی اوقات باید صبر و شکیبایی زیادی داشت و پرهیز از افراط عاطفی برای والدین تک فرزند بسیار دشوارتر است.
وی افزود: از آنجا که رابطه والدین با تک فرزند خود بسیار صمیمی است، تصور می‌کنند دخالت در تمام جنبه‌های زندگی او امری طبیعی است بنابراین میل بالایی برای بیش تیماری بچه وجود دارد و این می‌تواند به یک نقص تبدیل شود و نگذارد که بطور طبیعی رشد کند.
خانم فقیهی گفت: والدین تک فرزندی که تمامی موانع را بر‌می‌دارند به احتمال زیاد بچه‌ای بزرگ می‌کنند که ترسو است و احساس امنیت نمی‌کند در حقیقت کودکی که فرد دیگری تمام کارهایش را انجام می‌دهد نمی‌تواند با مشکلات کنار بیاید.

برگزاری دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

حجت‌الاسلام مصطفی ابراهیم پور مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش در دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش برگزار شد بیان کرد: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر مساله تحول است قبل از استقرار دولت رئیس جمهور یک سند تحول آماده کرده است و قرار است بر اساس این سند اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور رخ دهد.
وی افزود: مساله تحول بیش از بیست سال است که در دستور کار دولت است و هنوز حل نشده است پیش‌گام این حوزه نیز رهبر معظم انقلاب است که بر اساس سیاست‌های کلی (اقتصاد مقاومتی) از دولت خواسته‌اند تا در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: بحث دیگر درباره ضرورت تحول اقتصادی به خواست مردم برمی‌گردد مردم اگر چه حامی انقلاب و نظام هستند اما از وضع موجود ناراضی هستند بنابراین مردم هم در صدد ایجاد تحول اقتصادی هستند.
وی گفت: اصلاح یارانه‌ها، اصلاح ساختار بودجه، اصلاحات تجاری (تقویت و توسعه تجارت) توجه به تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و پایان دادن به فقر طبقات پایین جامعه محورهای برنامه تحول اقتصادی دولت است.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور با اشاره به بحث اصلاح یارانه‌ها افزود: کاهش وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی، کمک به کنترل رشد پایه پولی، جلوگیری از قاچاق، عادلانه‌تر کردن پرداخت یارانه‌ها و تقویت قدرت خرید مردم از مزایای اجرای این طرح است.
وی گفت: افزایش نرخ تورم، بی‌اهتمامی به کار و تنبل پروری مهم‌ترین پیامد منفی این اقدام دولت است و اجرای این طرح زمینه‌های لازم برای تخصیص دقیق یارانه‌ها به مردم را فراهم می‌کند و از این نظر طرح درستی است و مانند هر طرح دیگری تبعاتی در پی دارد.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور افزود: با اجرای دقیق این طرح از سوی دولت و همراهی مردم جای امیدواری وجود دارد که تبعات آن به حداقل کاهش یابد بنابراین با گذشت زمان می‌توان امیدوار بود که دولت با برطرف کردن نواقص اجرای این طرح، تبعات آن را بتواند به خوبی کنترل کند.

برگزاری ویژه برنامه در آغوش بهشت به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی

برگزاری ویژه برنامه در آغوش بهشت به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی

حجت‌الاسلام مصطفی ابراهیم پور مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش در ویژه برنامه در آغوش بهشت که به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی در پارک شهید سلیمانی گراش با حضور خانواده‌های معزز شهدا و عموم که با همکاری پایگاه انصارالمهدی حوزه علمیه برادران و پایگاه مقاومت فاطمه الزهرا س، برگزار شد بیان کرد: تافلر یک اندیشمند انگلیسی در کتاب خود می‌نویسد در بهترین نقطه از خاورمیانه که نقطه استراتژیک است انقلابی بر پایه معنویات ایجاد می‌شود که تمامی ادیان و مذاهب را زیر سلطه خود می‌برد و دنیا را در می‌نوردد و یک‌پارچه با این انقلاب همراه خواهد شد.
وی افزود: جهان سلطه و امپریالیسم جهانی جهت مقابله با این انقلاب و همچنین از دست ندادن جایگاه و قدرت خود در خاورمیانه رژیم صهیونیستی را تاسیس کردند این رژیم شروع به خونریزی، غصب سرزمین مسلمانان و تخریب آنها و قبله اول مسلمین جهان نمودند.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین محور‌های عدالت خواهی انقلاب اسلامی ایران، آزادی قدس و استقلال سرزمین‌های اشغال شده از دست رژیم صهیونیستی است در مدت چهل و سه ساله انقلاب هرگز این شعله خاموش نشده و هر روز پر فروغ‌تر می‌شود.
وی گفت: رژیم صهیونیستی برای اینکه این انقلاب را از هدف و آرمان خود منحرف کند هر روز یک توطئه را پیش برده از جمله جنگ تحمیلی، تحریم‌های ظالمانه، ایجاد داعش و در نهایت جنگ ترکیبی است که اخیرا پایه و اساس آن را گذارده و در حال انجام است.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: جنگ ترکیبی شامل مسائل سیاسی، امنیتی، حزبی، اعتقادی، مذهبی، برادر و برادر کشی و امثال اینها می شود که به واسطه همین جنگ اخیرا در حرم امام رضا (علیه السلام) یک شخصی با تفکرات وهابیت اقدام به خونریزی می‌کند.
وی افزود: این جنگ در افغانستان اتفاق افتاده دلیل آن چون جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل و سه سال آرمانش را از دست نداده و به قدرتی رسیده که در بلندی‌های جولان و در سرزمین‌ها و شهرک‌های اشغالی قدرت نمایی می‌کند و رژیم صهیونیستی را به زانو در آورده است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش بیان کرد: دشمن می‌خواهد بوسیله این کارها مسیر را منحرف کند که ایران از آن مراتب خارج و درگیر این مسائل حاشیه‌ای شود ما باید در قبال این مسائل موانعی که مانع از تمدن سازی نوین اسلامی است را برطرف کنیم.
وی افزود: وظیفه ما در قبال این تمدن و انقلاب روحیه و انگیزه دادن و مبارزه کردن در کنار مبارزان فلسطینی و جبهه مقاومت در مقابل استکبار جهانی است که با حضور در راهپیمایی روز قدس و اعلام انزجار از این رژیم غاصب و اعلام همبستگی با نیروهای مقاومت اتفاق خواهد افتاد.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: بعد از اینکه جهان این عظمت و حضور یکپارچه مردم در راهپیمایی را دید دستاوردهای بسیار عظیم و با برکتی برای این سرزمین های اشغالی و قدس ایجاد می شود که به آزادی آن و نماز خواندن دوباره مسلمانان در مسجدالقصی و قبه الصخره خواهد شد.

نشست اخلاقی به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

نشست اخلاقی  به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام هادی (علیه السلام) در سن ده سالگی به امامت و در سن چهل و سه سالگی به شهادت رسیدند در سوم رجب توسط معتمد عباسی پانزدهمین خلیفه عباسی آن حضرت را مسموم کرده و به شهادت رساندند.
وی افزود: امام هادی (علیه السلام) درد یتیمی را چشیده بودند و در سن ده سالگی یتیم شدند و از ترس اینکه مردم خیلی با ایشان ارتباط پیدا نکنند مدام از این زندان به آن زندان می‌بردند.
خانم فقیهی بیان کرد: گاهی امام را در کاروان‌سرای گدایان وارد می‌کردند و نگه می‌داشتند گاهی او را در میان درندگان در باغ وحش قرار می‌دادند ولی درندگان به اذن خداوند آسیبی به آن حضرت نرساندند.
وی گفت: پانزده سال از امامت این بزرگوار در خلافت متوکل عباسی یکی از خون‌خوارترین خلفای آن زمان واقع شد برای اینکه مردم کمتر امام هادی (علیه السلام) را بشناسند او را از مدینه به عراق و به یک زندان در سامرا تبعید کردند.
خانم فقیهی افزود: بعد از شهادت امام (علیه السلام) امام حسن عسکری (علیه السلام) بلافاصله بر پدر نماز خواند ولی معتمد عباسی که قاتل امام بود برای فریب مردم بر امام نماز خواند و تشییع باشکوهی انجام شد و امام را در منزلش به خاک سپردند.
وی افزود: یکی از القاب امام از درخشش خاصی برخوردار بوده و آن هم لقب هادی است، به راستی او هادی امت، هادی گمراهان از ضلالت و به گفته پیامبر (صلی الله علیه و آله)، هادی به سوی خدا بود پس برای هدایت افراد به ایشان توسل پیدا کنید.
خانم فقیهی با اشاره به حدیثی از امام هادی (علیه السلام) گفت: اگر مردمان هر یک به وادی و دره‌ای روند، من به وادی آن مردی قدم می‌گذارم که خدای یگانه را مخلصانه عبادت می‌کند؛ یعنی با مردمی رفت و آمد کنیم که خدا پرست و دنیا دار باشند اهل ریا و خودنمایی نباشند.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

حجت‌الاسلام سعید بصیری بیان کرد: خداوند راه را برای همه خیلی صریح، واضح و روشن ترسیم کرده و اتمام حجت کرد که این قرآن شما را به سوی آن جایگاه استوار هدایت می‌کند یعنی اگر جامعه را به غیر از قرآن رشد دادیم جامعه استواری نخواهد بود.
وی افزود: قرآن همه چیز را بیان کرده و گفته شفا و رحمتی برای مومنین و دوای هر دردی است جامعه بدون آن به دردها مبتلا می شود و از رحمت خدا فاصله می‌گیرد.
حجت‌الاسلام بصیری بیان کرد: آن تمدن اسلامی که از آن دم می‌زنیم با انس با قرآن محقق خواهد شد کسی که با قرآن نباشد تعادل ندارد در مسائل اجتماعی وقتی معیار و ملاکمان قرآن نباشد دچار افراط و تفریط می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جامعه بحث خانواده‌ها است افزود: از آنجا که امروزه خانواده‌ها به سمت غرب تمایل پیدا می کنند فرزندان به صورت درست تربیت نمی‌شوند برای حل این معضل قرآن یک خانواده نمونه و موفق را با خصوصیاتش معرفی می‌کند.
حجت‌الاسلام بصیری با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن خانواده حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان الگو معرفی می‌کند گفت: این خانواده اهل نذر بودند، نذر، وفای به عهد را در خانواده نهادینه می‌کند در این صورت بیش از پنجاه درصد مشکلات جامعه ما حل می‌شود.
وی بیان کرد: نذر از نا امیدی جلوگیری و امید را به خانواده تزریق می‌کند اگر کسی فرهنگ نذر برایش جا نیفتاده باشد در مقابل بلا و مشکلات کم می‌آورد نذر به ما یاد می‌دهد همه چیز اسباب دنیوی نیست.
حجت‌الاسلام بصیری با اشاره به شاخصه دیگر از خانواده نمونه افزود: ترس از خدا بر خانواده حضرت حاکم بود؛ آن اعمالی پایدار خواهند ماند که اول و آخرش ترس از خدا باشد این شاخصه باید در خانواده نهادینه شود.
وی افزود: رسیدگی به مردم، انفاق، اطعام و اخلاص از دیگر شاخصه‌ها است این خانواده در انجام کار خیر از هیچ کس جز خدا توقع پاداش نداشتند فقط برای خدا کار خیر انجام می‌دادند؛ چنین خانواده‌ای مورد پسند خدا است و قرآن آن را می ستاید.

کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی

کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی ویژه کارمندان خواهر که در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد بیان کرد: در روایات نشان دادن محبت قلبی به همسر تاکید شده و بنیان خانواده به دور از آن بسیار سست و شکننده است زندگی حضرت زهرا (علیها السلام) سرشار از گفتار آمیخته به احترام و عطوفت به حضرت علی (علیه السلام) بود.
وی افزود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز زندگی مشترک به دخترشان فرمودند: شوهر تو خوب شوهری است مبادا نسبت به وی نافرمانی کنی آن‌گاه به داماد خود فرمودند: با همسرت مهربان باش و با او مدارا کن؛ این نصیحت رمز بقای خانواده‌ها می‌باشد.
خانم فقیهی بیان کرد: حضرت زهرا (علیها السلام) در مقام همسری تمام آنچه را که یک زن در همراهی با همسر خود انتظار می‌رود ایفا کرد، سیره آن حضرت نمونه والای شوهرداری است او محیط خانه را چنان ساخته بود که آسایش اهل خانه را فراهم می‌کرد.
وی با تاکید بر اینکه صداقت یکی از مهم‌ترین نیازهای عاطفی و اصلی‌ترین رکن در زندگی مشترک است گفت: اساس روابط سالم میان زن و مرد به صداقت است و اعتماد را بوجود می‌آورد زن و یا شوهری که با هم صادق نباشند با رفتار خود کانون خانواده را دچار تزلزل می‌کنند.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: یکی از عوامل تحکیم خانواده وفادار بودن زن و مرد به پیمانی است که ابتدای ازدواج بسته‌اند وقتی پیمان زناشویی برقرار شد زندگی انفرادی آنان به زندگی مشترک اجتماعی تبدیل می‌شود.
وی افزود: آن پیمان مقدس بدان معناست که زن و شوهر قول می‌دهند که تا پایان عمر با هم و به این پیمان وفادار، در اداره زندگی همکاری داشته، برای رفاه و آسایش همدیگر کوشش نمایند و یار و مونس و غمخوار هم باشند.

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس

رقیه قدسی، هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست بصیرتی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: در جهان همواره پایان یا سالروز پیروزی جنگ را گرامی می‌دارند و به علت تلفات و خسارات جنگ یادآوری شروع آن جذابیتی ندارد اما در کشور سالروز حمله ارتش بعث عراق به عنوان یادبود دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود.
وی با بیان اینکه گرامیداشت دفاع مقدس در حقیقت گرامیداشت روند تقابل نظام سلطه با نظام اسلامی است افزود: جنگ هشت ساله موجب وحدت مسئولان، اقشار مردم و نیروهای مسلح، ایجاد گفتمان مقاومت، اثبات شکست دادن دشمن و شکل گیری بیداری اسلامی شد.
هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: دفاع نه با آغاز جنگ نحمیلی شروع و نه با پایان یافتن آن تمام شد بلکه صحنه و عرصه‌های آن تغییر یافت، اکنون در عرصه اقتصادی، امنیت اجتماعی و سیاسی کشور مورد هدف قرار داده است.
وی بیان کرد: در تاریخ معاصر جهان بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب بوجود آمد برای رهایی از بن بست این جنگ در آمریکا کمیته خطر تشکیل شد خروجی این کمیته فروپاشی از درون یا همان تئوری جنگ نرم بود.
خانم قدسی با بیان اینکه این کمیته مثلثی به نام طرح دلتا طراحی کردند ادامه داد: دکترین مهار، نافرمانی مدنی و نبرد رسانه‌ای سه ظلع آن و هدف مقابله با شوروی بود بعد از فروپاشی شوروی کمیته خطر به کمیته صلح جاری تبدیل شد.
وی گفت: هدف کمیته صلح جاری این بود که طرح دلتا در کشورهای خاورمیانه مخصوصا ایران اجرا و آن را محور شرارت معرفی کنند و کشورهای دیگری که به عنوان بالی برای ایران بوند از سر راه برداشته شوند.
خانم قدسی با اشاره به اینکه دکترین مهار یا جنگ تحریم ظلع دیگر این مثلث است افزود: فشار به یک ملت در همه زمینه‌ها با هدف ناراضی کردن مردم از وضع موجود، امیدوار شدن به دشمن، سوق دادن به سمت نابسامانی داخلی و براندازی نظام حاکم است.
وی گفت: در نبرد رسانه‌ای نظر دشمن این بود اگر بتوانیم افکار انسان را مدیریت و تغییر دهیم دیگر نیازی نیست برای جنگ، هزینه‌های سنگینی بپردازیم، اقدامات این نبرد نا امید کردن مردم، عیوب کوچک را بزرگ و محسنات بزرگ را کوچک نشان دهند.

برگزاری در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام)

برگزاری در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام)

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام حسن علیه السلام فرمودند: بد اخلاقی از هر مصیبت و بلایی سخت‌تر است حضرت در عبارتی دیگر خوش اخلاقی را از جمله بهترین خوبی‌ها و مکارم اخلاق به شمار می‌آورند.
وی افزود: برخی از مردم مشکلات اجتماعی و بلاهای غیر منتظره را مصیبت‌های دردناک به حساب می‌آورند اما بد اخلاقی را آن گونه که لازم است مورد توجه قرار نمی‌دهند در حالی که بدخلقی را از هر بلایی زیانبارتر و دشوارتر معرفی می‌کنند.
خانم فقیهی با اشاره به حدیث امام علی (علیه السلام) گفت: هیچ تنهایی و وحشتی، وحشتناک‌تر از بد اخلاقی نمی‌باشد زود عصبانی شدن، عکس العمل تند، داد و بیداد کردن، زخم زبان زدن و زود رنجیدن از مصادیق بد اخلاقی محسوب می‌شود.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: انسان بد اخلاق از حیث روان شناختی کارهایش با سختی و گره خوردن همراه است و از حیث جامعه شناختی پی در پی موجبات ناراحتی خود و اطرافیان و سلب آسایش دیگران را فراهم می‌سازد.
وی بیان کرد: شخص بد اخلاق آقایی و بزرگی خود را از کف می‌دهد لذت، شیرینی و طعم زیبای زندگی را به تلخی مبدل می‌کند، دوستان خود را از دست می‌دهد، به دشمنان خود می‌‍‌افزاید و رزق و روزی الهی خود را کاستی می‌بخشد.
خانم فقیهی افزود: امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارای امتیازات اخلاقی و فضائل انسانی فراوان بود، او شخصیتی بزرگوار، بردبار، متین، سخی و بخشنده بود احسان و کرم و رد نکردن سائل توسط ایشان از مصادیق بارز تخلّق به اخلاق الهی می‌باشد.
وی بیان کرد: همت بلند و طبع عالی امام اجازه نمی‌داد کسی از در خانه‌ی او نا امید برگردد و گاه کمک مستقیم مقدور حضرت نبود، به طور غیر مستقیم در رفع نیازمندی‌های افراد کوشش می‌کرد و با تدابیر خاصی گره از مشکلات گرفتاران می‌گشود.

برگزاری نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام)

برگزاری نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام)

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: فاطمه بنت الحسین (علیها السلام) که معروف است به رقیه، بعضی در وجود ایشان شبهه کرده‌اند که همچون دختری نبوده و منکر وجود ایشان می‌شوند اما بدانند که هر که با علی در افتاد ور افتاد.
وی افزود: رقیه از ارتقا گرفته شده به معنی صعود به بالا و ترقی، حضرت رقیه (علیها السلام) مادرش ام اسحاق همسر امام مجتبی (علیه السلام) است یکی از وصیت‌های امام به برادر خود این بود که بعد از مرگش با ام اسحاق ازدواج کند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: بعد از شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) طبق وصیت ایشان سید الشهدا (علیه السلام) با ام اسحاق ازدواج کرد حضرت رقیه (علیها السلام) وقتی به دنیا آمد، ام اسحاق از دنیا رفت.

وی افزود: رقیه پدر، مادر، قبر و این همه در تاریخ اثر و آثار دارد آن وقت یک عده شبهه می‌کنند که حضرت رقیه (علیها السلام) نیست در تمام مقاتل است که امام حسین (علیه السلام) فرمودند: یا زینب، یا سکینه، یا رباب یا رقیه خدا حافظ.
خانم فقیهی بیان کرد: کسانی که مدام تشکیک و شبهه ایجاد می‌کنند و منکر حضرت رقیه (علیها السلام) می‌شوند به بنی امیه کمک می‌کنند می خواهند بگویند دشمنان بچه سه ساله را نکشتند و آدم دل رحمی بودند.
وی افزود: آنهایی که شبهه ایجاد می‌کنند بدانند اگر کسی در برابر امام حسین (علیه السلام) و فرزندانش قد علم کند بنای خدا این است که سرنگون می‌شود، در تاریخ نام حضرت رقیه (علیها السلام) به عنوان فاطمه ذکر شده به همین خاطر این شبهه ایجاد شده است.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی  به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: امام سجاد (علیه السلام) به فرزندان خود فرمود: از دروغ کوچک و بزرگش، جدی و شوخی‌اش دوری کنید زیرا انسان هر گاه در چیزی کوچک دروغ بگوید به گفتن دروغ بزرگتر نیز جرات پیدا می‌کند.
وی افزود: هیچ خصلتی از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منفورتر و زشت‌تر از دروغ نبود و هرگاه مطلع می‌شد که یکی از اصحابش دروغی گفته است، به او بی‌اعتنایی می‌کرد تا وقتی که خبردار می‌شد وی توبه نموده است.
خانم فقیهی تاکید کرد: اگر از منظر روان‌شناختی توجه کنیم، مطابق فرمایش امام سجاد (علیه السلام) شکستن حدود و مرزها، ورود به محدوده ممنوعه هر چند اندک و کوچک باشد کمترین اثرش شکستن قبح و زشتی آن رفتار است.
وی بیان کرد: در عمل به ضد ارزش‌ها و ناهنجاری‌ها، نباید مقیاس را کوچک و بزرگ بودن و یا کم و زیاد بودن آن قرار داد، بلکه بدی، خطا و گناه را لازم است در تمام سطوح آن و در ذات خود زشت بدانیم تا بتوانیم از همه آنها اجتناب نماییم.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش افزود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه شعبانیه می‌فرمایند: گناهان پشت شما را سنگین کرده است ماه رمضان روزه بگیرید و عبادت کنید تا از سنگینی بیرون بیایید.
وی با اشاره به حدیثی از معصوم (علیه السلام) بیان کرد: هیچ بنده‌ای مزه ایمان را نمی‌چشد تا آنکه دروغ جدی و شوخی را ترک نماید؛ دروغ آب نباتی است که شیطان به فرد دروغگو می‌دهد و موجب دوری انسان از خدا می‌شود.

امام کاظم ع نمونه بارزی از اولیاء الهی است

امام کاظم ع نمونه بارزی از اولیاء الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام کاظم (علیه السلام) می‌فرمایند: دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد دعا برای برادر دینی در پشت سر او است.
وی افزود: امام کاظم (علیه السلام) نمونه بارزی از اولیاء الهی است که تمام کمالات و فضایل در وجودشان تجلی یافته است از مهم‌ترین ویژگی حضرت عشق به محبوب، زهد، بردباری و گذشت و مشکل گشایی است.
خانم فقیهی بیان کرد: پیشوای هفتم بیشتر اوقات را به نماز و سجده‌های طولانی می‌گذراند عبادت آن بزرگوار به حدی فزون و چشم‌گیر بود که به عبد صالح و زین المتهجدین ملقب گشت.
وی افزود: ابراهیم بن عبد الحمید مقام زهد آن حضرت را چنین بیان می کند: بر آن حضرت وارد شدم در آن جا جز یک زنبیل که از برگ خرما بافته شده بود و شمشیری آویخته و یک قرآن چیزی دیگر نبود.
خانم فقیهی بیان کرد: پیشوای هفتم کوهی از بردباری و گذشت بود لقب کاظم حاکی از این خلق نیکو و نشانه‌ی شهرت ایشان به فرو خوردن خشم و داشتن حلم و بردباری است.
وی افزود: امام کاظم (علیه السلام) با همه‌ی مردم مهربان و دلسوز بود و در رفع نیازمندی‌ها و مشکلات آنان می‌کوشید هیچ کس به آن حضرت روی نمی‌آورد مگر آنکه خوشحال و راضی برمی‌گشت.

عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد است

عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد است

معصومه شکاری، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت عید غدیر در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: عید غدیر افتخار آمیزترین روز شیعه است باید آن را پاسداشت چون مؤمنی را ملاقات می‌کنید ذکر الحَمدُ للهِ الذي جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکين بِولايَهِ اميرَ المومنين وَ الائمَه المَعصومين (عليهم السلام) را بگویید.
وی افزود: عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد که در حقیقت بزرگترین امتحان امت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، معیار تشخیص حق و باطل و امتحان دیروز و امروز ما است.
خانم شکاری گفت: غدیر روزی است که مردم زیباترین جلوه و دلسوزی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را برای امتش به چشم خود دیدند اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ولایت را به کسی نسپرده بود مردم تباه می‌شدند.
وی افزود: آیه ولایت یکی از روشن‏ترین دلایل امامت بلافصل امام علی (‏علیه السلام) و سفارش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است درست نیست کسی رسالت را قبول داشته باشد ولی ولایت را رد کند.

خانم شکاری تاکید کرد: لقب امیرالمومنین در مکه توسط جبرئیل به علی ابن ابیطالب (علیه السلام) اختصاص پیدا کرد هر چند قبلا برای آن حضرت تعیین شده بود باید آنقدر این کلمه را بکار برد تا ملکه ذهن مردم شود.

وی بیان کرد: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این مراسم در حضور صد و بیست هزار نفر عمامه خود را که سحاب نام داشت بعنوان تاج افتخار بر سر امیرمومنان (علیه السلام) قرار دادند و فرمودند: عمامه تاج عرب است.

نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان

نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان

حجت‌الاسلام علی صدوقی، معاون تهذیب مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: ما انقلاب کردیم تا در جامعه تحول پدید آید این تحول اگر بخواهد بصورت اصیل خودش را نشان دهد لازمه‌اش داشتن نیروی کارآمد انسانی است.
وی افزود: برای پدید آمدن تحول به پنج حوزه مدیریتی نیاز است اگر کسی به این پنج رکن بی‌اعتنا باشد با نقصان روبه رو می‌شود اولین رکن داشتن برنامه جامع، دومین رکن تربیت نیروی انسانی متناسب با آن برنامه است.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: سازماندهی نیرو، بودجه و نظارت و ارزشیابی دیگر رکن‌های مدیریت تحول است برای پدید آوردن تحول در منطقه باید با جدیت تمام، فرهنگ آدم‌ها را نشانه گیری کنیم.

وی بیان کرد: فرهنگ یک جریان نظامند ارزشی است که در شخصیت درونی فرد نهادینه شده، محصول انتخاب او، به شدت با آن مانوس و قابل انعطاف است و تمام بایدها و نبایدهای زندگی فرد را تایید می‌کند.

حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: لازمه تحقق مدیریت تحول در حوزه اسلامی ابتدا باید فرهنگ افراد را عوض و ساختار اسلامی را طوری تبیین کنیم که آن را انتخاب و انس به این راه را در وجودش نهادینه کنیم.

وی افزود: کسی می‌تواند فرهنگ دینی را به کسی منتقل کند که خودش مزه شیرین آن فرهنگ را چشیده باشد فرهنگ دینی اگر بخواهیم با هویت ایمانی همراه باشد باید این هویت را با امام زمان (عجل الله تعالی) تعریف کنیم.
حجت‌الاسلام صدوقی با اشاره به اینکه فرهنگ‌ با اتصال به بحث امامت به فرهنگ منتظرانه در عصر غیبت و فرهنگ ناصرانه در عصر ظهور تبدیل شود گفت: اگر بخواهیم منتظرانه زندگی کنیم باید فرهنگ منتظرانه در شخصیت ما تعبیه شود.
وی با تاکید بر اینکه انسان منتظر وظیفه دارد در هر موقعیت به صورت مستمر به خودسازی و دیگر سازی بپردازد افزود: هدف از این کار رسیدن به تعالی است پس باید نقاط ضعف و قدرت افراد را شناسایی سپس آنها را ارتقاء داد.

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست آموزشی با موضوع سلامت و آسیب فرزند پروری در خانواده‌های ایرانی
که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: برای شما از همسرانتان فرزندان و یاورانی قرار دادیم که به خدمت آنان حوائجتان استعانت کنید و با دست آنان سختی‌ها و ناملایمات را از خود دور کنید.

وی افزود: از جمله آثار مثبت داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد. خداوند متعال داشتن فرزند را به عنوان یک نعمت الهی و کمک و دستیار والدین معرفی کرده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: از فوائد فرزند آوری و تکثیر اولاد، در صورتی که صالح باشند و متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود.

وی افزود: افزایش سن ازدواج، طلاق، قوانین دست و پاگیر، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیرپذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزندی و بی فرزندی و اشتغال زنان از جمله عوامل کاهش جمعیت است.

فقیهی بیان کرد: کاهش جمعیت جوان، کاهش نیروی دفاعی کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر تعداد فرزندان همین ‌طور کمتر شود بسیاری از احکام خدا از جمله احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند که این همه درباره آن سفارش شده است.

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست آموزشی با موضوع سلامت و آسیب فرزند پروری در خانواده‌های ایرانی
که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: برای شما از همسرانتان فرزندان و یاورانی قرار دادیم که به خدمت آنان حوائجتان استعانت کنید و با دست آنان سختی‌ها و ناملایمات را از خود دور کنید.

وی افزود: از جمله آثار مثبت داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد. خداوند متعال داشتن فرزند را به عنوان یک نعمت الهی و کمک و دستیار والدین معرفی کرده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: از فوائد فرزند آوری و تکثیر اولاد، در صورتی که صالح باشند و متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود.

وی افزود: افزایش سن ازدواج، طلاق، قوانین دست و پاگیر، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیرپذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزندی و بی فرزندی و اشتغال زنان از جمله عوامل کاهش جمعیت است.

فقیهی بیان کرد: کاهش جمعیت جوان، کاهش نیروی دفاعی کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر تعداد فرزندان همین ‌طور کمتر شود بسیاری از احکام خدا از جمله احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند که این همه درباره آن سفارش شده است.

یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است

یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه آموزش خانواده با موضوع مسئولیت پذیری که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: روزها و لحظه‌های جوان و نوجوان لبریز از زیبایی، هیجان، نشاط، لذت‌های متنوع از تفریح و شادی، شیک پوشی، آراستگی، مهمانی‌های پرخاطره و مسافرت‌های شیرین و لذت‌بخش است.

وی افزود: جوانان روی خوش نسبت به تکلیف و مسئولیت در زندگی نشان نمی‌دهند و از هر گونه روش محدود کننده‌ای گریزان هستند پس باید از کودکی به آنها مسئولیت بدهیم اکثر آدم‌های موفق در کودکی و جوانی کار کرده و زحمت کشیده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: تقویت حس کفایت و لیاقت در زندگی، ایجاد و افزایش حس قدرشناسی از زندگی و آمادگی برای ایفای مسئولیت‌های بزرگ از جمله موارد آثار مسئولیت‌پذیری است.

وی افزود: یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است و خردمندانه می‌بیند و اندیشمندانه تصمیم می‌گیرد کم‌خبری یا بی‌خبری از ارزش احساس مسئولیت در زندگی یکی از عوامل پرهیز جوانان از پذیرش مسئولیت است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: زمانی که فرزند شما ناراحت است و برای درد دل نزد شما می‌آید در چنین شرایطی نصیحت نکنید، حالت دفاعی به خود نگیرید و سعی نکنید فرزندتان را متقاعد کنید که اشتباه می‌کند.

وی تاکید کرد: در چنین مواردی شنونده خوبی باشید، احساسش را درک کنید و علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید؛ با این روش هم هوش هیجانی فرزندتان را بالا می‌برید هم فرزندتان به شما اعتماد می‌کند.

فقیهی افزود: این کار یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود نوجوانتان با شما صمیمی‌تر شود و کمتر برای درد دل کردن به یک جنس مخالف روی بیاورد؛ زیرا می‌داند در خانواده کسی است که حرف او را بفهمد.

تحول آفرینی و جریان سازی راز مانایی و فرا زمانی حضرت زهرا س است

تحول آفرینی و جریان سازی راز مانایی و فرا زمانی حضرت زهرا س است

زهره معارف، استاد حوزه‌های علمیه خواهران شیراز و استاد دانشگاه علوم و معارف شیراز در نشست مجازی با موضوع سیره فاطمی، منزلت طلبه انقلابی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (علیها السلام) در کانال بر ساحل معرفت با همکاری معاونان فرهنگی مدارس استان برگزار شد بیان کرد: وقتی که زندگی حضرت زهرا (علیها السلام) مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم راز مانایی و فرا زمانی حضرت، تحول آفرینی، جریان سازی و الگوی بی‌بدیلی برای جهان اسلام در طول 1400 سال قبل است.
وی افزود: حضرت، ارتباطات خود را در سه حیطه، خود، خدا و دیگران به طور مدبرانه تنظیم و مدیریت کرده بود؛ بعد از شناخت خود، خودسازی بعد از آن فرد باید ارتباطش را با خداوند درست کند که این ارتباط درعبادت تجلی پیدا می‌کند.

معارف بیان کرد: این الگوی بی‌بدیل برای ما تبیین می‌کند که به عنوان طلبه انقلابی چه کارهایی باید انجام دهیم؛ از آنجا که به برکت انقلاب اسلامی یک سفره‌ای به نام حوزه علمیه گسترده شده باید بصورت درست از آن استفاده کنیم اگر این نعمت عادی شود آفت ‌زا است.

وی با بیان اینکه جریان سازی و تحول آفرینی باید از درون خانه شروع کنیم افزود: ایجاد اعتماد به نفس در خانواده و سیراب کردن فرزندان از محبت دو نکته از نکات تربیتی زندگانی حضرت است وقتی به یکی از اعضا محبت می‌کنیم رضایتمندی او باعث رضایتمندی ما و جامعه می‌شود.

معارف تاکید کرد: زن بعنوان عمود خانواده است در نتیجه باید فرزندانی بصیر، از نسل فاطمی و مهدی یاور و مهدی باور تربیت کند چون قرار است جریان ساز تمدن اسلامی باشند و جامعه در مسیر اتوبان مهدویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: حضرت مدافع حریم ولایت بود و تحول زایی و جریان سازی را به فرزندان خود انتقال داد این تحول زایی و جریان سازی که پس از 1400 سال به دست ما رسیده وظیفه داریم که اولویت زندگی را بشناسیم و در همان حیطه، زندگی خود را تنظیم کنیم.

معارف افزود: در سیره فاطمی اول منزلت واقعی خود را بشناسیم و به عنوان طلبه انقلابی آن دِینی که انقلاب بر عهده ما گذاشته و آن مسئولیتی که در قبال تحول آفرینی و جریان سازی که حضرت آن را پایه ریزی کرده و به دست ما رسیده به نحو احسن انجام دهیم.

ارزش فاطمه زهرا س به عبودیت و بندگی خدا است

ارزش فاطمه زهرا س به عبودیت و بندگی خدا است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (علیها السلام) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: نام فاطمه زهرا (علیها السلام) در طول قرن‌های بعد از اسلام تا امروز همواره برای ملت‌ها و آحاد مسلمان یک نام بسیار با عظمت و توام با تجلیل و تعظیم است.

وی افزود: زندگی فاطمه زهرا (علیها السلام) به خاطر عظمت و شگفتی‌های فراوانی که دارد شبیه اسطوره‌های تاریخ است؛ حقیقتا چشم ما نمی‌تواند مقامات آن بزرگوار را ببیند.

فقیهی بیان کرد: ارزش فاطمه زهرا (علیها السلام) به عبودیت و بندگی خدا است اگر بندگی خدا در فاطمه زهرا نبود او صدیقه کبری نبود؛ صدیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید صادقانه در عمل نشان می‌دهد.
وی افزود: حضرت زهرا (علیها السلام) بانویی بود که در سنین جوانی از لحاظ مقام معنوی به جایی رسید که فرشتگان با او سخن می‌گفتند و حقایق را به او ارائه می‌دادند به همین خاطر یکی از القاب حضرت محدثه است.
فقیهی بیان کرد: روایت متعددی وجود دارد که ائمه برای مسائل گوناگون خود به مصحف فاطمه رجوع می‌کردند امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: در این کتاب احکام حلال و حرام نیست بلکه همه‌ی حوادث بشر آینده در آن است.
وی افزود: وقتی انسان به روایاتی که مربوط به فاطمه‌ی زهرا (علیها السلام) مراجعه می‌کند می‌بیند زبان معصومین (علیهم السلام) نسبت به این بزرگوار ستایش، خضوع و خشوع است.
فقیهی بیان کرد: حضرت با آن عظمت و جلالت در حفظ حریم خانواده به ویژه شوهرش فوق العاده حساس بودند و تمام مشکلات و نارسائی‌ها را تحمل می‌کرند و خم به ابرو نیاوردند و آبروی حضرت علی (علیه السلام) را حفظ کردند.

محور کار حضرت ام البنین ع ولایت و محبت به اهل بیت ع بود

محور کار حضرت ام البنین ع ولایت و محبت به اهل بیت ع بود

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که به مناسبت وفات حضرت ام البنین (علیها السلام) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: حضرت ام البنین (علیها السلام) بانویی با فضیلت و عارف به حق اهل بیت (علیهم السلام) عصمت و طهارت، محور کار حضرت ولایت و محبت به اهل بیت (علیهم السلام) بود و خود را وقف خدمتگذاری به آن‌ها کرده بود.
وی افزود: این بانوی عظیم الشان نزد همه مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، مردم مسلمان ایشان را نزد خداوند شفیع و واسطه قرار می‌دهند و به این واسطه حاجات خود را از خداوند گرفته و غم و اندوه‌شان برطرف می‌شود.
فقیهی بیان کرد: با توجه به اینکه تاریخ دقیقی درباره ولادت ام البنین (علیها السلام) ذکر نشده است، یک نقلی مطرح شده که ایشان سال 5 هجری در کوفه یا در حوالی آن به دنیا آمده است.
وی افزود: زندگانی حضرت ام البنین (علیها السلام) بسیار مختصر است اما از همین مختصر دریافت می‌شود که آنچه برای حضرت محور است اهل بیت (علیهم السلام) هستند.
فقیهی بیان کرد: : قبل از اینکه امام علی(علیه السلام) با حضرت ام البنین (علیها السلام) ازدواج کنند برای انتخاب و پیدا کردن همسر با برادر خود عقیل مشورت و از او خواست در این مورد او را یاری کند.
وی افزود: معیارهای ازدواج امام علی(علیه السلام) ثروتمند بودن و زیبایی نبود، بلکه اصالت و شجاعت بود، پدر بزرگ حضرت ام البنین (علیها السلام) در بین اعراب بعد از امیر المومنین (علیه السلام) شجاع‌ترین فرد شناخته می‌شد.
فقیهی بیان کرد: با توجه به اینکه زمان ولادت اولین فرزند ام البنین (علیها السلام) در سال 26 هجری و در آن زمان مرسوم بوده که بعد از ازدواج به زودی صاحب فرزند می‌شدند؛ پس سال ازدواج ایشان 24 یا 25 هجری یعنی حدودا 15 سال بعد از شهادت حضرت زهرا(علیها السلام( بوده است.

امام عصر عج در آغاز ظهور، یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد

امام عصر عج در آغاز ظهور، یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد

، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: گناهان موانع مسیر حرکت به سوی خدا و مهم‌ترین عامل سقوط انسان است، از همین رو منتظر حقیقی باید ضمن درخواست توفیق الهی در ترک گناهان سعی بلیغ خویش را در تحقق چنین صفتی به کار گیرد.
وی افزود: گناه آثار و نتایج زیادی دارد بعضی گناهان به روح و قلب آدمی آسیب می‌رساند، برخی دنیای انسان را دچار ناملایمات کرده و موجب سلب نعمت می‌شود و برخی در آخرت گریبان گناهکار را می‌گیرد.
فقیهی بیان کرد: امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرماید: خدایا توفیق اطاعت خودت و دوری از گناه را روزی ما بفرما؛ منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام(علیه السلام) است و هم توفیق چنین فرمانبرداری از خداوند می‌خواهد.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(علیه السلام) افزود: امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) در آغاز ظهور، 313 نفر از یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد و به آنان تاکید می‌کند اگر توانستید 30 ویژگی را در خود عملی کنید من نیز 8 ویژگی را رعایت خواهم کرد.
فقیهی خاطر نشان کرد: عدم سرپیچی از دستورات امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)، عدم ترک امر به معروف و نهی از منکر، احتکار خوراکی‌ها، زندگی اشرافی، بدگویی مومنان، تخریب مسجد و پرهیز از دزدی از جمله ویژگی‌هایی است که یاران واقعی باید در خود عملی کنند.
وی افزود: دیگران را بر یاران خاص ترجیح نمی‌دهد، در لباس، غذا و مرکب همانند یاران هستند، همیشه همراه آن‌ها حرکت می‌کند، در زندگی به مقدار کم راضی است و زمین را پر از عدل می‌کند از جمله مواردی است که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ملتزم می‌شود.

اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد

اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که با موضوع اخلاق سازمانی با حضور کارکنان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: اخلاق سازمانی و اخلاق اداری زیر مجموعه اخلاق کاربردی, یکی از عرصه‌های مهم در سراسر جهان -دوره ها تا دکترا- است و هدف آن افزایش بهره وری سازمانی می‌باشد.

وی افزود: اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد؛ در ارتباط با خود شخص, مهمترین مسئله خودشناسی است، هر کسی باید از خودش شروع کند این ها در رفتار سازمانی تاثیر دارد.

فقیهی بیان کرد: انسان فرهیخته ی اخلاقی، کسی است که نسبت به همگان تکریم دارد، برای اینکه به این ویژگی‌ها دست پیدا کند لازمه آن دسترسی پیدا کردن به روایات و احادیث می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه اخلاق در یک مجموعه اداری نهادینه شود شرایطی لازم است؛ سازمان اخلاقی باید پایبند الزامات اخلاقی (دانستن، خواستن و توانش) باشد.

فقیهی افزود: مهمترین رکن در اخلاق، مسئولیت پذیری است؛ چون اخلاق انسان با اراده و رفتار او سروکار دارد، رفتارها, ملکات انسان را شکل می‌دهند و متقابلاً ملکات و رفتار انسانی را تنظیم می‌کنند.

وی بیان کرد: در ارتباطات چهار مولفه‌ی صداقت، صراحت، احترام و کنترل یا مهارگری وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنیم، صداقت و صراحت ناشی از صمیمیت است، احترام و مهار گری هم تجلی در سطح دیگر هستند.

مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان گراش از برگزاری دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان خبر داد.

مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان گراش از برگزاری دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش و مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان در دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: پویش نذر امام در پی ایجاد جریانی فرهنگی و اجتماعی در محلات مختلف هر شهر با محوریت محلات هر استان در دهه آخر ماه صفر بخصوص ایام شهادت امام رضا (علیه السلام)، توسط بانوان خادمیار انجام می‌شود.
وی افزود: این پویش در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی پخت نان، بانوان را علاوه برمهارت آموزی، به مشارکت در ترویج فرهنگ نذری ترغیب می‌نماید.
فقیهی بیان کرد: در این برنامه قرار است علاقمندان به دادن نذری و خدمت اجتماعی، خودشان نان بپزند و در محله خود بین خانواده‌های کم برخوردار توزیع نمایند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بانوانی که مربی هستند و توانایی آموزش دارند، آموزش‌های حضوری را برای بانوان محله خواهند داشت و پخت نان در هر محله با نظارت مربیان صورت خواهد گرفت.
فقیهی تصریح کرد: همزمان با شروع طرح نذر امام در استان‌ها و ثبت نام از بانوان علاقمند به شرکت در طرح، اسامی این افراد به دبیرخانه طرح زیارت ارسال می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: همزمان در مشهد بانوانی هستند از طرف کسانی که در این پویش شرکت کرده‌اند و به دلایل مختلف از جمله کرونا امکان حضور در مشهد و حرم مقدس رضوی را نداشته اند، به حرم رفته و زیارت نیابتی انجام می‌دهند.
فقیهی افزود: همچنین شرکت کنندگان استانی طرح، متعهد می‌شوند بعد از زیارت نیابتی، زیارت عاشورا را با نیت رفع بلا و تعجیل در فرج حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) قرائت کنند.

یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی است.

یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«مریم فقیر» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش، اظهار داشت: یکی از درس‌های عاشورا هدایت است، پیامبر(ص) فرمودند: یک سری از گناهان, انسان در همین دنیا عقوبتش را می‌بیند که یکی از آن گناهان ظلم است مثلا انسان مظلومی را اذیت کند.
وی افزود: شناخت صراط مستقیم یکی دیگر از درس‌های عاشورا است، صراط مستقیم از جمله واژه‌هایی است که در قرآن بسیار آمده و روزانه در نماز از خدا می‌خواهیم راه راست را به ما نشان دهد.
خانم فقیر با اشاره به این‌که یکی از مصداق‌های صراط مستقیم در سوره یاسین است خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرمایند: مرا همراه با معرفت و شناخت عبادت کنید اگر من را اطاعات کنید این صراط مستقیم است.
وی افزود: یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی و یکی از مصداق‌های صراط مستقیم، امام معصوم(ع) است همانطور که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم شما(امامان معصوم) پابرجاتر و مستقیم‏تر هستید.
خانم فقیر با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد: فردای قیامت در صحرای محشر ندا می‌دهند کجا هستند آن‌هایی که می‌ترسیدند؟ این ترس، ترس مثبت است؛ همان ترسی است که اصحاب اباعبدالله(ع) داشتند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به این‌که خوف اقسامی دارد بیان کرد: انسان باید از روز قیامت، عاقبت بخیری و از عظمت خداوند خوف داشته باشد از آنجا که عالم هستی محضر خداست و خداوند ناظر بر اعمال ما است این باعث می‌شود که گناه و ارتکاب آن کمتر شود.

قیام ابی عبدالله(ع) انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود.

قیام ابی عبدالله(ع) انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«زینب فقیهی» مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش، اظهار داشت: اگر اسلام در مخاطره باشد و زمینه برای قیام مفید باشد، قیام با علم به شهادت، یک وظیفه دینی برای همه است و قیام امام حسین(ع) این‌چنین بود.
وی افزود: از خطبه‌های امام حسین(ع) روشن می‌شود که دین اسلام در خطر شدید قرار داشته است امام می‌فرمایند: من برای اخلال و افساد و ظلم قیام نکرده‌ام بلکه قیام من به خاطر امر به معروف و نهی از منکر و نشان دادن راه رسول اکرم(ص) و پدرم امیرالمومنین(ع) و اصلاح مفاسد در امت جدم می‌باشد.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: قیام ابی عبدالله(ع) انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود؛ امام حسین(ع) نمی‌خواست شخص یزید و یزیدها را بردارد بلکه می‌خواست شخصیت یزید و بنی امیه و بنی مروان‌ها را نابود کند.
وی افزود: امام حسین(ع) قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است انجام دهد. خود قیام یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است.
خانم فقیهی بیان کرد: قیام گاهی به نتیجه حکومت می‌رسد مانند انقلاب اسلامی ایران که امام خمینی موفق به تاسیس حکومت اسلامی شد و امام حسین(ع) برای این نتیجه آماده بود و گاهی به نتیجه شهادت می‌رسد که البته حضرت برای این کار هم آماده بود.
وی افزود: بنابراین کسانی که گفته‌اند هدف امام؛ تشکیل حکومت بود و یا بعضی گفته‌اند هدف امام شهادت بود در پاسخ باید گفت آن‌ها میان هدف و نتیجه, خلط کرده‌اند هدف این‌ها نبود بلکه هدف دیگری داشت منتهی رسیدن به آن هدف دیگر حرکتی می‌طلبید که یکی از دو نتیجه حکومت یا شهادت را داشت.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش بیان کرد: در واقع هدف اصلی آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین، که آن واجب عظیم را هیچ کس قبل از امام حسین انجام نداده بود و آن اصلاح نظام اسلامی و نجات جامعه از سقوط بود.
وی افزود: حرکت بعدی و موج دوم، اسارت خاندان اهل بیت بود؛ آن‌ها با افشاگری خود، موج عظیمی را در کوفه و شام بلکه در همه ممالک اسلامی ایجاد کرده‌اند تا آن‌جا که گفته‌اند بعد از قیام حضرت بیش از بیست انقلاب بوجود آمد که به دست عباسیان برچیده شد.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: موج و حرکت سوم که تا به امروز ادامه داشته است، موج عزا و نوحه سرایی، گریه و سینه زنی و زیارت امام حسین(ع) است؛ عزاداری علاوه بر اینکه روش شهادت و فداکاری و ایثار را به انسان می‌آموزد باعث زنده نگه داشتن ولایت و زنده نگه داشتن خون حسین است.

دین ما با عاشورا و کربلا با هم گره خورده است.

دین ما با عاشورا و کربلا با هم گره خورده است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«مریم فقیر» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمود: اگر نتوانستید به زیارت جدم اباعبدالله(ع) بروید سه مرتبه رو به قبله کنید و بگویید صَلَّی الله عَلیک یا اباعَبدِالله در نقل دیگری دارد: پشت بام بروید از بلندی حداقل یک سلام بدهید.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) افزود: نماز ما، دین ما از کربلا محفوظ ماند، از خون امام حسین(ع) محفوظ ماند؛ دین ما با عاشورا و کربلا با هم گره خورده است.
خانم فقیر بیان کرد: امام رضا(ع) فرمود: ای پسر شبیب اگر خواستی برای چیزی گریه کنی برای عزیز خودت گریه نکن برای حسین(ع) ما گریه کن؛ دو نوع گریه داریم مثبت و منفی، اگر کسی بخاطر ترس از چیزی گریه کند این گریه ضعف است.
وی با اشاره به اینکه گریه مثبت پنج قسم دارد بیان کرد: گاهی اعتقادات انسان را به اشک وا می‌دارد و این مطلب ریشه در قرآن دارد؛ وقتی این آیه نازل شد که ای پیامبر تو می‌میری و مردم هم می‌میرند پیامبر(ص) خیلی گریه کرد.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش خاطر نشان کرد: گریه‌ی رحمت یعنی اشکی که براساس عواطف و احساسات، انسان رقت قلب پیدا می‌کند و برای چیزی گریه می‌کند، این طبیعت همه‌ی بشر است.
وی افزود: گاهی گریه‌ی فضیلت طلبی است یعنی فضیلتی از انسان‌ها فوت شده باشد مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب بعد انسان غصه می‌خورد و گریه می‌کند.
خانم فقیر خاطر نشان کرد: چهارم، اشک معرفت و صفاتی است، مثلا گریه می‌کنیم چرا امام حسین(ع) این‌قدر خوب بود و من این‌قدر بد هستم؟ این اشک هم اشک طبیعی است.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش افزود: یک قسمی دیگر از گریه، گریه بر مظلوم است؛ خداوند در قرآن می‌فرمایند: خدا دوست ندارد داد و فریاد بزنید اما در یک جا فریاد زدن اشکال ندارد آن موقعی است که به کسی ظلم شده باشد.

دوره آموزشی تغسیل اموات کرونایی

دوره آموزشی تغسیل اموات کرونایی

غسال تیم جهادی استان فارس:
اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند.
رباب وقارفرد غسال تیم جهادی استان فارس گفت: اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند و بخاطر مظلومیت‌شان بعد از غسل انسان احساس آرامش می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران ،«رباب وقارفرد» غسال تیم جهادی استان فارس در جلسه آموزشی تغسیل اموات کرونایی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: در فرهنگ دینی ما پیکر مؤمن احترام خاصی دارد و احکام متعددی برای انجام تشریفات دفن پیکر مسلمان در شرع بیان شده است.
وی افزود: اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند و بخاطر مظلومیت‌شان بعد از غسل انسان احساس آرامش می‌کند، قبل از غسل باید با وضو باشیم و به ائمه(ع) متوسل شویم.
خانم وقارفرد بیان کرد: پیش از انجام غسل بر میت، بدن با محلول‌هایی کاملاً ضد عفونی می‌کنیم بعد از آن آب می‌‎ریزیم که اگر نجاستی مانند خون داشته باشد برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: تیم غسل دهنده باید 4 نفره باشد تا برای بلند کردن میت به سختی نیفتند کسی که میت را غسل می‌دهد باید طبق مرجع خود، او را غسل و کفن کند.
غسال تیم جهادی استان فارس بیان کرد: حق نداریم لباس میت را قیچی کنیم اگر بچه صغیر دارد باید از قیم اجازه بگیریم؛ برای برطرف شدن مانع مانند چسب بهتر است سر و بدن میت با شامپو شسته شود.
وی بیان کرد: غسل اول و دوم با تنگ و غسل سوم با شیلنگ است، در غسل اول و دوم هر کس با میت تماس دارد باید بعد از غسل دست‌های خود را طاهر کند ولی در غسل سوم آن فردی که غسل را انجام می‌دهد دستش طاهر می‌شود.
غسال تیم جهادی استان فارس بیان کرد: تنگی که از آن برای غسل استفاده می‌شود اگر با بدن میت تماس پیدا کند باید طاهر شود، هنگام غسل اگر قسمتی از اجزای بدن میت جدا شود مانند مو، ناخن و… باید طاهر شود و در کفن قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از این‌که غسل تمام شد به دلیل این‌که شاید خونریزی داشته باشد اول پلاستیک بعد کفن، کاور، ضدعفونی و دوباره او را در کاور قرار می‌دهند.

برگزاری دوره طرح زندگی به سبک رضوی همزمان با میلاد حضرت زینب س

«زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش و مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش در جلسه هماهنگی دوره طرح زندگی به سبک رضوی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام برگزار شد اظهار داشت: مرکز امور بانوان و خانواده در طرح جامع زندگی به سبک رضوی با مد نظر قرار دادن مساله تحکیم و تعالی خانواده از یک سو و توجه به آسیب طلاق به دنبال ساماندهی و پیاده سازی خدمات آموزشی فرهنگی، مشاوره‌ای و حمایت ویژه نو مزدوجین می‌باشد.
وی افزود: نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که عمده طلاق‌ها در سال‌های اولیه زندگی مشترک صورت می‌گیرد پیش بینی نموده است تا زوجینی که به تمایل خود به طرح وارد می‌شوند به مدت سه سال همراهی نماید.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: برنامه زندگی به سبک رضوی دارای شش محور اصلی، فراخوان اطلاع رسانی وثبت نام زوجین، آموزش‌های حضوری، فعالیت‌های اجتماعی، آموزش‌های غیر حضوری، راهنمایی و مشاوره و پشتیبانی زوجین است.
وی خاطرنشان کرد: یادی از تجربه‌های نسل قبل، ثبت تجربیات موفق، مدیریت توقعات و قناعت ورزی، معرفی خودم به همسرم، مراسم عروسی خلاقانه از جمله فعالیت‌های اجتماعی غیر حضوری این دوره است.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: بازدید از خانه سالمندان با هدف قدر دانی با هم بودن‌ها به منظور شکرگزاری داشته‌ها و نعمت‌های خداوند، دیدار با خانواده شهدا و کاشت درخت در روز درخت‌کاری از جمله فعالیت‌های اجتماعی حضوری زوجین است.
وی افزود: مخاطبین آن زوجین جوانی که حداکثر یک سال از تاریخ عقد آن‌ها گذشته باشد می‌توانند در این دوره شرکت کنند؛ جلسات مشهد سه روز در هفته برقرار است و زوجین بنا بر انتخاب یکی از روزها را انتخاب می‌کنند.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: برای راهنمایی و همراهی با زوجین خادمیاران پشتیبان وجود دارند که در طول دوره‌های آموزشی و مهارتی زوجین را همراهی می‌کنند.

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت حماسه نه دی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت حماسه نه دی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

«صدیقه مهرابی» معاون مجمع القرآن فاطمیون شهر گراش (دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران سال 88)، در نشست سیاسی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود. حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آن‌ها بایستد در برابر تمام دنیای آن‌ها خواهند ایستاد.
وی افزود: این روز می توان گفت نهم دی، روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت‌ها و حرمت شکنی‌های عده‌ای غافل و یا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی است. روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان‌های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.
خانم مهرابی خاطر نشان کرد: روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می‌شناسند و هرگز فریب حیله‌ها و نیرنگ‌های آنان را نمی‌خورند. روز نهم دی روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه گران به پا کرده‌اند هرگز، نه راه را گم می‌کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است، بر می‌دارند و در نهایت روز نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت‌تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند.
وی افزود: ملّت ایران در نهم دی ماه سال 1388 با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظّم رهبری حماسه‌ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند. نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، با بصیرت و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده‌ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود اما در این روز حماسی یک بار دیگر امّت اسلامی با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند».

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

«مریم فقیر» استاد حوزه، اظهار داشت: امام به معنای پیشوا و رهبر است. یعنی سرپرستی یک گروه را در مسیر مشخص بر عهده گیرد. الگوی جامعی در همه ابعاد انسانی است. بشر به چنین فردی نیاز جدی دارد تا با دست‌گیری و هدایت او آن‌گونه که در خور کمال انسانی است تربیت شود و در پرتو راهنمایی‌های این مربی آسمانی، از انحراف‌ها و دام‌های نفس سرکش خود و شیطان‌های بیرونی محفوظ بماند.
وی افزود: امام فرد کاملی است که تمام عقاید حق الهی را باور دارد و به تمام اخلاق و صفات نیک آراسته و تمام احکام و قوانین شریعت را به کار بسته است. همه‌ی کمالاتی که از جانب خدا نازل شده در شخص امام فعلیت و تحقق یافته است. امام جایگاه افاضات الهی و واسطه‌ی بین انسان و عالم غیب است.
خانم فقیر خاطرنشان کرد: وظایف ما نسبت به اهل بیت عبارتند از: معرفت و شناخت حقیقی امام(ع): امام صادق(ع) می‌فرمایند: معرفت حقیقی یعنی همین که امام(ع) را امام بدانیم، معصوم بدانیم و ولی خدا بدانیم. احیاء اوامر اهل بیت(ع): روایت وجود دارد که هر گاه در مجالسی قرار گرفتید و دور هم جمع شدید از سخنان ما بگویید.
وی بیان کرد: از دیگر وظایف ما نسبت به امام(ع) تعظیم و تکریم است امام(ع) را بر خود مقدم داشتن، طبق خواسته‌های او عمل کردن، خواسته‌های امام را بر خواسته‌های خود مقدم داشتن، گذاشتن نام اهل بیت(ع) بر فرزندان، تکریم و بزرگداشت سادات و فرزندان اهل بیت(ع)؛ آیه مودت از مصادیق تکریم سادات است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس فرزندان من را ببیند و از جایش بلند نشود بر من جفا کرده است. شرکت در مجالس اهل بیت(ع) از مصادیق تعظیم و تکریم امام(ع) است.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع یاد مرگ و آثار آن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع یاد مرگ و آثار آن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« مریم فقیر » استاد حوزه اظهار داشت: مرگ حقیقتی قطعی و غیرقابل انکار برای هر موجود زنده می‌باشد که خداوند چشیدن طعم آن را به عنوان یک قانون کلّی بیان نموده، می‌فرماید: همه‌ی نفس‌ها مرگ را می‌چشند. این آیه دلالت بر عمومیّت سخن حق تعالی دارد و این‌که هر صاحب نفسی ناچار و ناگزیر است از چشیدن طعم مرگ، و تفاوتی نمی‌کند که این موجود حیوان باشد یا گیاه و یا فرشته؛ پس هر موجود زنده ای به ناچار خواهد مرد. مگر خداوند تعالی که او زنده است و نمی‌میرد و او اوّل و آخر تمام اشیاء است.
وی افزود: مرگ حقیقتی است که هر روز به طور آشکار آن را مشاهده می‌کنیم و یا چیزی در رابطه با آن می‌شنویم؛ امّا انسانی که علاقمند به زندگی دنیایی است و به بازی‌های دنیایی سرگرم شده و گمان می‌کند که مرگ، نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد، از یاد مرگ می ترسد و از نشانه های آن فرار می‌کند؛ در حالی که خداوند چنین انسان‌هایی را مورد خطاب خویش قرار داده، می‌فرماید: هر کجا باشید، مرگ شما را فرا می‌گیرد؛ اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم باشید.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: پس بهتر است انسان تا جوان است یاد مرگ باشد و خودش را آماده کند امام علی(ع) می‌فرماید: یاد مرگ نفس را رام می‌کند. نسبت به مرگ سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه مایوسانه، غافلانه و واقع بینانه؛ سراسر زندگی شهدا واقع بینانه بود. بعضی از افراد می‌گویند در هنگام پیری باید یاد مرگ بود نه در هنگام جوانی این دیدگاه نادرستی است چون ضمانت نشده است که همه افراد به دوران پیری برسند و تا انسان جوان است فرصت کاشت دارد. امام صادق(ع) می‌فرماید: مرگ ناگهانی است و پیر و جوان ندارد.
وی بیان کرد: آثار یاد مرگ عبارتند از: کوچک شمردن دنیا: امام علی(ع) می‌فرماید: دنیا مثل ته مانده‌ی غذا است. خود دنیا چه ارزشی دارد چه برسد به ته مانده‌ی آن، ترک معاصی، آسان شدن تحمل بلا برای انسان: از آنجا که ظرفیت انسان‌ها فرق می‌کند بعضی از افراد هنگام نزول بلا کفر می‌گویند و عده‌ای صبر می‌کنند. عواملی که باعث می‌شود انسان راحت جان دهد عبارتند از: اعتقاد و ایمان، ولایت اهل بیت(ع) بویژه ولایت علی ابن ابیطالب(ع) ، انگشتر عقیق در دست راست کردن، صله رحم، خواندن دعای عدیله و بعد از نماز یک سوره قل هو الله بخواند.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حسد در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حسد در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه سپاه گراش اظهار داشت: حسد از صفات نکوهیده‌ای است که زیان‌های بی‌شماری به دنبال دارد. حسد یعنی انسان بخواهد نعمت و کمالی را که در شخصی وجود دارد از بین برود. شخص حسود قبل از آن‌که به دیگری زیان برساند به خود زیان رسانده است. حسد در هر حال حرام است جز در مورد نعمتی که نصیب کافر یا فاجر شده و بوسیله آن، فساد و فتنه انگیزی می‌کند و وسایل آزار خلق را فراهم می‌کند. در این‌گونه موارد اشکال ندارد که انسان خواهان زوال نعمت باشد.
وی افزود: یکی از زیان‌های خطرناک آن کشاندن انسان به کفر و بی‌دینی است. از نظر قرآن و روایات تنها چیزی که مانع شد بسیاری از دشمنان اسلام مانند مشرکان و یهودیان زمان رسول خدا(ص) و مسیحیان، دین مقدس اسلام را نپذیرند حسد و رشکی بود که به پیامبر بزرگوار اسلام می‌بردند.
حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: این خصلت زشت برای آن‌ها به صورت عقده‌ای در آمده بود با این‌که برای آن‌ها آشکار شده بود گاه و بی گاه آن را اظهار می‌کردند. حسد مانع و حجابی برای درک عقلانی است؛ چنان‌چه پس از رسول خدا(ص) نیز انگیزه اساسی و سبب اصلی انکار خلافت و ولایت امیرالمومنین(ع) همان حسدی بود که نسبت به آن حضرت و خاندان پاکش داشتند این خصلت زشت سبب شد که مقام شامخ رهبری عالم اسلام به دست نا اهلان بیفتد و حضرت علی(ع) و فرزندانش خانه نشین شوند و آن همه جنایت به نام اسلام و مسلمین صورت گیرد.
وی بیان کرد: حسد انسان را از پذیرفتن حقایق باز می‌دارد و در نتیجه او را در سیاه چال گمراهی و وادی ضلالت می‌اندازد همچنان که در مورد عدم پذیرش حق، سوزاندن ریشه‌ی سعادت انسان، بیرون بردن آدمی از جاده دین و آیین و سعادت نیز موثر است. بسیاری از ائمه سبب سجده نکردن شیطان به آدم و رانده شدنش از درگاه حق را حسد دانسته‌اند. امام علی(ع) فرمود: حسد، نافرمانی شیطان بزرگ بود. عداوت و دشمنی، کبر، تعجب، ترس از نرسیدن به مقصود، حب ریاست، خباثت درونی و بخل ذاتی نسبت به بندگان خدا، علل و اسباب حسد است.

دوره اسلحه شناسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

دوره اسلحه شناسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

«طیبه آژیده» افسر میدان تیر سپاه گراش و فرمانده پایگاه فاطمه الزهرا(س) اظهار داشت: یک فرد(بسیجی) فعال باید با سلاح سازمانی آشنایی داشته باشد. سلاح سازمانی بسیج اسلحه کلاشینکف است. کلاشینکف، سلاحی انفرادی، خودکار و نیمه خودکار که با فشار مستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و با هوا خنک می‌شود. این سلاح 70 سال پیش توسط کشور روسیه طراحی و ساخته شد.
وی بیان کرد: اولین بار در زمان جنگ به عنوان غنیمت از کشور عراق گرفته شد و وارد کشور ایران شد. بدلیل خرابی کم، وزن کم و ارزان بودن قطعاتش 55 کشور از آن استفاده می‌کنند.
خانم آژیده خاطر نشان کرد: نام گذاری قطعات سلاح از عقب به جلو عبارتند از: قنداق: کار آن جهت نگه داشتن سلاح در بدن موقع تیراندازی، قبضه تپانچه‌ای شکل: گرفتن دست برای تیراندازی، برگه ناظم آتش: دارای سه وضعیت است: ضامن، رگبار و تک تیر، ماشه: برای شلیک کردن، محافظ ماشه: حفاظت از ماشه در برابر شلیک غیر اختیار، خشاب: منبع تغذیه، دستگیره گلنگدن: جهت مسلح کردن، روپوش محفظه: محفظه داخل سلاح را از گرد و خاک محافظت می‌کند، ستون درجه: از عدد یک تا ده روی آن نوشته شده است و هر عدد معادل صد تا است، سیلندر گاز: انتقال گاز از داخل لوله به پشت دستگیره گلنگدن، روپوش فوقانی، روپوش تحتانی، لوله، سنبه: برای تمیز کردن داخل لوله سلاح و روغن کاری، مگسک و محافظ آن: جهت نشانه روی موقع تیراندازی، شعله پوش: پخش کردن آتش، ضامن روپوش ومحفظه.

نشست اخلاقی با موضوع اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام با حضور 200 نفر از اساتید، مسئولان، طلاب و عموم درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

« مرضیه السادات علوی » مسئول پژوهشکده طب النبی گفت: مهم‌ترین اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام عبارتند از: تامین آرامش روانی همسران که اسلام تاکید ویژه‌ای بر آن دارد و خداوند در قرآن می‌فرماید: از نشانه‌های خداوند آن است که برای شما همسرانی از جنس خودتان آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی ایجاد کرد. در این آیه هدف از آفرینش همسران را دستیابی آنان به آرامش معرفی کرده است. اسلام دستیابی به این هدف مهم را از دو مسیر ارضای نیازهای جنسی و ارضای نیازهای عاطفی همسران دنبال می‌کند.
وی افزود: تداوم نسل بشر و جلوگیری از انقراض آن به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم ازدواج در گرو آن است که نهاد خانواده دو کارکرد اساسی خود، یعنی تولید مثل و مراقبت از فرزندان را به خوبی انجام دهد. گسترش فرهنگ دینی از مهم‌ترین اهداف ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام است. همیاری و حمایت معنوی اعضای خانواده به ویژه همسران از یکدیگر، کارکرد خانواده در راستای گسترش فرهنگ دینی است که اولیای دین نسبت به آن عنایت داشته‌اند. در برخی روایات به این نکته اشاره شده است از ویژگی همسر مناسب آن است که همسرش را در بندگی و اطاعت خداوند و انجام وظایف دینی یاری برساند.
خانم علوی بیان کرد: جلوگیری از انحرافات اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای نهاد خانواده است که یا از راه نظارت مستقیم و متقابل اعضای خانواده بر رفتار یکدیگر و یا بطور غیر مستقیم و به عنوان پیامد کارکردهایی مانند ارضای نیازهای جنسی و عاطفی و جامعه پذیری تحقق می‌پذیرد. امر به معروف و نهی از منکر و تشویق مردان به تقویت روحیه‌ی غیرت ورزی عاملی موثر در کاهش انحراف جنسی است.
وی خاطرنشان کرد: مشروعیت بخشی به فرزندان کارکرد دیگر ازدواج است. اهمیت این کارکرد به سبب آثار اجتماعی آن است که انتقال منظم ارث و تداوم نظام خویشاوندی از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در دیدگاه اسلام نیز مشروعیت یابی فرزند به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج و همچنین پیامدهای آن به ویژه مسئولیت تربیت فرزند از سوی پدر و مادر، انتقال نظام‌مند ارث و تداوم شبکه های خویشاوندی مورد تاکید قرار گرفته است.
مسئول پژوهشکده طب النبی افزود: تامین نیازهای معیشتی یکی از اهداف فرعی ازدواج است. زن و شوهر در تامین نیازهای معیشتی به یکدیگر وابسته می‌شوند و از این رو می‌توان یکی از کارکردهای خانواده تلقی کرد. اسلام زنان شایسته را زنانی می‌داند که در جهت رفع نیازهای معیشتی خانواده به ویژه با انجام دادن کارهای خانگی به شوهران خود یاری برسانند.

نشست بصیرتی با موضوع شناسایی جنود عقل و جهل در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی با موضوع شناسایی جنود عقل و جهل در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

« معصومه شکری » استاد حوزه و کارشناس صالحین جامعه زنان کشور(استاد یاری) گفت: خلقت انسان‌ها با عشق شروع شده است. خداوند می‌فرماید: همه‌ی عالم را برای تو(انسان) خلق کردم و تو را برای خودم خلق کردم. هدف از آفرینش انسان‌ها بندگی و اطاعت از خداوند است. یکی از وسیله‌های بندگی خدا، عقل است و از مهم‌ترین امکاناتی است که خداوند به انسان‌ها داده است. همه‌ی انسان‌ها درگیر دو راهی زندگی هستند که بوسیله عقل می‌دانند کدامیک از دو راهی‌ها انسان را خوشبخت می‌کند و به خدا می‌رساند. پیامبر گرامی اسلام(ص) عقل را برترین موجود و عاقلان را برترینان مردم معرفی فرمود.
وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: عقل و سپاهیانش و جهل و سپاهیانش را بشناسید تا هدایت یابید. . در این حدیث امام صادق(ع) ضمن تشریح چگونگی آفرینش سپاهیان عقل و جهل، ۷۵ لشکر برای عقل و ۷۵ لشکر برای جهل بیان می‌کند که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی را در برمی‌گیرد. امام در این حدیث از اصحابش می‌خواهد با شناخت جنود عقل و جهل مسیر هدایت را دریابند.
کارشناس صالحین جامعه زنان کشور بیان کرد: خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل، ایمان در مقابل کفر، تصدیق حق در مقابل انکار حق، امید در مقابل ناامیدی، عدل و داد در مقابل ستم، خوش‌بینی در مقابل بدبینی، سپاس‌گزاری در مقابل کفران نعمت، توکل در مقابل آز و حرص، نرم‌دلی در مقابل سخت‌دلی، دانایی در مقابل نادانی، عفت و پارسایی در مقابل بی‌حیایی و هرزگی، فروتنی در مقابل تکبر، شکیبایی در مقابل بی‌تابی، گذشت در مقابل انتقام، وفاداری در مقابل پیمان‌شکنی، محبت در مقابل بغض و کینه، راستی در مقابل دروغ، راز داری در مقابل افشاگری، نماز در مقابل بی‌نمازی، مراعات حقوق والدین در مقابل نمک‌نشناسی، وقار در مقابل سبکی، استغفار در مقابل غرور، نشاط در مقابل سستی نمونه‌ای از سپاهیان عقل و جهل است.
وی خاطر نشان کرد: اگر چه همه‌ی انسان‌های مومن باید برای خردمند شدن و تکمیل ایمان بر خرد خود افزوده و از نیروهای عقل استفاده کنند و با نیروهای جهل مبارزه کنند؛ ولی باید به این مطلب توجّه داشته باشند که همه‌ی این ویژگی‌ها به صورت کامل در انسان های کاملی چون پیامبر(ص) و امامان(ع) جمع می‌شود، همچنین در مومنانی که در امتحان الهی موفّق شده و هنگامی که خداوند قلب‌هایشان را برای ایمان آزموده است. امّا دیگر پیروان ما باید در تلاش برای کسب این خصال نیکوی عقلانی بوده و نیز در پی پاک شدن از بدی‌ها و دور شدن از نیروهای جهل باشند. اگر چنین باشند به تدریج به درجات عالی معنوی و همراهی با انبیا و اوصیای الهی خواهند رسید.

کلاس دُرّ و صدف با موضوع جایگاه حیا در آموزه‌های اسلامی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

کلاس دُرّ و صدف با موضوع جایگاه حیا در آموزه‌های اسلامی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

« زینب فقیهی » گفت: امروزه رسانه‌های بین المللی، تمام ارزشهای انسانی، دینی و اخلاقی را فدای منافع سیاسی و مالی خود کرده‌اند و با اینترنت و ماهواره زندگی خصوصی مردم را در اتاقک‌های شیشه‌ای به نمایش می‌گذارند و همه خطوط قرمز افراد را نادیده می‌گیرند، تا آنجا که فیلم‌های مستهجن به بخشی از صنعت سود آور فیلم و سینما تبدیل شده است. علاوه بر این‌ها پدیده‌هایی مانند جشن طلاق، ازدواج سفید، زندگی‌های مجردی و… معنویت و اخلاق را از زندگی افراد دور کرده است.
وی افزود: زن به طور فطری و از روی طبع، میل به پوشش بدن خود در مقابل نامحرم دارد و از برهنگی دچار اضطراب می‌شود. قرآن در داستان حضرت آدم و حوا پس از این که می‌فرماید آن‌ها فریب شیطان را خوردند و از درخت ممنوعه تناول کردند با توجه به این می‌توان فهمید که آدم و حوا هنگام برهنه شدن، مضطرب و پریشان شدند زیرا برای رهایی از برهنگی، به برگ‌های درختان پناه آوردند و خود را با آن پوشاندند. بنابراین تنها دلیل اضطراب ایشان از برهنگی فطری بودن حیا در آن‌ها بود.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین کانون‌های ارزشمند، کانون خانواده است. اگر بخواهیم این کانون با خشنودی الهی و براساس دستورهای او شکل گیرد لزوما باید حیا را در آن رعایت کنیم. متاسفانه امروزه در برخی از میهمانی‌ها، حدود شرعی رعایت نمی‌شود زنان و مردان با بدترین شکل ممکن کنار هم و رو در روی هم می‌نشینند برای شوهران مهم نیست که همسران‌شان چگونه و با چه کسی نشست و برخاست می‌کنند؟ متاسفانه امروزه عوامل متعددی از جمله تصاویر نیمه عریان و نیمه برهنه ماهواره‌ای موجب تضعیف غیرت مرد و حیای زن شده است. با ورود نامبارک شبکه‌های اجتماعی و ماهواره به منزل به تدریج حساسیت خود را از دست می‌دهد..
وی افزود: جامعه ارزش‌ مدار جامعه‌ای است که در آن ارزش‌ها و حرمت‌ها حفظ شود. اگر در جامعه مرزها و حریم‌ها معین نباشد هر کس به خود اجازه می‌دهد وارد حریم دیگران شود به تدریج بی‌حیایی در جامعه رواج پیدا می‌کند.
در اسلام جایگاه هر کس تعریف شده است بر این اساس پدران و مادران نباید پرده شرم و حیا میان خود و فرزندان را بردارند و سخنانی بگویند که ارزش آنان را نزد فرزندان پایین آورد. فرزندان نیز باید حرمت والدین را نگه دارند و از گفتار یا عملی که حمل بر بی‌حیای می‌شود، بپرهیزند.

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع تاثیر روابط خویشاوندی بر گسترش روح در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع تاثیر روابط خویشاوندی بر گسترش روح در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

« فاطمه فردفانی» گفت: بیشترین سفارش‌ها و توصیه‌ها در ماه رجب و شعبان شده است. امام علی(ع) می‌فرماید: اگر به دنبال این بودید وسوسه را از دل پاک کنید روزه ماه شعبان را از دست ندهید. انجام دادن این توصیه‌ها به ظرفیت روح انسان‌ها برمی‌گردد. ایام ماه رمضان مبارک هستند. خداوند در بعضی از زمان‌ها، مکان‌ها، حیوانات و اشیاء برکت قرار داده است.
وی افزود: ماه رمضان جزء زمان با برکت است اما هر کسی نمی‌تواند به این برکت دست پیدا کند. میزان بهره‌مندی ما از برکات به یک اندازه نخواهد بود. ماه رمضان از لحظه لحظه‌اش برکت می‌بارد و کسی بهره می‌برد که ظرف وجودی‌اش وسیع باشد شرح صدر داشته باشد. افرادی که ظرفیت وجودی پیدا می‌کنند در دنیا به آرامش می‌رسند و سختی‌های دنیا آن‌ها را بی‌تاب نمی‌کند و در آخرت هم آرامش دارند و از نعمت‌های بهشتی بهره می‌برند. برای ورود به ماه رمضان این شرح صدر لازم است.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: کسی که شرح صدر دارد نا آرام نمی‌شود. خداوند به پیامبر(ص) شرح صدر داد چون این ویژگی ابتداً در پیامبر(ص) وجود داشت علما می‌گویند پیامبر(ص) همیشه حالش خوش بود. اما حضرت موسی(ع) شرح صدر و نتیجه‌ی آن یعنی آسان شدن کارها را از خداوند طلب کرد.
وی بیان کرد: یکی از توصیه‌های این دو ماه از بین بردن کدورت بین افراد، حلالیت طلبیدن، استغار، نماز و روزه مستحبی و احیاء گرفتن است. پایه و زیر بنای گنجایش ظرفیت دورنی این است که با دیگران کدورتی نداشته باشیم. ما نسبت به تمام افراد جامعه وظیفه داریم اما مسئولیت ما نسبت به بعضی از افراد بیشتر است. هر چه ارتباط ما با افراد بیشتر باشد مسئولیت ما نسبت به آن‌ها بیشتر است.
خانم فردفانی خاطر نشان کرد: تاثیر از بین بردن کدورت و صله رحم این است که خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: رحمت من صد جزء دارد نود و نه جزء آن برای آخرت و قیامت است یک جزء دیگرش در دنیا پراکنده شده است. اگر این یک جزء شامل حال کسی شود احساس گوارایی در زندگی می‌کند. اگر می‌خواهی به یک جزء دست پیدا کنی این یک جزء را در رابطه خویشاوندی قرار دادم که هرکس به آن چنگ زند از رحمت من بهره برده است.

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع شیوه‌های ایجاد امید در زندگی در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان گراش

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع شیوه‌های ایجاد امید در زندگی در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان گراش

« زینب فقیهی» گفت: یکی از راه‌های سبک زندگی اسلامی امیدواری است. امیدواری یک تحفه‌ای از جانب خداوند است. یک معرفت الهی است. چرخ زندگی انسان‌ها با توجه به این امید می‌گذرد. بنای همه‌ی زندگی‌ها به واسطه داشتن امید است. اگر امید نبود زندگی دچار سستی و رخوت می‌شود. بخاطر امید زندگی رونق دارد. امام علی(ع) می‌فرماید: خداوندا به من رحم کن(تو رحم کن) به کسانی که سرمایه‌ی آن‌ها امید است.
وی خاطر نشان کرد: امید به معنی رجاء، آرزو، انتظار و توقع؛ اتفاق یک امر خوشایند در زندگی. اقسام امید عبارتند از: امید حقیقی و واقعی: امیدی که همراه با تلاش باشد. امام علی(ع) می‌فرماید: از کسانی نباش که به آخرت امید دارند اما برای رسیدن به آن تلاش نمی‌کند. امید غیر واقعی: امید واهی و کاذب است بیشتر شبیه توهم است. فرد برای رسیدن به هدف خیال پردازی می‌کند. امام سجاد(ع) می‌فرماید: خدا من از امیدهای کاذب به تو پناه می‌برم.
خانم فقیهی افزود: راه‌های معرفتی امید ساز عبارتند از: خدا باوری: در زندگی به خداوند اعتماد داشته باشید و در سخت‌ترین مراحل زندگی خداوند را یاد کنید، معاد باوری: سختی‌های زندگی در آخرت بی‌جواب نمی‌ماند. اگر اعتقاد داشته باشیم آرامش اصلی در آخرت به ما می‌رسد این سختی‌ها را راحت‌تر تحمل می‌کنیم. توجه به داشته‌های خود و تلاش و فعالیت: کار کردن باعث ایجاد نشاط می‌شود و در نتیجه امید در زندگی بیشتر می‌شود.

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع آفات همرنگی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

کلاس‌های دُرّ و صدف با موضوع آفات همرنگی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

« زینب فقیهی» گفت: متاسفانه بعضی‌ها هستند که فکر می‌کنند برای اینکه پیش دیگران کم نیاورند باید نوع قیافه، لباس، راه رفتن، مهمانی، مسافرت و در طرز غذا خوردن مثل دیگران باشند. در این زمان بعضی از جوان‌ها لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشند تا هم جلب توجه کنند و هم از دیگران کم نیاورند و همرنگ آن‌ها شوند.
وی افزود: آفت‌ها و آسیب‌های همرنگ شدن با جماعت عبارتند از: باعث می‌شود یک فکر یا روش غلط فراگیر شود، باعث سرخوردگی کسانی می‌شود که امکان همرنگی ندارند مثلا ممکن است کسانی از لحاظ مالی این امکان را نداشته باشند تا همواره خود را مثل دیگران قرار دهند که خود، هم باعث اختلاف والدین و فرزندان و شوهر می‌شود و بسیاری از طلاق‌ها از همین مساله نشات می‌گیرد، باعث زیر پا گذاشتن بسیاری از امور شرعی می‌شود.
خانم فقهی خاطر نشان کرد: دیگر آسیب‌ها این است که: باعث بی‌ثباتی شخصیت انسان می‌شود چون مجبور است همیشه خود را در اختیار مد و روشی قرار دهد که دیگران برایش انتخاب کرده‌اند، باعث شبیه شدن به دشمنان می‌شود چون نسخه‌ی بیش‌تر این مدل‌ها و لباس‌ها را دشمنان برای ما طراحی کرده و پیچیده‌اند، باعث برخی گرفتاری‌های جسمی مانند: احساس کوفتگی و خستگی، اگزمای پوستی، ایجاد اختلال در جریان خون و رشد قارچ‌های پوستی و… می‌شود، انسان از صف حق و طرف‌داران آن جدا می‌شود و به صف باطل و هوادارانش می‌پیوندد و از راه خدا جدا می‌شود و به راه شیطان می‌رود و گرفتار خسران و ضرر ابدی می‌شود.
وی افزود: دو ملاک وجود دارد برای این که بدانیم چیزی که مد شده خوب است یا بد عبارتند از: عقل و شرع، هر چیزی که مورد تایید این دو ملاک نباشد قابل الگو برداری نیست. نمی‌گوییم نباید از امکانات و خوشی‌های زندگی استفاده کرد منظور ما این است که انسان باید روش زندگی و رفتار و عمل خود را بر اساس ارزش‌های فرهنگی و دینی و بر طبق معیار و ملاک و دقت نظری که انجام می‌دهد انتخاب کند. ظاهراً بعضی از افراد می‌خواهند فکر و مغز خود را آکبند و دست نخورده دوباره تحویل خدا دهند. اگر انسان به واقعیت و حقیقتی رسید از نگاه دین و قرآن درست و مورد رضایت خداوند اهل بیت(ع) است، نباید به بهانه ترس، خجالت، رو در بایستی با دیگران و … آن را کنار بگذارد. وقتی انسان فهمید کاری نادرست است نباید تابع جمع باشد خودش باید تصمیم بگیرد و عمل کند اگر چه ممکن است این مقاومت و ناهماهنگی باعث شود انسان را تخریب کند و اورا عقب مانده و اُمُّل بنامند.

نشست عقیدتی سیاسی به مناسبت گراميداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد.

نشست عقیدتی سیاسی به مناسبت گراميداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد.

« خسرو حسن زاده » گفت: دین اسلام مبتنی بر دو بخش اساسی است: یک بخش آن حوزه نظری و بخش دیگر آن عملی، بخش نظری آن شامل اصول عقاید و مجموعه عقاید و بخش عملی آن شامل احکام و اخلاق است. از این سه مولفه دینداری خداوند در قرآن می‌فرماید: کلم طیب به سوی خدا صعود می‌کند و عمل صالح آن را بالا می‌برد.
وی بیان کرد: مفسران می‌گویند: مراد از کلم طیب، اعتقادات درست و صحیح است پس آن‌چه صعود می‌کند اعتقادات سالم و درست است. این کلمه طیبه ریشه‌‌های آن در زمین و شاخه‌های آن در آسمان است. نقطه مقابل کلام طیب، کلمه خبیثه است که مثل درختی است که از بالای زمین روییده است و رشد نمی‌کند و هیچ قراری ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: آن چیزی که دوام دارد و ماندگار است اعتقاد درست است نقطه مقابل آن اعتقاد نادرست(کلمه خبیثه) است. اعتقاد قائم به شخص است. وقتی اعتقاد صعود می‌کند در واقع شخص معتقد است که به سوی خدا صعود می‌کند و به تقرب الهی می‌رسد.
وی افزود: نقش اساسی انسان و عمل صالح او بر پایه‌ی اعتقادات استوار است این اعتقادات در زندگی انسان نقش اصلی دارد و هر کس بر اساس شاکله عمل می‌کند اگر ساختار عقیدتی درست شود و سالم باشد عمل صالح را به دنبال دارد

. نشست اخلاقی با موضوع وظایف منتظران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

. نشست اخلاقی با موضوع وظایف منتظران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

« حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ » گفت: بحث امامت و ولایت بحث مهمی است. فعل و رفتار ما بستگی به شناخت ما نسبت به این بحث دارد. اگر منتظر راستین باشیم باید این بحث را در دستور کار خود قرار دهیم. منظور از شناخت این است رفتار و سیره امام را بشناسیم و رفتار خود را بر طبق آن تنظیم کنیم. بر مبنای ظرفیتی که در انسان وجود دارد باید رابطه تنگاتنگی بین خود و امام بوجود آوریم.
وی افزود: انتظار محصول معرفت و شناخت است. بعد از این‌که شناخت پیدا کردیم عشق و علاقه و محبت بوجود می‌آید بعد از آن، انتظار و بعد اطاعت از ولی مطرح می‌شود. در دوران غیبت کبری رابطه ما با امام زمان(عج) از طریق ادعیه‌هایی است که بدست ما رسیده است که گاهی از طریق خود امام زمان(عج)،گاهی از طرف ائمه و در دوران غیبت صغری ادعیه از طرف نواب بدست ما رسیده است.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطرنشان کرد: یکی از دعاهایی که از طرف امام زمان(عج) نقل شده دعای اللهم توفیقه الطاعه….. است این دعای مستندی است که کفعمی آن را نقل کرده است در این دعا انتظاری که امام زمان(عج) از جامعه و افراد دارد بیان شده است. این دعا دست‌نامه‌ی بزرگ تربیتی است و وظایف مختص هر صنف و وظایف عمومی افراد در آن بیان شده است. که ابتدای دعا وظایف عمومی و بخش دوم وظایف اختصاصی را بیان کرده است.
وی بیان کرد: وظایف عمومی عبارتند از: توفیق اطاعت و بندگی خدای متعال:که با ارزش‌ترین موهبت الهی است، دوری از معصیت، صداقت در نیت که اگر نباشد کارها بی ارزش است، شناخت محرمات الهی، هدایت و راهنمایی افرد و پایداری و استقامت در دین،راستگویی و سخن حکیمانه بر زبان جاری کردن، دوری از حرام و مال شبهه ناک: مبنای بسیاری از معارف دین رزق حلال است و سر منشا بسیاری از مفاسد رزق حرام است، رعایت حقوق دیگران، امنیت اخلاقی و اجتماعی، گوش خود را از لهو و لعب کنترل کردن.
امام جمعه شهر گرش خاطر نشان کرد: انتظاری که از گروه‌ها دارد عبارتند از: علما: زهد و خیر خواهی یعنی دلبستگی به مادیات و دنیا نداشته باشند، دانشجویان: تلاش و کوشش کنند و برای تحصیل علم و دانش جهد و رغبت داشته باشند و نسبت به این مسئله تمایل داشته باشند،کهنسال: وقار و آرامش داشته باشند، جوانان: بازگشت و توبه، زنان: عفت و پاکدامن باشند، ثروتمندان: تواضع و فروتن باشند، حاکمان و مسئولان: عدالت گستر باشند و عدالت را رعایت کنند.

. جلسه آموزشی دانش آموختگان: چشمه سار توفیق 9 در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

. جلسه آموزشی دانش آموختگان: چشمه سار توفیق 9 در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

«فاطمه فردفانی» گفت: تبلیغ یکی از اهداف طلبگی است. تبلیغ یعنی اثر بخشی و تربیت بر روی افرادی که با آن‌ها ارتباط داریم و تعامل داریم. یک وقت فرد به هدف تبلیغ، کاملا سیتمی عمل می‌کند و وارد می‌شود. آن وقت اگر مخاطب را جامعه فرض کنیم مثلا جامعه دانش آموزی، خانم‌ها و جوان‌ها، گروه سنی خاص و اقشار مختلف، برای شروع و آن‌چه انتظار داریم حداقل در بحث تربیت بر خانواده خود اثر بگذارد .
وی افزود: اگر قرار است تبلیغ عنوان اثر بخشی داشته باشد من باید به عنوان مبلغ بر خانوده‌ی خود اثر گذار باشم. اثر گذاری در خانواده، منظور اثر گذاری بر روی والدین، همسر و فرزندان است. اثر گذاری وقتی در خانواده مطرح می‌کنیم بحث تربیت یعنی ایجاد یک سری تغییرات در فرد به منظور هماهنگی با جامعه با هدف رسیدن به مطلوب است.
خانم فردفانی بیان کرد: وظیفه من به عنوان مبلغ این است که اثر بخش باشم این اثر گذاری در جاهای مختلف وجود دارد: اگر من به عنوان مادر، فرزندی را تربیت کنم این اثر بخشی است اگر همسر من اهل خمس نبود، دادن خمس توسط همسری که خمس نمی‌داده این همان اثر بخشی است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید دغدغه تبلیغ داشته باشیم که اثر بخشی اتفاق بیفتد و معمولا بعد از فارغ التحصیلی این دغدغه وجود دارد اگر الان عنوان مبلغ ندارید اما اثر بخش بر روی اعضای خانواده هستید در واقع مبلغ هستید. هر چند اسماً عنوان مبلغ بر ما اطلاق نمی‌شود. تک تک شما توانایی تبلیغ دارید طلبگی صرفا به معنای اندوختن اطلاعات علمی نیست بلکه باید اول از خودمان بعد خانواده و بعد جامعه شروع کنیم و برای شروع از بچه‌ها شروع کنید.
استاد حوزه بیان کرد: اگر یک‌سری وظایف بر دوش فرد بیاید خود به خود کارها نظم پیدا می‌کند گاهی اوقات داشتن یک‌سری کار اجباری حداقل ده ساعت در هفته مثل تبلیغ در مدارس نه تنها به وظایف فرد آسیب نمی‌زند بلکه به کار فرد نظم خاصی می‌دهد. عناصر تبلیغ عبارتند از: مبلغ و متربی که متربی انسان‌ها هستند و ما قرار نیست در حیوانات و گیاهان اثر بخش باشیم. انسان به دلیل انسان بودنش فطرتا به این سمت تمایل پیدا می‌کند و جامعه هم به این تبلیغ نیاز دارد. هر کس به هر میزانی که توانایی دارد تبلیغ کند. اولین فایده تبلیغ به خود فرد خواهد رسید بیش از آن‌که کلام خطیب بر مخاطب اثر بگذارد دغدغه‌های آن بر مخاطب اثر می‌گذارد.

نشست بهداشت به مناسبت هفته سلامت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد.

نشست بهداشت به مناسبت هفته سلامت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد.

«سودابه تروال» گفت: امروزه اهمیت و ارزش فعالیت بدنی و ورزش در رابطه با رشد تمامی ابعاد زندگی انسان، جسمی، روانی اجتماعی، عقلانی کم و بیش روشن شده است در واقع حرکت و فعالیت بدنی جز جدا نشدنی از زندگی بشر است چرا که آدمی نیازهای خود را ازطریق آن برآورده می‌سازد. اگر فعالیت بدنی منظم داشته باشید، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این افزایش در ایمنی باعث پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.
وی افزود: فواید فعالیت بدنی منظم برای سلامتی بسیار است.حداقل۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط مثلاً پیاده روی سریع، برای بدست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است. اگر چه با افزایش سطح فعالیت، فواید آن نیز افزایش می‌یابد. این اثرات عبارتند از: خطر مرگ و میر قبل از بلوغ را کاهش می‌دهد، خطر ایجاد دردهای ناحیه کمر را کاهش می‌دهد، خطر ایجاد بیماری‌های قلبی یا سرطان روده ها را کاهش می‌دهد، خطر ابتلای به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، کمک می‌کند تا استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم، باعث بالا رفتن سلامت روحی و روانی می‌شود، اضطراب، استرس، احساس افسردگی و تنهایی را کاهش می‌دهد، کمک می‌کند تا وزن بدن را تنظیم کرده و از خشونت مخصوصاً در کودکان و نوجوانان جلوگیری می‌کند.
خانم تروال خاطر نشان کرد: همه ما میدانیم که فعالیت بدنی مثل پیاده روی متوسط ،دوچرخه سواری، شنا، والیبال و بازی‌های مختلف باعث می‌شود شما احساس خوبی داشته باشید ونتیجه‌ی آن بهبود و حفظ سلامت بدن می‌باشد. با توجه به زندگی مدرن بیشتر افراد فعالیت نشسته دارند. ایستادن و نشستن بیشتر از سه ساعت باعث دیسک گردن و کمر، زانو درد، پوکی استخوان، افزایش میزان افسردگی، کند ذهنی ، زوال عقلی، چاقی، افزایش فشار خون می‌شود.

نشست بهداشت با موضوع تحول سلامت در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا س گراش

نشست بهداشت با موضوع تحول سلامت در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا س گراش

« رعنا جعفری زاده » مسوول آموزش سلامت معاونت بهداشت شهر گراش گفت: کسی که عادت دارد یک درخت را خط خطی کند یا لاستیک آتش بزند معمولا در سلامت اجتماعی خود دچار مشکل است. چیزی که در اسلام بر آن تاکید شده است بعد سلامت معنویی است که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. هر انسانی نیاز به شخصی برای راز و نیاز دارد و طبق نظر اروپایی‌ها که در دین ما آن شخص خدا است.
وی گفت: برای تحول سلامت باید برنامه داشته باشیم کار بیمارستان فقط درمان کردن است در حالی که ما باید به مردم پیشگیری آموزش دهیم و مردم به این پیشگیری باید عمل کنند. خود ما مولد اصلی سلامتی هستیم. ما بحثی به نام خود مراقبتی داریم یعنی اینکه همه برای محافظت از خود آموزش ببینند.
خانم جعفری زاده خاطر نشان کرد: هدف کتاب‌های بهداشتی عبارتند از: سواد سلامت مردم را زیاد می‌کند و مراجعه بیهوده به پزشک را کم می‌کند. سفیران سلامت عبارتند از: دانش آموز، دانشجو، سازمان و جوان؛ در سفیر سلامت جوان، جوان‌ها بر حسب عوامل، خطری که آنان را تهدید می‌کند آموزش می‌بینند.
وی بیان کرد: افرادی هستند که وقتی دانشجو می‌شوند وقتی با فرهنگ جدید آشنا می‌شوند عوض می‌شوند مثلا قلیان می‌کشند. افراد نوجوان نیاز دارند افراد هم سن خودشان به آنان تذکر دهند چون اگر افراد بزرگتر به آن‌ها تذکر دهند گوش نمی‌دهند.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع بررسی زندگی چهار حشره با استناد به قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع بررسی زندگی چهار حشره با استناد به قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

«صغری فیروزی» گفت: زندگی چهار حشره را با الهام از قرآن بررسی می‌کنیم: زندگی مگسی: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اى مردم، مثَلى زده شد. بدان گوش دهيد. كسانى كه آنها را به جاى اللَّه به خدايى مى‏خوانيد، اگر همه گرد آيند مگسى را نخواهند آفريد و اگر مگسى چيزى از آنها بربايد بازستاندنش را نتوانند. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.
وی افزود: مکان زندگی مگس عبارتند از: آشپزخانه، دستشویی، قندان، زباله دان، مردار، پارک، باغ و جنگل، فاضلاب، شیرینی فروشی و باتلاق‌ها و گنداب‌ها؛ غذای مگس عبارتنداز: کباب، قند، میوه، زباله، فضولات، کثافات پلو، مردار و خون؛ ویژگی روانی مگس عبارتند از: فراموشی فضائل،گرایش به رذائل، سریش بودن،لاابالی گری و قدرت تمییز را ندارند. چندش آور بودن نتیجه این نوع زندگی است.
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: زندگی مورچه‌ای خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:( آنها حركت كردند) تا به سرزمين مورچگان رسيدند مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند!» مکان زندگی مورچه عبارتند از: میان سنگ‌ها، زیر زمین، درون خاک، ریشه درختان و تنه‌ی خشک درختان؛ غذای مورچه‌ها عبارتند از: گندم، گیاهان، قند، جنازه حشرات، دور ریز غذا، برنج و شیرینی؛ ویژگی روانی مورچه عبارتند از: سیستم تدافعی، یکنواخت زیستی، بازده کم و تلاش زیاد؛ یک زندگی معمولی بدون رشد و تکامل نتیجه این نوع زندگی است.
وی بیان کرد: زندگی عنکبوتی خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثَل عنكبوت است كه خانه‏اى براى خود انتخاب كرده در حالى كه سست‏ترين خانه‏هاى خانه عنكبوت است اگر مى‏دانستند! مکان زندگی عنکبوت‌ها در تار، گوشه های نمور، دام، گوشه های تاریک، چسبنده است غذای این حشره هم نوعان خودش است. بی رحمی، دام افکنی، بخور بخور و منفعت گرایی از جمله ویژگی‌های روانی این حشره است. وحشت و ناامنی نتیجه این نوع زندگی است.
مشاور حوزه افزود: زندگی نحلی خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و پروردگار تو به زنبور عسل وحى و الهام غريزى نمود كه از كوه‏ها و درختان و داربست‌هايى كه مردم مى‏سازند، خانه‏هايى برگزين! سپس از تمام ثمرات (و شيره گلها) بخور و راه‏هايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، به راحتى بپيما! از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيّتى كه مى‏انديشند. میوه‌ها و شهد گل‌ها غذای این نوع حشره است. پذیرش حق، دوری از رذائل، ارزش گرایی و بی رحمی از ویژگی روانی این حشره است.. از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است نتیجه‌ی این نوع زندگی می‌باشد که بهترین نوع زندگی نسبت به سه زندگی که در بالا ذکر شد است.

نشست سیاسی با موضوع اقتصاد مقاومتی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

نشست سیاسی با موضوع اقتصاد مقاومتی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

حجت‌الاسلام مهدی جعفری » نماینده ولی فقیه سپاه گراش گفت: تولید ملی عبارت است از همه‌ی محصولات و خدمات و خلاقیت‌هایی که حاصل کار یدی و فکری آحاد مردم ایرن باشد که با بهره‌گیری از توان و امکانات معنویی و نیروی انسانی پدید آید؛ تا مردم ما را از بیگانگان بی‌نیاز گرداند و جامعه جهانی را نیز از این تولیدات برخوردار سازد.
وی افزود: خداوند متعال در آیات الهی به این حقیقت اشاره می‌کند که چشم داشتن به امکانات دیگران از مهم‌ترین عوامل سقوط هر جامعه است. جامعه‌ای که با وجود داشتن امکانات و استعدادهای فراوان به امکانات دیگران چشم بدوزد نمی‌تواند عزت کافی داشته باشد و مدام برای بهره‌وری از امکانات دیگران باید در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود بیاورد و در برابر آن‌ها خضوع و خشوع کند.
حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا است. برای مثال اگر کالایی در داخل کشور تولید می‌گردد به هیچ وجه دستگاهای دولتی یا غیر دولتی حق ورود کالای مشابه خارجی را نداشته باشند. این امر موجب رونق کارخانجات داخلی می‌شود و شکوفایی استعدادهای جوانان پراستعداد جامعه را در پی دارد. این باعث از پای در آمدن تولید کننده‌ی داخلی می‌شود.
وی بیان کرد: امام خامنه‌ای می‌فرمایند: کاری کنید که محصولات و تولیدات جوان‌های با استعداد، مومن، توانا و بعضا نابغه‌ی کشور مقهور واردات نشود و به موضوع واردات بی‌رویه بسیار اهمیت داده به طوری که واردات کالاهایی که در داخل به قدر کافی تولید می‌شود در جامعه باید با نگاه حرام شرعی و قانونی به آن نگریسته شود؛ آن‌چه در داخل تولید می‌شود از خارج وارد نشود اگر کالاهای مصرفی ما از خارج بیاید این باعث شرمندگی است.
نماینده ولی فقیه سپاه گراش افزود: اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی آثاری را به دنبال دارد که عبارتند از: دستیابی به استقلال و خود کفایی اقتصادی ،خنثی کردن تحریم‌های دشمنان انقلاب اسلامی، پیشگیری از آثار سوء فرهنگی تولیدات بیگانه، ایجاد اشتغال، کاهش تورم در کشور، ایجاد خود باوری بین جوانان و در جامعه، ممانعت از خروج سرمایه‌ها از کشور، بهبود رفاه اجتماعی، ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخلی و باعث رقابت پذیری با تولیدات خارجی می‌شود.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع معارف فاطمی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع معارف فاطمی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

«عذری انصاری» استاد و مشاور حوزه و دانشگاه از قم گفت: خداوند در قرآن کریم در آیه نفرمی‌فرماید: لازم نیست همه‌ی مردم به جهاد بروند لازم نیست همه‌ی مردم دنبال کار سیاسی باشند لازم است گروهی در شهر بمانند و معارف دین را یاد بگیرند در قرآن درباره فقه خیلی تاکید شده است. فقیه یعنی عالم و دانایی را که دین را به طور اساسی شناخته باشد و دقیق تسلط داشته باشد تقلید یعنی رجوع غیر عالم و متخصص به غیر متخصص می‌باشد.
وی افزود: ریشه تشیع از زمان حضرت ابراهیم(ع) بوده و حضرت نوح(ع) و تمام انبیاء قبل از حضرت نوح(ع) پیرو و شیعه حضرت ابراهیم(ع) بوده‌اند. در مکتب ما بیش از آینی و دینی به علم و دانش توجه شده است. در اسلام برای انجام تکلیف دینی سن مشخص شده است ولی برای آموزش دین و یاد گرفتن احکام، اصول، علم اخلاق و عقائد سن مشخص نشده است .
خانم انصاری خاطر نشان کردند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما بار امانت و بار تکلیف و مسئولیت به آسمان‌ها و زمین و… عرضه کردیم آن‌ها ابا کردند ترسیدند که این بار را به مقصد برسانند امام انسان آن را پذیرفت این انسانی که بسیار جاهل و ظالم است. امام علی(ع) می‌فرماید: عقل، فکر و اندیشه هیچ کس کامل نمی‌شود مگر چهار کار را انجام دهد: زیادی مال را در راه خدا دهد برای این که انسان را سبک بال کند تا رشد کند، زیادی حرف‌ها را نگه دارد(انسان‌های حکیم کم حرف می‌زنند)، در زندگی قوت بدنش را بخورد و هیچ‌گاه از فرا گرفتن علم و دانش سیر نشود.
وی افزود: حضرت زهرا(س) می‌فرماید: خداوند نور مرا آفرید و نور را در یک درخت بهشتی قرار داد که تمام بهشت با آن نور روشن شد. بعد آن نور در سیب قرار گرفت که نور سیب در صلب پدر من قرار گرفت از صلب پدرم پیامبر(ص) و وارد بطن مادرم حضرت خدیجه(س) شد. حضرت زهرا(س) می‌فرماید: نور من که در درخت قرار گرفت تسبیح می‌گفت تغذیه من تسبیح الهی بود. تغذیه‌ی حضرت تغذیه‌ی علمی بود.
خانم انصاری بیان کرد: یکی از معنای حضرت زهرا(س) بریده شده از جهل و نادانی است. حضرت زهرا(س) زن عالمه بود مرجع سیاسی زن و مرد بوده بعد از رحلت پیامبر(ص) خانه حضرت زهرا(س) مرکز رجوع رجال سیاسی علمی و فقهی و اجتماعی بوده است. تمام مردم با حضرت مشورت می‌کرده‌اند حتی حضرت امیرالمومنین(ع) بعد از بحران سیاسی و اجتماعی که بعد از رحلت پیامبر(ص) بوجود آمده بود با حضرت مشورت می‌کرد.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع تواضع و فروتنی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع تواضع و فروتنی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

«صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه گفت: تواضع از جمله صفات حمیده و خصال پسندیده است و اولیای گرامی اسلام درباره‌ی آن از جهات متعدد سخن گفته‌اند. امام صادق(ع) می‌فرماید: احترام به مومن از احترام به کعبه بالاتر است. امام سجاد(ع) وقتی می‌خواستند به سفر بروند با افرادی می‌رفتند که آقا را نشناسند یکی از شرطهایش این بود من باید در طول سفر برای شما کار کنم خادم باشم.
وی افزود: سیره پیامبر این‌گونه بود وقتی فردی به خدمتش می آمد احترام خاصی برایش قائل بود و عبایش را زیر پای میهمان می‌انداخت. فردی که برای دید و بازدید افراد می‌رود در مسیر ملک می‌آید و از او می‌پرسد، فرد می‌گوید برای رضای خدا می‌روم خدا به ملائکه می‌گوید برای رضایت و دیدار افراد نمی‌رود بلکه می‌رود برای زیارت خدا، وقتی ما زائر خدا شدیم مهمان خدا هستیم و پذیراییش بر عهده خدا است.
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: بی‌گمان فروتنی و تواضع در دنیا مایه‌ی محبوبیت اجتماعی است و در آخرت موجب رحمت باری تعالی است. هر کس برای خدا تواضع کند خدا او را رفعت می‌دهد بالا می‌برد تواضع به مردم این است که به آنها احترام کنید آن چیزی که دوست دارید در حقت ادا کنند تو هم در حق مردم ادا کنی. از جمله حق استادی تواضع در مقابل او است و ادای احترام به استاد نباید خدشه دار بشود شاید همان استاد باعث خیر ما شود و دعای استاد باعث می‌شود ما ره صد ساله را یکساله طی کنیم.
وی بیان کرد: بعضی حرف‌ها خیلی ساده است اما باعث دل رنجی می‌شود اگر با استادی دوست شدید باز هم حق استادی سر جایش است تواضع به استاد است که آدم را بالا می‌برد و این تواضع باید برای خدا باشد. در جامعه‌ای که تمام قشرها متواضع باشند و همه با رعایت ادب و احترام با یکدیگر برخورد نمایند عدل و دادگری در آن جامعه حاکم خواهد بود زیرا مردم متواضع خود را بالاتر از آن می‌دانند که به حقوق دیگران تجاوز کنند، با عمل ناروا و ظالمانه عدل اجتماعی را متزلزل کنند

نشست اخلاقی با موضوع شيوه آرامش يافتن در زندگی با حضور «صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه

نشست اخلاقی با موضوع شيوه آرامش يافتن در زندگی با حضور «صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه

در زندگی هر يک از ما دو قله موفقيت وجود دارد: يکی آسايش جسم؛ ديگری آرامش روح و روان، انسان‌های ساده و سطحی نگری يا عوام هر جامعه همواره در پی آسايش جسم خويش هستند، گرچه روان و جان خود را از دست دهند، اما افراد فرزانه، انديشمند و خواص هر جامعه‌ای آرامش روح يعنی خوشبختی حقيقی را طلب مي‌کنند و راحتی جسم يا تندرستی در زندگی را برای اين مهم می‌جويند.
وی افزود:گام‌های آرامش در زندگی عبارتند از : فهرستی از موفقيت‌هايی که تا کنون کسب کرده‌اید تهيه کنيد، هر چند وقت يک بار به ميان طبيعت برويد و در محيطی سبز و سرشار از آرامش قدم بزنيد، تا زمانی که خودتان نخواهيد، هيچ کس نمي‌تواند تحقيرتان کند، به دنبال رستگاری و سعادت خود باشيد، از صميم قلب خودتان را دوست داشته باشيد، تلاش کنيد هميشه مثبت بينديشيد.
استاد و مشاور حوزه خاطر نشان کرد: از دیگر گام‌های آرامش در زندگی عبارتند از: خود را در آيينه نگاه کنيد و از ديدن زيبايي هايتان لذت ببريد و خدا را به خاطر اين نعمت شکرگزار باشيد، شرقي ها اعتقاد دارند که آب جاری منبع انرژی‌های مثبت است و ضروری در زندگی است پس هر چند روز يک بار زير دوش برويد و بگذاريد جريان آب تمام عضلات را ماساژ دهد و هر از گاهی به گورستان برويد اين کار باعث می شود که ديد شما نسبت به زندگی عوض شود و زيستن در عالم جاودان را بياموزيد.
وی بیان کرد: زندگی سراپا شوق و شور و نشاط وشادی است . شادی نياز به جستجو ندارد، همين اطراف است و آنقدر به ما نزديک است که به خاطر نزديکی بيش از حد آن قابل ديدن نيست. شاد زيستن، شادمانه از زندگی لذت بردن، به غم و غصه خنديدن و از لحظه لحظه زندگی بهره جستن وبرای تک تک اين لذت‌ها و زيبايی‌ها از اعماق وجود هورا کشيدن، حق هر انسانی است و هر موجود زنده‌ای برای اين کار آفريده شده است و بايد اين چنين باشد.

نشست دانش افزایی معارف فاطمی

نشست  دانش افزایی معارف فاطمی

«حجت‌الاسلام میثم مقدادی»، مدیر بخش عقائد تشیع در موسسه خاتم النبیین و استاد حوزه در نشست دانش افزایی معارف فاطمی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: تقسیم زندگی حضرت زهرا(س) به سه قسم است: حیات پیش از دنیا: عالم انوار، عالم ذر و عالم خلقت، حیات زندگانی دنیوی حضرت زهرا(س): بن مایه‌ی خلقت حضرت، ارتباط عاطفی با مادر، ولادت، کودکی، بستگان و نسبت‌های حاشیه زندگی حضرت و حضرت زهرا و رسول الله، حیات پس از زندگی حضرت: توسلات به حضرت و کتاب صحیفه فاطمه، تاریخ معاصرین حضرت: خلفای الهی، خلفای ظالم، اصحاب پیغمبر(ص)، شاگردان حضرت و همسایگان، سیره و عملکرد حضرت: سیره عبادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، میراث: مکتوبات: مصحف حضرت و وصیت نامه نوشتاری او، منقولات شامل فدک و نگاه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی به آن است.
وی افزود: شناخت و معرفت ائمه یا عملی است که با تجربه و علم بدست می‌آید یا نظری و فطری است محبت اهل بیت در طینت ما قرار گرفته است. در بحث‌های معرفتی اهل بیت شناخت ما منطق دارد و این منطق معرفت شناسی ما یا به صورت درک آیات الهی یا بصورت شناخت و فهم احادیث است. آیاتی که درباره حضرت زهرا(س) عبارتنداز: آیه‌ی آخر سوره کوثر، آیه 7 و 8 سوره انسان، آیه نور، آیه تطهیر و مباهله است.
حجت‌الاسلام مقدادی بیان کرد: 220 آیه قرآن مرتبط با حضرت زهرا(س) است که در ذیل آن روایت داریم. وجود حضرت زهرا(س) قابل درک و شناخت نظری نیست باید مطالعه کنیم و شناخت پیدا کنیم امام صادق(ع) می‌فرماید: به راستی او، فاطمه(س) نامیده شده است چون خلایق از معرفت او منقطع و عاجزند. فاطمه زهرا(س) گوهر ناشناخته است و باید او را بشناسیم. فاطمه زهرا(س) مظهر اسماء حسنای الهی است.
وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: حضرت فاطمه(س) را زهرا نامیدند زیرا خدا او را از نور عظمت خودش آفرید به سبب نور در روح ایشان زمین و آسمان روشن شد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند روح فاطمه از نورش آفرید آن روح را در گوهری قرار داد و آن گوهر را به طاق عرش معلق کرد غذای آن روح تسبیح، تقدیس، تحمید و تهلیل بود. هرکسی که بخواهد معرفی شود نیاز به معرف دارد و معرفی حضرت زهرا(س) از جانب خدا است امام صادق(ع) می‌فرماید: برای فاطمه زهرا(س) نزد خداوند نه اسم است. معرفی فاطمه زهرا از جانب پیامبر(ص): ابن مجاهد می‌گوید: پیامبر (ص) می‌فرماید: حضرت زهرا(س) پاره تن من است. فاطمه زهرا(س) قلب و روح بین دو جنب من است. از یک وجود هستیم و قلب و روح من فاطمه زهرا(س) است.
حجت‌الاسلام مقدادی افزود:بالاترین حجت خدا در عالم حضرت زهرا(س) است. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: فاطمه زهرا(س) مادر ما، حجت بر ما اهل بیت است. مقامات حضرت زهرا(س) عبارتند از: دنیوی: عصمت حضرت زهرا(س) و علم آن حضرت، اخروی؛ عصمت دارای مراتبی است و عصمت به معنای عدم توان نیست به این معنا نیست که معصوم توانایی گناه کردن را ندارد. آیه تطهیر درباره عصمت حضرت زهرا(س) و اهل بیت است. ضمیرها مونث هستند و مخاطب آن زنان پیامبر(ص) است و چون اِنَّما آمده و از ادات حصر است و حکم ما بعد خودش را در حکم ما قبل دخیل نمی‌داند یعنی بعد از اِنَّما مربوط به زنان پیامبر نیست و مربوط به اهل بیت است و خداوند اراده کرده است اهل بیت معصوم باشند.
وی بیان کرد: روایت درباره عصمت حضرت زهرا عبارتند از: رسول خدا(ص) می‌فرماید: خداوند متعال به غضب فاطمه زهرا(س) نگاه می‌کند و فاطمه زهرا از هر کسی غضب‌ناک شد خدا به فرد غضب می‌کند فاطمه زهرا از هر کسی راضی شد خداوند به خاطر حضرت. از فرد راضی می‌شود. حضرت زهرا به احیاء، پاسداشت و تعظیم شعائر خداوند توصیه می‌کند و نتیجه این تعظیم تقوا است. مقامات علم حضرت عبارتند از: محدثه یعنی کسی که ملائکه با او صحبت می‌کند، مصحف حضرت، پاسخگویی به سوالات مردم؛ مقام اولویت در ورود به بهشت و عفو و رحمت بی منتهای الهی بر محوریت حضرت زهرا از جمله مقامات اخروی حضرت است.
حجت‌الاسلام مقدادی فزود:
اهمیت تبیین دفاع حضرت زهرا(س) از مقام امامت: حضرت زهرا(س) یک شخصیت معصومه است و از حجت خدا دفاع می‌کند و تنها یادگار رسول خدا بود بعد از رحلت پیامبر(ص) وظیفه حضرت زهرا(س) این بود که حامی حضرت علی(ع) باشد، الگو بودن حضرت زهرا(س): همین خلقت ما مدیون حضرت هستیم و خلقت ما از وجود حضرت زهرا(س) است الگوی همه‌ی ما و حضرت حجت، حضرت زهرا(س) است، حجت بودن حضرت: امام صادق(ع) می‌فرماید: وجود مقدسه حضرت زهرا(س) اطاعتش بر جمیع خلق خدا(جن، انس،پرندگان، انبیاء، ملائکه و …) واجب است.
اقدامات مهم حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت عبارتنداز: یاد آوری واقع غدیر: در خطبه فدکیه، اولین کلامی که حضرت در پشت در رسالت(در سوخته) بیان کرد همین واقعه غدیر بود، در خطبه‌ای غیر از خطبه فدکیه فرمودند: خداوند به واسطه غدیر حجت را بر شما تمام کرد، حمایتی که حضرت زهرا(س) از امام علی کردند همان کوبیده شدن بدن و جسم حضرت است.

نشست فاطمی

نشست فاطمی

«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه سپاه گراش، در این نشست که در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: دو دریای شور و شیرین را روان ساخت در حالی که همواره با هم تلاقی و برخورد دارند ولی میان آن دو حائلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند و با هم مخلوط نمی‌شوند و از آن دو دریا لولو و مرجان بیرون می‌آید. دریای وجودی ولی کامل و معصوم کامل و دریای وجودی ولیه کامله و معصومه کامله در کنار هم قرار گرفت بدون این‌که مخلوط بشوند و بین این دو فاصل و حائل معنوی بود و نسبت به هم اختلاف نداشتند این دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و نتیجه آن بوجود آمدن لولو و مرجان که همان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود. وجود پیامبر(ص) برزخی میان این دو نفر بود.
وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زده؟ کلمه‌ی پاکیزه توحید را همانند درخت پاکیزه‌ای قرار داده که ریشه‌اش در زمین استوار و شاخه‌اش در آسمان است. وجود مقدس اهل بیت به شجره طیبه تشبیه شده است که این تشبیه واقعی است. اصل و ریشه آن وجود مبارک پیامبر(ص) فرع و تنه‌اش حضرت علی(ع) شاخه‌هایش حضرت زهرا(س) و میوه‌های آن امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و ائمه و برگ‌هایش شیعیان هستند باید خودشان را همیشه تمیز نگه دارند اگر آلوده شوند و نور معرفت را جذب نکنند درخت اهل بیت تضعیف می‌شود.
حجت‌الاسلام جعفری خاطر نشان کرد: تمام قرآن در سوره فاتحه جمع شده است و کل حمد در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و کل بسم الله در با بسم الله جمع شده است حضرت علی(ع) اگر نقطه با باشد پیامبر(ص) خود با است و حضرت زهرا(س) کسره با می‌باشد. حقیقت فاطمه یک سری است که خداوند در عالم امکان نهادینه کرده و تحقق تجلی تمام ممکنات است و اگر این حقیقت نبود هیچ خلقت و هستی نبود. امام صادق(ع)می‌فرماید: کسی که فاطمه را آن‌گونه که شایسته است بشناسد شب قدر را درک کرده است.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره شمس به خورشید و ماه و شب و روز و آسمان و زمین سوگند خورده است. شمس پیامبر(ص) و قمر حضرت علی(ع) نهار همان صبح ظهور و شب حکومت طاغوتی است. وجود مبارک حضرت زهرا(س) زمین می‌باشد که حرکت می‌کند و در جریان حرکتش روز و شب می‌شود و از شمس نبوت و قمر ولایت فیض می‌برد.

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی

در این نشست«حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ» امام جمعه شهر گراش، اظهار داشت: قشری از افراد جامعه سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه‌ها هم قهراً سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه به‌عنوان طالب علوم دینی و کسی که هدفش ترویج دین است، سبک زندگی‌اش باید مؤمنانه باشد. زندگی مؤمنانه یعنی چه؟ زندگی مؤمنانه یعنی این‌که هر آنچه که آموزه‌های دینی گفته‌اند، طلبه در سطح عالی به آن‌ها عمل کند؛ چون طلبه‌ای که می‌خواهد دین را از سرچشمه اخذ کند، خودش باید الگو باشد. به عبارت دیگر، سبک زندگی طلبه باید شبیه سبک زندگی پیامبر(ص) باشد.
وی افزود: دشمن تمام هجمه خود را در موضوع تغییر سبک زندگی اسلامی انجام داده است و این تلاش باعث شده غفلت‌هایی راجع به مباحث خانواده و سبک زندگی اسلامی ایجاده شده لذا انتظار است که طلاب در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند ابتدا به سبک زندگی اسلامی توجه داشته باشند. زیرا مردم از طلاب انتظار دارند و اگر طلاب در این زمینه دقت نداشته باشد نوعی بد بینی در بین مردم ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطر نشان کرد: مولفه‌های سبک زندگی طلبگی عبارتند از: باورها، ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای رفتاری یعنی طلبه یک سری باورهایی شبیه سایر مسلمانان دارد البته باید باورهای طلبه قوی‌تر از دیگران باشد. در مورد ارزشها و هنجارها هم طلبه باید رتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد. اما آن‌چه سبک زندگی طلبگی را از دیگران متمایز می‌کند، همان الگوهای رفتاری طلبه است.
وی بیان کرد: عواملی در ساختن سبک زندگی طلبگی مؤثر هستند عبارتند از: یکی بحث آموزش است. طلبه درس حوزوی می‌خواند خود این دروس حوزوی در سبک زندگی طلبگی تأثیر می‌گذارد. کسی که درس حوزوی می‌خواند، سبک زندگی ویژه‌ای دارد. یکی دیگر نوع ارتزاق طلبه است. طلبه‌ای که مشغول دروس حوزوی است، فرصت ندارد تا شغل دیگری داشته باشد؛ بنابراین تنها درآمد وی از راه شهریه و تبلیغ است. خود همین شیوه‌ی ارتزاق، در ایجاد یک سبک زندگی متفاوت، مؤثر است. سبک زندگی طلبگی، سبک زندگی زیبایی است؛ زیرا هویت طلبگی با درسی که می‌خواند عجین می‌شود و چون معتقد است که این دروس یک صبغه‌ی الهی دارد، زندگی برای وی لذت‌بخش می‌شود. برای خیلی از افراد که شغل‌شان فقط برای کسب درآمد است، این شغل نمی‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما اگر شغل، مطلوب فرد باشد برای وی لذت‌بخش نیز خواهد بود.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش.

در این نشست «معصومه شکاری» استاد دانشکده معارف و علوم قرآن و استاد مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش، اظهار داشت: امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کردند: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان در مراکز خود از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند.
وی افزود: مقام معظم رهبری(دام عزه)، راه‌کارهای وحدت حوزه و دانشگاه را این چنین تبیین کرده‌اند: در نظام اسلامی، علم و دین پا به پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند . طلّاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند، احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه‌ها عملاً کوشش کنند که نمونه‌های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلّاب و دانشجویان ارائه بدهند و نشان بدهند که هر دو نسبت به یکدیگر؛ با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می‌کنند، این همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است.
خانم شکاری خاطر نشان کرد: وحدت برکاتی دارد که عبارتند از: نزدیک شدن دانشگاه به ارزش‌های دینی، آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفت‌های علمی، سازندگی و رفع نیازهای جامعه و باعث شکست نقشه‌های دشمن می‌شود. الزامات وحدت عبارتند از: شناخت محیط طلبگی از سوی دانشگاهیان، آگاهی حوزه از محیط آموزشی دانشگاهیان، حضور عالمانه‌ی روحانیون، تشکیل جلسات هم‌فکری مستمر، تبادل دانشجو بین حوزه و دانشگاه، ترویج ارزش‌های معنوی و دینی در دانشگاه و حوزویان در مسائل عمده‌ی علمی جهانی حضور فعال داشته باشند.
تخصص گرایی و تاسیس رشته های درسی گوناگون، توجه به واقعیت، نوگرایی مفید و نگرش سازنده و پویا و آینده نگری همراه با طرح و برنامه از جمله مواردی است که حوزه باید از دانشگاه بگیرد. کسب اخلاص، ایثار، زهد ومعنویت، احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند، هماهنگی و اختلاط سازنده با جامعه و استفاده از روش‌های علمی سنتی مفید بومی جامعه از جمله مواردی است که باید دانشگاه از حوزه بگیرد.

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: نحوه نفوذ آمریکا به ایران به این صورت بود که: انحصارگران آمریکایی در جریان انقلاب‌های ترکیه و ایران در زمان مشروطه کوشیدند در پرده‌ی شعار"لزوم تحکیم استقلال” از این انقلاب‌ها برای اعمال نفوذ در اقتصاد و سیاست خود استفاده کنند. در سال 1289 دستگاه دیپلماسی آمریکا دولت ایران را وا داشت تا هیئتی از مستشاران مالی آمریکا را به ایران دعوت کنند و مورگان شوستر به ریاست این گروه منصوب شد. و مسئول خزانه داری کل کشور ایران شد.
وی افزود: مورگان شوستر برای دریافت یک وام پنج میلیون لیره‌ای با محافل انگلیسی و آمریکایی به مذاکره پرداخت و برای تضمین پرداخت این وام، اقتصاد کشور می‌بایست در طول چهل سال زیر کنترل بانک‌داران غرب قرار می‌گرفت. شوستر با پیشتیبانی کامل راسل سفیر آمریکا خواستار شد در ایران نوع جدیدی از نیروهای مسلح به نام ژاندارمری مالی تشکیل شود این نیرو اسما برای جمع آوری مالیات بود ولی در واقعیت امر، نقش تکیه گاه نظامی شوستر و آمریکا را در ایران بازی می‌کرد.
خانم قدسی بیان کرد: در سال 1300 مجلس ایران زیر فشار شوستر و آرتور میلسپو امتیاز انحصاری اکتشاف و استخراج نفت به کمپانی آمریکا “استاندارد اویل” را تصویب کرد برای راضی نگه داشتن انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها نیمی از سهام خود را به شرکت نفت ایران- انگلیس واگذار کرد. این عمل چنان آشفتگی در کشور به پا کرد که دولت ایران مجبور شد این امتیاز را لغو کند. وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت میلسپو را به عنوان مستشار عالی مالی کشور منصوب کرد.
وی خاطر نشان کرد: میلسپو همزمان با اقدام فوق امتیاز ساختمان راه آهن و راه‌های شوسه سراسر کشور را به کمپانی بزرگ “اولن” آمریکایی واگذار کرد. میلسپو با تکرار شیوه شوستر در امور سیاسی کشور بی‌پروا مداخله می‌کرد. در سال 1924 که مردم از انحطاط سیاسی و اخلاقی سلسله‌ی قاجار خشمگین بودند و نهضت جمهوری خواهی اوج گرفت میلسپو شدیدا علیه آن به مخالفت برخاست. اقدامات میلسپو تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی بر اقتصاد ایران گذاشت. میلسپو خود می‌گفت که او فقط به تحکیم مبانی اقتصادی ایران مشغول است و قصد دخالت در امور داخلی کشور را ندارد؛ حاکمیت ایران در بهترین حالت چیزی جز امید یا وعده نیست این هدف‌ها تحقق پذیر نیست و نمی‌تواند تحقق پذیر باشد و ایران کشوری است که اتفاقا در امور داخلی آن باید دخالت کرد.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست «صغری فیروزی» مشاور و استاد مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: ابلیس گفت: پس به عزت توسوگند که بی تردید همه‌ی افراد راگمراه خواهم کرد مگرآن بندگان خالص شده تو ازمیان آن‌ها. رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: بنده به حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر آن‌گاه که دوست نداشته باشد در برابر کاری که برای خدا می‌کند، تمجید و ستایش شود. امام خامنه ای (حفظه الله): هر چه مایه‌ی اخلاص در کاری که من و شما انجام می‌دهیم بیشتر باشد آن کار ارزش بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد تا آن‌جا که حتی یک درصد کمتر یا بیشتر از آن برای غیر خدا باشد عبادت باطل و یا مورد اشکال است مثلا اگر زمان عبادت را برای غیر خدا انتخاب کنیم مثلا نماز را در اول وقت بخوانیم تا توجه مردم را به خود جلب کند. به بیانی دیگر، اخلاص آن است که تمایلات و خواسته‌های نفسانی، طاغوت‌ها و گرایش‌های سیاسی و خواسته‌های این و آن را در نظر نگیریم بلکه انگیزه‌ی ما تنها یک چیز باشد و آن اطاعت از فرمان خدا و انجام وظیفه، برای رسیدن به اخلاص جز با امداد الهی امکان ندارد. .
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: نشانه های مؤمن مخلص عبارتند از: در انفاق: از کسی توقع تشکر ندارد، در عبادت: جز خداوند کسی را بندگی نمی‌کند، در تبلیغ: به غیر خدا از کسی پاداش نمی‌خواهد، در ازدواج: از فقر نمی‌ترسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می‌کند، در برخورد با مردم: فقط رضای خدا را در نظر می‌گیرد، در مهر ورزی و محبت: هیچ کس را به اندازه خدا دوست ندارد، در تجارب و کسب و کار: از یاد خدا غافل نمی‌شود.
وی افزود: راه‌های کسب اخلاص عبارتند از: . توجه به علم و قدرت والطاف خداوند، توجه به خواست خداوند، توجه به برکات اخلاص، توجه به بقای کار، مقایسه پاداش‌ها؛ اثر اخلاص به این صورت است که: کسی که اخلاص پیشه می‌کند نیت، عمل، عبادت و اعضا و جوارح او نیز خالص می‌شود در نتیجه تمام وجود انسان خالص و خدایی می‌شود و آدمی به کمال و سعادت نهایی خود می‌رسد.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست «صغری فیروزی» مشاور و استاد مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: ابلیس گفت: پس به عزت توسوگند که بی تردید همه‌ی افراد راگمراه خواهم کرد مگرآن بندگان خالص شده تو ازمیان آن‌ها. رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: بنده به حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر آن‌گاه که دوست نداشته باشد در برابر کاری که برای خدا می‌کند، تمجید و ستایش شود. امام خامنه ای (حفظه الله): هر چه مایه‌ی اخلاص در کاری که من و شما انجام می‌دهیم بیشتر باشد آن کار ارزش بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد تا آن‌جا که حتی یک درصد کمتر یا بیشتر از آن برای غیر خدا باشد عبادت باطل و یا مورد اشکال است مثلا اگر زمان عبادت را برای غیر خدا انتخاب کنیم مثلا نماز را در اول وقت بخوانیم تا توجه مردم را به خود جلب کند. به بیانی دیگر، اخلاص آن است که تمایلات و خواسته‌های نفسانی، طاغوت‌ها و گرایش‌های سیاسی و خواسته‌های این و آن را در نظر نگیریم بلکه انگیزه‌ی ما تنها یک چیز باشد و آن اطاعت از فرمان خدا و انجام وظیفه، برای رسیدن به اخلاص جز با امداد الهی امکان ندارد. .
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: نشانه های مؤمن مخلص عبارتند از: در انفاق: از کسی توقع تشکر ندارد، در عبادت: جز خداوند کسی را بندگی نمی‌کند، در تبلیغ: به غیر خدا از کسی پاداش نمی‌خواهد، در ازدواج: از فقر نمی‌ترسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می‌کند، در برخورد با مردم: فقط رضای خدا را در نظر می‌گیرد، در مهر ورزی و محبت: هیچ کس را به اندازه خدا دوست ندارد، در تجارب و کسب و کار: از یاد خدا غافل نمی‌شود.
وی افزود: راه‌های کسب اخلاص عبارتند از: . توجه به علم و قدرت والطاف خداوند، توجه به خواست خداوند، توجه به برکات اخلاص، توجه به بقای کار، مقایسه پاداش‌ها؛ اثر اخلاص به این صورت است که: کسی که اخلاص پیشه می‌کند نیت، عمل، عبادت و اعضا و جوارح او نیز خالص می‌شود در نتیجه تمام وجود انسان خالص و خدایی می‌شود و آدمی به کمال و سعادت نهایی خود می‌رسد.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست«رقیه باقری» مبلغ اعزامی از قم، اظهار داشت: یکی از نام‌های روز قیامت یوم الحسره است. بعضی شب‌ها رزق خاصی دارد مانند شب قدر که خداوند در این شب بیشترین رزق را می‌دهد و دحوالارض، بعضی مکان‌ها رزق خاصی دارند مانند: زیر قبه‌ی امام حسین(ع) محل استجابت دعاست و خاکش شفاعت و رزق خاصی دارد. بعضی از ماه‌ها مانند: ماه محرم و صفر رزق‌های خاصی دارند. طبق زیارت مطلقه امیرالمومنین(ع) خورده خورده رزق هر روز در بین الطلوعین است که از دست امام زمان(عج) می‌گیریم.
وی افزود: رزق‌هایی که در این ایام(محرم و صفر) می‌گیریم عبارتند از: گریه بر مصائب اباعبدالله الحسین(ع)، طهارت قلبی از رذائل اخلاقی: امام علی(ع) می‌فرماید: سه رذیله اخلاقی که اگر در کسی باشد دچار افسردگی می‌شود: کینه، حسد و سوء خلق؛ در روز عاشورا عده‌ای در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند و بر جایگاهی که امام داشت واقف بودند بخاطر کینه بر حضرت علی(ع) او را به شهادت رساندند. کسی که دائما نگاهش به داشته‌های دیگران داشته باشد آن چیزی که خود دارد را نمی‌بیند و از زندگی و عبادت لذت نمی‌برد و هیچ آرامشی ندارد. روایت داریم کسی که خوش اخلاق باشد از پل صراط سریع عبور می‌کند، کسی که بد اخلاقی کند شیطان را خوشحال می‌کند و کسی که بد اخلاق باشد دچار فشار قبر می‌شود.
خانم باقری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در جمع اصحاب فرمودند: این قلب‌های شما مثل آهن زنگ می‌زند در روز قیامت قلب سلیم می‌خواهند اصحاب پرسیدند یا رسول الله! چکار کنیم قلب سلیم داشته باشیم؟ پیامبر(ص) فرمود: تلاوت قرآن و یاد مرگ باعث پاک شدن قلب می‌شود. رزق سوم که انسان در این ایام می‌گیرد عبارتند از: اولین رزقی که در زیارت عاشورا می‌گیریم یاری امام عصر(عج) و گرفتن انتقام خون امام حسین(ع) در رکاب امام زمان(عج) است.
وی افزود: برای این‌که در رکاب امام عصر(عج) شهید شویم باید چهار ترس در وجود ما باشد که عبارتند از: ترس از خدا، ترس از روز قیامت، ترس از گناه و ترس از مرگ و لحظه‌ای که روح از بدن جدا می‌شود.

برگزاری نشست سیاسی با موضوع واکاوی بررسی قانون تحریمی جدید آمریکا علیه ایران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی با موضوع واکاوی بررسی قانون تحریمی جدید آمریکا علیه ایران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: آمریکا در جدیدترین اقدامات خصمانه خود در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران موسوم به«مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را به تصویب رساند. آخرین گام برای تبدیل شدن این طرح به قانونی لازم الاجرا، امضاء رئیس جمهور آمریکا بود که ترامپ مخالفتی با این بسته تحریمی از خود نشان نداد و این قانون را امضاء کرد، فصل جدیدی از تحریم‌ها همراه با تنش و بحران در دوران پسا برجام محسوب می‌شود.
وی افزود: در این قانون نیز چند چیز را تعریف می‌کند: فرد ایرانی به کسی گفته می‌شود که تابعیت ایرانی داشته باشد و اگر کشورهای دیگر شعبه‌ای از شرکت خود در ایران تاسیس کند ایرانی محسوب می‌شوند، استراتژی آمریکا: در این بخش از آمریکا استراتژی می‌خواهد. یعنی این که آمریکا باید به دنبال ایجاد شبکه‌ای از کشورهای معاند با ایران هستند باشد.
خانم قدسی خاطر نشان کرد: دیگر مواردی که این قانون تعریف می‌کند عبارتند از: موشک‌های بالستیک: آمریکایی‌ها تعریف مشخصی نسبت به موشک بالستیک دارند.آن‌ها موشک بالستیک را موشکی می‌دانند که بیش از سیصد کیلومتر برد و بیش از پانصد کیلو گرم سر جنگی داشته باشد. افرادی که در حوزه‌ی موشک‌های بالستیک تخصص و به کار گیری می‌شوند هم تحریم می‌شوند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: در سال 2007 نیروی قدس سپاه ذیل گروه تروریستی قرار گرفت و در حال حاضر باید طبق این قانون کل سپاه ذیل گروهای تروریستی قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دیگر مواردی که این قانون تعریف می‌کنند عبارتند از: موضوع حقوق بشر: افراد و گروه‌هایی که قرار است تحریم گردند این تحریم‌ها توسط وزارت خارجه آمریکا اجرا می‌گردد. تحریم‌های تسلیحاتی: ورود و خروج سلاح ممنوع می‌باشد، اگر سلاحی در هر مکانی از دنیا به نفع ایران در حرکت باشد آن سلاح تحریم خواهد شد؛ کمک‌های مالی، مشورتی و فنی در این زمینه نیز تحریم می‌شوند. آمریکایی‌های زندانی در ایران: این قانون دولت آمریکا را موظف کرده تا پیگیری نماید چرا آمریکایی‌ها در ایران زندانی شده‌اند و باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا آن‌ها را از زندان آزاد نماید.

برگزاری نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «حجت‌الاسلام سید محمود کریمی شاهرودی» استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم، اظهار داشت: هدايت يعني ارائه راه و روش و نشان دادن آن، به منظور رسانيدن فرد يا افرادي به مقصد و هدف است. به عبارت ديگر، راهنمايي و کمک کردن به فرد يا اشخاص براي شناختن راه و مسير خود و محيط، به منظور رسيدن به منزل و مقصود را، هدايت گويند.
وی افزود: شناخت راه درست و صحيح «صواب» از ميان راه هاي مختلف، به وسيله بهره گيري از خرد و عقل خود و ديگران و تعاليم انبياء و ائمه معصومين(ع) وظيفه و تکليفي سخت و مشکل و طاقت فرسا است که هر کسي موفق به آن نخواهد بود.
حجت‌الاسلام کریمی شاهرودی خاطر نشان کرد: ما وقتی به مباحث اسلامی و تربیت اسلامی مراجعه می‌کنیم خدای متعال دو هدایت را برای ما برنامه ریزی کرده: هدایت جامع: برای اولیاء خودش و همه‌ی انسان‌ها، مساله‌ای که مهم‌تر از این مساله است ایثار الی المطلوب: هدایتی که انسان را به مقصد برساند.
وی افزود: امام معصوم هادی است که دست هدایت شدگان را می‌گیرد تا این‌که به مقصود برساند. اگر انسان‌ها به سمت ائمه رفتند درها به روی آن‌ها باز می‌شود و زندگی خود را وقف ترویج فرهنگ الی الله می‌کنند. ما باید در رفتار و کردار خود ائمه را الگو قرار دهیم.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم: در مسائل اخلاقی چند مرحله داریم که عبارتند از: مراتب حال، جذابیت مسائل اسلامی، توسل به اهل بیت و استعانت به خدای متعال، تدریج: یک مرحله بسیار خوبی است که انسان روی آن فکر کند، عزم و استواری در هدف: ثبات قدم امری مهم است باعث می‌شود انسان را در آن هدف تقویت کند؛ بعضی از انسان‌ها در این مسیری که حرکت می‌کنند با یک اقبال و ادباری راه خود را تغییر می‌دهند. اسوه گزینی: اگر چه سیره، سیره زینبی و زهرایی است اما باید محتوای کلمات را از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یاد گرفت.

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: از زمانی که دعوت علنی پبامبر(ص) آغاز شد با چهار جبهه‌ی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی عقیدتی و نظامی رو به رو بود. مهم‌ترین جبهه‌ای که با آن درگیر بودند جبهه فرهنگی بود نمونه‌ای از آن حضور منافقین و ساخت مسجد ضرار بود گفتند این مسجد ضرار محلی باشد برای اجتماع مردم که پیامبر(ص) به دستور خداوند آن را تخریب کرد و تبدیل به زباله‌دان شد.
وی بیان کرد: در زمان انقلاب جمهوری اسلامی ایران هم درگیر همان چهار جبهه بودند. اولین جبهه و نبرد علیه ایران جبهه‌ی سیاسی، کسانی که در شورای موقت بودند می‌گفتند با آمریکا باید ارتباط داشته باشیم لانه جاسوسی تلاش داشتند نظام را تغییر دهند و با تلاش دانشجویان این لانه برچیده شد. در جبهه‌ی نظامی هشت سال ایران خوش درخشید اما ترورهای زیادی بوجود آمد. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: اگر با انبوه کافران در میدان نبرد رو به رو شدید به آن‌ها پشت نکنید و هر کس در آن هنگام به آن‌ها پشت کند مگر آن‌که هدفش کناره‌گیری از میدان برای حمله مجدد و یا به قصد پیوستن به گروهی از مجاهدان باشد، چنین کسی به غضب خدا گرفتار خواهد شد.
خانم قدسی خاطرنشان کرد: در جبهه‌ی فرهنگی اولین کاری که انجام دادند گرفتن چادر از بانوان بود بعد از جریان پوشش، تفکرات جدیدی بوجود آمد مانند ورزش یوگا که یک مکتبی بود که وارد کشور شد و آموزش داده شد. بعد از این تفکرات گروهی آمدند و ادعای امام زمانی بودن کردند و زنان ادعای همسر امام زمان بودن کردند. مکاتب نوظهور و عرفانی بوجود آمد مانند عرفان حلقه؛ در این زمان هم تفکر ایران باستان و کوروش پرستی بوجود آمد.
وی افزود: در حال حاضر شرارت‌هایی که در مرزها اتفاق می‌افتد و بحث داعش که هدفشان از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است و افراد بخاطر دفاع از کشور شهید می‌شوند، دفاع نظامی است.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خانواده در قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خانواده در قرآن  در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست «صغری فیروزی» استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: ازدواج تا آنجا اهمیت دارد که خداوند پس از خلقت آدم و حوا، آنها را به ازدواج هم در می آورد. کشش بین زن و مرد ریشه الهی دارد و بر همین اساس در میان دین مبین اسلام سفارش و تاکید به ازدواج و نهی از انزوا و رهبانیت شده است و از ویژگیهای پیامبران ، محبت ورزی نسبت به همسرانشان است.
وی افزود: عوامل بروز اختلاف در خانواده عبارتند از: عدم شناخت صحیح از زندگی و عدم تجربه: گام اول در رفع این اختلاف شناخت جایگاه خود می‌باشد و همسران مختصات فکری و رفتاری یکدیگر را در نظر بگیرند و انتظارات خود را بر این اساس تطبیق دهند. زوجین یک‌سری از کارها را تقسیم‌بندی کنند، تقسیم‌بندی کارها به سه صورت می‌باشد: اموری که خداوند خودش مشخص کرده(بارداری و…)، یک سری تقسیم عرفی است و یک سری از تقسیمات دینی است مانند:تامین نیاز معیشتی بر عهده پدر خانواده است و مسئولیت خانه‌داری بر عهده زن است.
خانم فیروزی بیان کرد: توقعات بیش از حد زوجین از یکدیگر عوامل بروز اختلاف در خانواده است، اگر مردی بخواهد زندگی خود را اداره کند اصلا نباید کاری به منبع درآمد و حقوق زن داشته باشد. اگر زنی خود را در جایگاه مردانه قرار دهد اقتدار از مرد گرفته می‌شود و روحیه‌ی لطیف زنانه آسیب می‌بیند. بهتر است جایگاه زن و مرد محفوظ بماند و توقعات زوجین از همدیگر کم شود.
وی خاطر نشان کرد: موارد دیگر از عوامل بروز اختلاف در خانواده عبارتند از: سهل انگاری در انجام وظایف زناشویی بهترین راه حل در این مورد: یک تذکر مختصر و سپس گذشت می‌باشد. عدم توجه زوجین به یکدیگر: گام اول در رفع این اختلاف، آشتی بین زوجین، نیکی نسبت به یکدیگر و رعایت تقوای الهی است. راه حل آخر: طلاق، گرچه حلال است اما از دیدگاه الهی بسیار ناپسند است و نزد خدا هیچ چیز بدتر از خانه ای نیست که با جدایی ویران شود .

برگزاری دوره توانمندسازی مبلغین نماز در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری دوره توانمندسازی مبلغین نماز در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این دوره «معصومه شکاری» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: رسول خدا(ص)می‌فرمایند: شیطان گرگ انسان است چنان‌که گرگ همواره گوسفندان وامانده و دور افتاده از گله را می‌درد، پس از دسته بندی‌های(سیاسی و فرقه‌ای) بپرهیزید و بر شما باد شرکت در جماعت و مجالس عمومی و حضور در مساجد. امام صادق(ع) فرمودند: کسانی که نماز جماعت را ترک می‌کنند با ما هم غذا نشوند، مورد مشورت قرار نگیرند و با آن‌ها ازدواج نکنید.
وی افزود: نماز جماعت آثاری دارد هم در بعد فردی هم در بعد اجتماعی، آثار نماز جماعت در بعد فردی عبارتند از: بخشش گناهان گذشته: در صورتی است که فرد با قصد پاک و ایمان در نماز جماعت حضور پیدا کند، محو کردن هفتاد هزار سیئه، نجات از نفاق، مایه‌ی رحمت، استجابت دعا و سبب نزدیکی به خدا: همان‌طور که خود نماز موجب قرب الهی می‌شود شرکت در نماز جماعت نیز موجب قرب بیشتر می‌شود.
خانم شکاری بیان کرد: آثار نماز جماعت در بعد اجتماعی عبارتند از:ایجاد وحدت بین مسلمین و مانع تفرقه و جدایی : افراد با حضور در نماز جماعت شعایر اسلامی را زنده نگه می‌دارند و دشمنان اسلام را مایوس می‌کنند، پیوند دل‌ها در نماز جماعت: نماز جماعت باعث می‌شود که همه‌ی افراد در صف نماز جماعت بایستند چه افرادی که با هم دوست هستند و یا نیستند. از این طریق صمیمیت و صداقت نسبت به هم بیشتر می‌شود و اگر هم کدورتی بین آن‌ها باشد از بین می‌رود همین که بعد از نماز با هم دست می‌دهند، سبب افزایش محبت در بین آن‌ها می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دیگر موارد آثار نماز جماعت در بعد اجتماعی عبارتند از: سبب شناخت عدالت، معرفی اسلام در معرض عموم، خوش گمانی به نماز گزار، رعب و وحشت دشمنان، رفع مشکلات اقتصادی، کسب شخصیت و هویت و باعث نجات یافتن از دام‌های شیطان می‌شود.

نشست بصیرتی - سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی - سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «مهدی نیساری» رزمنده دفاع مقدس و مدافع حرم، اظهار داشت: تقارن ماه محرم و دفاع مقدس نماد‌هایی را در این ایام علم کرد مخصوصا برای افرادی که به دنبال ارزش‌ها و شناخت دین هستند. کار دنیا به جایی رسید که عزیز دردانه‌ی پیامبر(ص) را از قفا سر بریدند وافتخار کردند که با این کار خود بهشتی هستند. یک تعداد در صحرای کربلا کاری به جنگ نداشتند، یک عده هم از سپاه حضرت بیرون رفتند.
وی افزود: در جنگ هشت ساله، دنیا بر دستان دو ابر قدرت شرق و غرب می‌گردید، این دو ابر قدرت بر جهان سیطره داشتند و امام خمینی(ره) این کشور را نجات داد. هنوز چند ماهی نگذشته بود که آوای جنگ بلند شد، ارتش ایران، ارتشی بود که اکثریت آن رفته بودند و بقیه افراد که مانده بودند قرص و محکم نبودند. بیش از صد قوم در برابر انقلاب اسلامی ایران ایستادند، که به حول و قوه‌ی الهی تمام این قدرت‌ها از بین رفتند.
آقای نیساری در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارد به سوریه برویم و بجنگیم؟ خاطر نشان کرد: در زمان جنگ وقتی که در اهواز تمام مهمات جنگی تمام شده بود چمران نامه‌ای به حافظ اسد نوشت و چند روز بعد تمام مهمات جنگی از سوریه برای ایران فرستاده شد. اکثر کشور‌های جهان به حافظ اسد گفتند: چرا این کار می‌کنید؟ حافظ اسد جواب داد: من در بحث سیاست خارجی فقط خودم تصمیم می‌گیرم، اگر یک مسلمان واقعی در دنیا وجود دارد ایران است.
وی بیان کرد: این سیلی که سوریه خورد مربوط به پشتیبانی کردن از ایران بود. هدف دشمن از جنگ با سوریه، ایران است. با یاری امام زمان تا دو ماه دیگر قضیه‌ی داعش تمام شود.

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با اصول تبلیغ در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با اصول تبلیغ در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «حجت‌الاسلام عباس پهلوان دوست» عضو هیئت علمی حوزه و استاد فرق و مذاهب حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: رسالت طلاب در امر تبلیغ این است که برنامه ریزی داشته باشند و در ارتباط گیری و شناخت مخاطب خیلی قوی باشند. در بحث ارتباط برقرار کردن با مخاطب اولین امر این است فکر خود را به مخاطب تحمیل نکنیم، اگر مخاطب احساس کند ما فکر خود را بر او تحمیل می‌کنیم آسیب است و نمی‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم .
وی افزود: مبلغانی که بین جوانان تبلیغ می‌کنند کلید واژه‌هایی که بین جوانان متعادل و متعارف است اشکالی ندارد در بین آن‌ها(جوانان) بکار ببرد. مبلغ باید متناسب با نوع ادبیاتی که به گوش مخاطب آشناتر است مطالب دینی را بیان کند.
حجت‌الاسلام پهلوان دوست خاطر نشان کرد: آسیب ما طلبه‌ها این است که بیشتر وقت ما صرف شده است برای ادبیات عرب، فلسفه، فقه و غیره اگر چه یادگیری این‌ها خوب است ولی باید یک قسمت از وقت را به اعتقادات و باور‌ها اختصاص دهیم.
وی با تاکید بر حجاب بیان کرد: الزاما هر خانم چادری نمی‌توان گفت عفاف و حیا دارد اما قطعا هر کس حیا و عفاف دارد حجاب هم دارد و حجاب مصداق بیرونی عفاف است. هیچ‌کس دوست ندارد اسیر و برده کسی باشد اما آیا اسارت فقط، اسارت جسم است؟ اسارت دیگری هم وجود دارد به نام اسارت روح و می‌توان دل و قلب کسی را اسیر کرد و اگر خانم عفاف و حیا داشته باشد دیگر دل آقایی که باید اسیر همسرش باشد را اسیر نمی‌کند. چه جسمی چه روحی؛ نباید کسی را اسیر کرد.

جلسه اخلاق با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

جلسه اخلاق  با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

در این جلسه «حجت‌الاسلام حاتم متقی اصل» مدرس مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی و مدرس مدرسه علمیه آیت الله بروجردی در مقطع عالی، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و کلیدی برای اهل علم که مایه‌ی پیشرفت و ترقی است هم از نظر علمی هم معنویی، فهمیدن حقیقت روح و اساس دین است. اگر اهل علم به مراتب بزرگ علمی رسیدند به واسطه درک فهمیدن حقیقت و روح دین است.
وی افزود: انسان موجودی مرکب است و یک بعدش جسم و بعد دیگرش روح و جان است. اگر به عبدمان مراجعه کنیم ارزش انسان به جسم نیست بلکه به جان و روح است زیرا تا زمانی که روح در بدن است جسم ارزش دارد زمانی که روح از بدن مفارقت کند دیگر این بدن ارزش ندارد.
حجت‌الاسلام متقی اصل خاطرنشان کرد: پیغمبر(ص) فرمودند: هر چیزی در این عالم اصل و اساس دارد و روح دین، عشق و محبت محمد(ص) و آل محمد است. اگر انسان این محبت و عشق در او باشد دین او روح دارد. اگر می‌خواهید به جایی برسید در محبت اهل بیت غرق شوید.
وی بیان کرد: پیغمبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی! تو هم مثل قل هو الله احد هستی، اگر تو را کسی با قلبش دوست بدارد یک سوم درجه ایمان را درک کرده است اگر کسی تو را با دل و زبان دوست بدارد نیمی از درجه ایمان را درک کرده است اگر کسی تو را با دل، زبان و عمل دوست بدارد کل ایمان را درک کرده است.

برگزاری جلسه اخلاق با هدف آشنایی با مباحث ماه محرم با حضور طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری جلسه اخلاق  با هدف آشنایی با مباحث ماه محرم با حضور  طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این جلسه «مریم فقیر» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: شخصی به نام ریان بن شبیب می‌گوید: پیش امام رضا(ع) رفتم امام فرمود: محرم ماهی است که قبل از اسلام و قبل از آن‌که پیغمبر(ص) مبعوث شود در جاهلیت این ماه، محترم می‌شمردند می‌گفتند: جنگ در این ماه جایز نیست، ممنوع است به همین دلیل محرم می‌گویند. بعد امام رضا(ع) فرمود: ای پسر شبیب: اگر می‌خواهی گریه کنی بر علی ابن الحسین(ع) گریه کن.
وی افزود: گریه بر دو قسمت است که عبارتند از: گریه منفی: مثل این‌که به کسی بگویند به جنگ برو و او از ترس گریه کند، گریه مثبت عبارتند از: گریه‌ی عقیدتی: گاهی اعتقادات، انسان را به اشک وا می‌دارد و این قسم ریشه در قرآن دارد هنگامی که سوره نصر نازل شد عموی پیامبر، عباس آیه را شنید شروع به اشک ریختن کرد.
خانم فقیر بیان کرد: از دیگر اقسام گریه‌ی مثبت عبارتنداز: گریه عاطفی: عواطف انسان را به گریه وا می‌دارد و باعث رقت قلب انسان می‌شود، گریه فضیلت طلبی: یعنی فضیلتی از انسان فوت شده باشد مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب، بعد انسان غصه می‌خورد و اشک می‌ریزد، گریه عدم حضور: مثلا انسان با خود می‌گوید: چرا روز عاشورا من نبودم به همین دلیل اشکش جاری می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: آخرین قسم از اقسام گریه‌ی مثبت عبارتند از: گریه معرفت: مثلا گریه می‌کنیم چرا امام حسین(ع) این قدر خوب است و من این‌قدر بد هستم، چرا او مظهر ایثار و نماز و من کاهل نماز هستم. ام سجاد(ع) فرمود: هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین بن علی(ع) و همراهانش اشک‌بار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه های بهشتی جای می دهد.

همایش دانش آموختگان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

همایش دانش آموختگان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

در این همایش«معصومه شکاری» استاد حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: بیان احکام ضرورت دارد اگر ما احکام را مرتفع نکنیم دشمن برای ما مرتفع می‌کند. اسلام در همه‌ی ابعاد زندگی(فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و…) احکام و برنامه دارد. مشکل ما در جامعه به اعتقادات ما بستگی دارد اگر بعضی افراد احکام را رعایت نمی‌کنند اعتقادات آن‌ها مشکل دارد؛ ترفند‌های دشمن مربوط به اعتقادات است.
وی افزود: خداوند در قرآن درباره‌ی اهمیت تبلیغ می‌فرمایند: کسانی که رسالت‌ها و پیام‌های خدا را می‌رسانند(تبلیغ می‌کنند) و از احدی جز او نمی‌ترسند و خدا در حساب‌رسی بندگان کافی است. اقسام تبلیغ عبارتند از: مستقیم: فردی دین مقدس اسلام را عملا و گفتارا به مردم بگوید، غیر مستقیم: این قسم از تبلیغ خواه ناخواه بیشتر افراد دارند، هر فرد با ورودش به هر مجلسی در آن محیط خواه ناخواه تاثیر می‌گذارد. پس ما باید کاری کنیم به هر جایی از دنیا رفتیم با اسلام برویم چون بیشتر افراد به رفتار و کردار ما توجه دارند.
خانم شکاری خاطرنشان کرد: اصول تبلیغ عبارتند از: مبلغ شدن، مبلغ شدن ملا شدن دارد مبلغ باید خودش را از جهت علمی غنی کند، تشخیص زمان و مکان برای مبلغ باید خیلی مهم باشد شرایط زمان و مکان باید سنجیده شود، مخاطب شناس باشد و هر مبلغی متناسب با مخاطبش مطلب داشته باشد؛ اگر مطلب، مورد نیاز مخاطب نباشد مجلس ملال آور می‌شود، متناسب با زبان مردم و رشته تخصصی خود حرف بزند.

دوره آموزش مداحی و مولودی با هدف آشنایی با اصول مداحی و مولودی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

دوره آموزش مداحی و مولودی با هدف آشنایی با اصول مداحی و مولودی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

این دوره در روز چهارشنبه 96/6/22 برگزار شد. «اعظم السادات ناصری نژاد» مربی و استاد مداحی، اظهار داشت: مداحی به معنی تعریف و تمجید کردن از کسی است و در اصطلاح مداحان به تعریف کردن از ائمه اطهار و معصومین تعبیر می‌شود. این تعریف باید به بهترین صورت ممکن انجام گیرد، چرا که آنان از هرگونه معصیت و گناه به دور بوده و از بندگان خاص و مقرب درگاه خداوند متعال بوده‌اند. مداحی یکی از نعمت‌هایی است که خداوند و خاندان عصمت و طهارت(ع) به دوستان خود عطا می‌کنند.
وی افزود: اولین مداح و روضه خوان امام حسین(ع) حضرت جبرائیل(ع) بوده که برای حضرت آدم(ع) روضه‌ی عطش را خواند. اولین روضه خوان در کنار پیکر مطهر امام حسین(ع) حضرت زینب کبری(س) بودند. کسانی که مداحی اهل بیت می‌کنند در واقع همکاران این مقربان هستند و باید قدر خود بدانند و مداحی را برای خود شغل قرار نداده و رفتار و اعمالشان شایسته‌ی یک مداح واقعی باشد.
خانم ناصری نژاد بیان کرد: مداحی آثار و فواید بسیاری دارد. یک جلسه روضه می‌تواند برای خودمان و مخاطبان، جلسه‌ی توبه و بازگشت به سوی خدا باشد. مجالس عزاداری امام حسین(ع) در صورتی می‌توانند عزاداران را در جهت اهداف آن هدایت کنند که دارای سه ویژگی: خدا محوری، ارائه تاریخ و تحلیل صحیح از حادثه عاشورا، تبلور عاطفه و ارادت به اهل بیت(ع) باشند.
وی خاطرنشان کرد: ذاکر اهل بیت(ع) باید دارای خصوصیات فردی، اجتماعی، معنوی و اخلاقی والایی باشد تا آن‌چنان که لایق هنرش هست در اجتماع حضور سودمندی داشته باشد. برخی از این خصوصیات عبارتند از: طهارت و انجام فرایض، اخلاص، خوش قولی، سخاوت، تواضع، دوری از حسادت، انتقاد پذیری و وقت شناس باشد.

دوره تخصصی مربیگری تربیت کودک و نوجوان مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام شهرستان گراش

دوره تخصصی مربیگری تربیت کودک و نوجوان مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام شهرستان گراش

دوره تخصصی مربی گری تربیت کودک و نوجوان در تاریخ 16/4/96 با همکاری مجموعه فرهنگی تربیتی فاطمه الزهراء علیها السلام لارستان به مدت 3 ماه با حضور اساتید مجرب از دفتر تبلیغات قم با موضوعات مختلف از جمله: فرزند پروری مثبت، نویسندگی، کلاسداری، اردو داری، طراحی، کار دستی، کار با قیچی و غیره… برگزار گردید. مراسم اختتامیه با حضور مسئولین سطح شهر گراش و لار در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام شهرستان گراش برگزار گردید.

جلسه هم اندیشی مسئولین و کادر

جلسه هم اندیشی مسئولین و کادر

این جلسه در تاریخ 21/4/96 با حضور مدیر و کادر مدرسه برگزار گردید.. در ابتدای جلسه مدیر محترم مدرسه سرکار خانم فقیهی حدیثی ذکر کردند: از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : المومن یئلف و یولف و لا خیر فی مومن لا یئلف و لا یولف ؛ مومن کسی است که هم الفت می گیرد و هم دیگران با او الفت می گیرند و خیری نیست در آن مومنی که نه الفت می گیرد و نه دیگران با او الفت می گیرند .
در ادامه جلسه، نکاتی را متذکر شدند از جمله: اینکه هدف از حضور در مدرسه خدمت و پیش بردن اهداف و برنامه های مدرسه است و همه در این راستا نهایت همت و تلاش خود را به کار بگیریم. همکاری در به حداقل رساندن مصرف انرزی به دلیل صرفه جویی ( خاموش کردن برق و لامپ و کولر و …. ) و پاسخ دادن به تماس هایی که در آموزش اتفاق می افتد و با معاونتهای مختلف کار دارند.
در ادامه جلسه، نکاتی در مورد ارزیابی هر یک از معاونین و کادر مدرسه توسط مرکز مدیریت منطقه تذکر داده شد و اینکه کاربر مدرسه با رتبه عالی و معاونت فرهنگی مدرسه با رتبه بسیار خوب برگزیده استانی شدند.
و در پایان تاکید زیادی بر عبادت خالصانه (به خصوص نماز شب ) به جهت توفیق روز افزون برای همگی مسئولین داشتند.

hعزام مبلغین در ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان

hعزام مبلغین در ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان

هفده نفر از مبلغین مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام گراش در یک ماهه ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف شهرستان، روستاها و شهرهای اطراف اعزام گردیدند.موضوعات کارشده در این ایام: احکام، سخنرانی با موضوعات مختلف(اخلاقی، خانوادگی، تربیت کودک، سیاسی و…)، ویژه برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی علیهاالسلام، مشاوره و…

کلاس در و صدف 12

کلاس در و صدف 12

کلاس در و صدف 12 با موضوع مهارت‌های زندگی با هدف آشنایی با مباحث شادابیت همراه با سلامت جسم با حضور50نفر از طلاب، مسئولان و عموم مردم، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
«صغری فیروزی» استاد و مشاور حوزه، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم هرم غذایی را بیان می‌کند و اولویت بندی می‌کند و این اولویت بندی بر مبنای نیاز جسم است. این هرم غذایی در سوره عبس بیان شده است که عبارتند از: رشد گیاهان از آب باران، سپس زمین را شکافته و دانه در آن قرار دادیم، قندها، چربی‌ها(زیتون)، میوه و ویتامین‌ها و باغ‌ها و چراگاهایی برای حیوانات.
وی افزود: در مورد آب بیشترین تاکیدی که دارند آب جوشیده شده است، آب بگذارید خنک شود و سپس میل کنید یا در یخچال بگذارید تا خنک شود انداختن یخ در آب باعث کبد چرب می‌شود. اهل بیت(ع) می‌فرمایند: آب سنگینی دارد با جوشاندن آن را سبک نمایید وقبل از شروع صبحانه آب فاطر بخورید.
خانم فیروزی خاطرنشان کرد: مورد دوم در هرم غذایی گیاهان بود امام رضا(ع) سر سفره‌ای که سبزی نبود حاضر نمی‌شد این جمله اهمیت سبزی خوردن را می‌رساند. حتی المقدور سبزی تازه باشد، بدون کود باشد، بهتر است سبزی به صورت خشک مصرف شود فریز نشود و آب‌پز یا بخار پز مصرف شود و حتی الامکان در روغن سرخ نشود چون خاصیت خود را از دست می‌دهد.
وی بیان کرد: منظور از دانه در هرم غذایی همان حبوبات است که بر خوردن آن تاکید فراوانی شده است خوردن عدس باعث خون‌سازی بدن می‌شود و رقت قلب می‌آورد. نخود برای کمر درد و بوجود آمدن نسل بسیار مفید است. کسانی که گرمی بدنشان بالا می‌رود سفارش می‌کنند به خوردن ماش، منظور از قندها در این سوره و هرم غذایی انگور است هم خود انگور هم شیره‌ی آن مقوی می‌باشد، منظور از چربی در این سوره زیتون است، روغن آن طبیعی باشد ودرباره سرخ کردن مواد غذایی در روغن زیتون دو حدیث وجود دارد که تخم مرغ محلی با پیاز را در روغن زیتون طبخ کنید و بادمجان را در روغن زیتون سرخ نمایید اما با شعله کم باشد.
خانم فیروزی افزود: چراگاه‌ها که در این سوره بیان شده است منظور فراورده‌های حیوانی می‌باشد، گوشت باید خورده شود اما نه به صورت افراطی چون قساوت قلب می‌آورد. پیامبر(ص) می‌فرماید: بر شما باد بر گرمی‌ها. گوشت‌هایی که تاکید شده است اول گوسفند بعد شتر و بعد بز است. دشمن اصلی ما اسرائیل و صهیونیست است چون می‌خواهد نسل شیعه را از بین ببرد فرهنگ غذایی مردم را دست‌کاری کرد. خداوند شحم گاو را بر یهودیان حرام کرد آن‌ها بخاطر لج بازی روغن نباتی را ساختند که مضر‌ترین روغن امروزه است

نشست مهدویت

نشست مهدویت

نشست مهدویت با هدف آشنایی با مباحث مهدویی با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست «سید روح اله موسوی» مبلغ اعزامی از مرکز تخصصی مهدویت، اظهار داشت: خداوند از لحاظ وجودی ازلی و ابدی است ولی انسان‌ها از لحاظ وجودی ازلی نیستند ولی ابدی هستند. سه فرمول مهم تولد به دنیا عبارتند از: اکثر وسایلی که در رحم مادر به‌دست می‌آید در آن‌جا استفاده نمی‌شود، اگر جنین در رحم مادرش ناقص باشد از ناحیه نقص در آن‌جا اذیت نمی‌شود و اگر نوزاد ناقص متولد شود این نقصش در دنیا درست نمی‌شود.
وی افزود: سه فرمول مهم انتقال به آخرت عبارتند از: اکثر نتایج دین‌داری را انسان در دنیا نمی‌بیند بلکه در آخرت به آن می‌رسد، اگر انسان به لحاظ دین‌داری دینش ناقص یا بی‌دین باشد غالبا از ناحیه‌ی نقص در دنیا اذیت نخواهد شد و اگر انسان از لحاظ دین ناقص به آخرت منتقل شود نقصش جبران نمی‌‍شود.
آقای موسوی خاطرنشان کرد: ملاک تولد سالم به دنیا، بدن سالم است و ملاک تولد سالم به آخرت، روح سالم است. روح سالم به ‌وسیله‌ی فرمولی به اسم دین بدست می‌آید.
وی افزود: مهدویت بخشی از اسلام نیست،؛ مهدویت بخشی از امامت است چون امام است که اسلام بیان می‌کند. امام حسین(ع) فرمودند: خداوند عباد را خلق نکرده مگر خدا را بشناسد از حضرت پرسیدند معرفت به خدا چیست؟معرفت مردم هر زمان, معرفت امام زمان خودشان است که تبعیت آن بر مردم واجب است. چون امامت روح دین است.
آقای موسوی بیان کرد: امام صادق(ع) به شاگردش فرمودند: تو اگر نسبت به امام زمانت معرفت داشته باشی فرقی ندارد ظهور را درک کنی یا نکنی. رفتار, کردار, پوشش و خوردنی‌های ما بر طبق رضایت حضرت ولی عصر(عج) باشد در این زمان کسی که منتظر امام نباشد مومن نیست مگر می‌شود امام زمان تقدیر مرا شب قدر امضا کند اما از زندگی من بی خبر باشد. امام واسطه فیض است یک لحظه نباشد زمین اهل خودش را می‌بلعد و نابود می‌شود.

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی با حضور90 نفر از طلاب، اساتید و عموم مردم، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست «دکتر عبدالله حاجی‌زاده» هادی سیاسی سپاه فجر، اظهار داشت: در امر انتخابات اصلی‌ترین موضوع مشارکت مردمی است. نظام سیاسی ما یک نظام مردم سالاری دینی است و یک رکن آن مردم هستند و مشروعیت آن الهی و مردمی است و سرمایه اجتماعی یکی از ارکان مردم سالاری دینی است.
وی افزود: ایجاد سرمایه اجتماعی زمینه عزت و امنیت برای کشور است. امنیت برخواسته از حضور مردم است و مقدمه‌ای برای توسعه هر کشوری است. در کشور ما قاعده دینی حق و تکلیف وجود دارد ما بر اساس این قاعده هم حق و هم تکلیف ماست در انتخابات شرکت کنیم و حق داریم از مسئولین بپرسیم چه برنامه‌ای دارند.
آقای حاجی زاده خاطرنشان کرد: تمام انقلاب‌های دنیا دچار انحراف شدند تنها انقلاب ایران است که منحرف نشده است ما تکلیف داریم از این انقلاب دفاع کنیم. این روحیه انقلابی است که نمی‌گذارد آمریکا قدرت خودش را در کشورهای(یمن، سوریه و عراق و…) تبدیل به قدرت سیاسی کند.
وی افزود: در حوزه انتخابات قاعده تکلیف و نتیجه وجود دارد برای رسیدن به نتیجه بایستی بر اساس تکلیف عمل کرد و نتیجه این است که مشکلات جامعه و آسیب‌های اقتصادی و … کم شود. تکلیف ما این است که فردی را انتخاب کنیم که کارآمد باشد،کمر بسته باشد، انقلابی باشد، تشریفاتی نباشد و اهل جهاد باشد.
آقای حاجی زاده بیان کرد: در جامعه دو گروه افراد وجود دارد گروه الف که اقتصاد این گروه سرمایه‌داری است، سیاست آن مبتنی بر اصالت سود و فایده‌ است و آرمان اصالتی ندارد، در حوزه فرهنگ هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود میل و انتقال پیدا می‌کنند به سمت مدرنیته، گروه دوم جبهه مردمی انقلاب اسلامی هستند که اقتصادش، اقتصاد مقاومتی است، در عرصه سیاست هم آرمان‌های ایثار و شهادت و هم معیشت مردم مد نظر است در عرصه فرهنگی هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود به سمت ارزش‌های اسلام و انقلاب میل و انتقال پیدا می‌کنند.

دوره طب اسلامی

دوره طب اسلامی

دوره طب اسلامی در روز 20/2/96 با هدف آشنایی با مباحث طب اسلامی با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این دوره«مهدی صفرزاده» مدرس حوزه ودانشگاه، مبلغ نخبگان دفتر تبلیغات و درمان‌گر طب اسلامی، اظهار داشت: جایگاه طب در تفکرات بشر از قدیم الایام بوده و همچنان خواهد بود زیرا دانش طب و درمان یکی از نیازهای اصلی و اساسی بشر هست و هیچ‌گاه از اهمیت آن کاسته نشده و نمی‌شود بلکه روز به روز در حال پیشرفت و تحقیقات نوین هست. در ادیان الهی و در سیره انبیاء عظام علم طب و درمان بشر یکی از منش‌های دینی بوده است.

وی افزود: روش و منش انبیاء عظام وائمّه هدی (علیهم السلام) و سیره آنها پیرامون طب و بهداشت واستفاده از گیاهان داروئی و میوه جات برای درمان در کتب فراوانی قابل مشاهده هست. مقام معظم رهبری فرمودند: دغدغه‌ی قلبی من احیای طب اسلامی، ایرانی است. طب با زندگی ما گره خورده است.
آقای صفرزاده بیان کرد: 12 هزار حدیث معتبر در رابطه با طب و تغذیه وجود دارد. برای این‌که بدانید این مساله چقدر اهمیت دارد آماری از مریضی‌ها را عرض می‌‌کنم: در کشور بیش از شش میلیون دیابتی وجود دارد که روزانه 103 نفر بخاطر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد: در دو دهه‌ی گذشته دیابت 150 درصد رشد داشته است و روز به روز افزایش پیدا کرده است. 80 درصد مردم دچار کمبود کلسیم هستند. پیامبر(ص) فرمودند: سنجد و هسته‌ی آن برای درمان و کمبود کلسیم خوب است. 700 حدیث در رابطه با حجامت وجود دارد، حجامت خون کثیف را از بدن خارج می‌کند، 157بیماری با حجامت درمان می‌شود.

نشست بصیرتی

نشست بصیرتی

در این نشست«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه و استاد حوزه شهر گراش، اظهار داشت: ریشه تمام مشكلات بشر بی بصيرتی است. در جمهوری اسلامی ایران دو تفکر وجود دارد: تفکر انقلابی و درون‌نگر، تفکر غربی و برون‌نگر که هر دو تفکر جزء نظام هستند. طرز تفکر انقلابی این است که از ظرفیت و نیروهای انسانی خود کشور جهت توسعه فرهنگ، اقتصاد و… استفاده کرد اما طرز تفکر غربی این است که ما از درون نمی‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم و باید وابسته به غرب باشیم.
وی افزود: این طرز تفکرغربی پیامدهایی دارد که عبارتند از: کوتاه آمدن از برخی ارزش‌های انقلابی، استکبار ستیزی و کم‌رنگ شدن بعضی از مسائل دینی ما.
حجت‌السلام مهدی جعفری خاطرنشان کرد: اگر برون‌نگرها پیروز شوند و در حل مشکلات اقتصادی موفق شوند در نتیجه تفکر غرب‌گرا بیشتر می‌شوند و تفکر انقلابی کمتر می‌شود و به ضرر اسلام است و اگر در حل مشکلات اقتصادی موفق نشوند در نتیجه عدم موفیقت به‌پای نظام نوشته می‌شود و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب کمتر می‌شود.
وی بیان کرد:اگر جریان انقلابی پیروز شود و در حل مشکلات موفق نشود در نتیجه به‌پای نظام نوشته می‌شود و محبوبیت نظام کم می‌شود ولی اگر در حل مشکلات موفق شوند محبوبیت نظام افزایش پیدا می‌کند و اعتماد مردم به نظام بیشتر می‌شود.
نماینده ولی فقیه شهر گراش خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای در 20 مهر 1390 در دیدار مردم کرمانشاه مراحل و اهداف انقلاب اسلامی بیان کردند که عبارتند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی، نظام و انقلاب اسلامی رخ داده است اما هنوز دولت اسلامی رخ نداده است هنوز در مرحله سوم هستیم و فاصله‌ی زیادی با تمدن اسلامی داریم.

کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی در روز یکشنبه 96/2/17با هدف آشنایی با مباحث عفاف و حجاب با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این کرسی آزاد اندیشی «صغری فیروزی» استاد و مشاور حوزه، اظهار داشت: حجاب پوششی در همه دین‌ها است؛ حجاب با حیات بشر بوده. خداوند در سوره نور و احزاب سه مدل حجاب را بیان کرده است: حجاب لباسی و پوششی، خداوند به زنان در سوره نساء می‌فرماید: خمار بپوشید یعنی روسری بلند. خطاب این آیات به زنان پیامبر است ولی خصوصیت ندارد و احکام برای همه است. در آیه 59 احزاب می‌فرماید: جلابیب بپوشید یعنی لباس بلند و گشاد.
وی افزود: نوع دیگر حجاب، حجاب گفتاری است یعنی زنان هنگام صحبت با نامحرم با ناز و عشوه حرف نزنند و صداهای خود را نازک نکنند. و نوع دیگر حجاب، حجاب رفتاری است شهید مطهری گفتند: رفتارها زبان دارند بعضی از رفتار زنان داد می‌زند و نامحرم را به سوی خود جلب می‌کند و بعضی از رفتارها فریاد می‌زنند حق ندارید به من نگاه کنید.
فاطمه فردفانی استاد حوزه و دانشگاه منتقد این کرسی چند شبهه را بیان کرد: چرا در نماز باید حجاب داشته باشیم مگر خدا نامحرم است؟ خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت: نماز مظهر ارزش است پس باید یک‌سری آداب که به ما گفته شده است باید رعایت شود، نشانه ادب در مقابل خدا است و نشان دهنده حضور قلب است.
شهبه دیگر به این صورت مطرح شد که حجاب با خواسته‌های درونی ما یعنی زیبا خواهی، مورد توجه بودن و جذابیت سازگاری ندارد. خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت:خداوند برای این‌که ظرافت به جنس زن داده است برای نگه‌داری آن ظرافت به زن سفارش شده است حجاب داشته باشد تا از تعرض دور باشد.
آخرین شبهه این بود که، با توجه به این‌که همه‌ی مسلمانان باید حجاب را رعایت کنند چرا در آیه حجاب تنها زنان پیامبر مورد خطاب گرفته‌اند؟ آیا حجاب مخصوص زنان پیامبر است؟ خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت: رعایت حجاب وظیفه همه‌ی مسلمانان است و همسران پیامبر(ص) به سبب انتساب به حضرت(ص) و قرار گرفتن در کانون وحی الهی دارای موقعیت ویژه‌ای بودند و نسبت به حجاب و دوری از نامحرم مورد تاکید بیشتری قرار داشتند و این آیات اختصاص به آنان ندارد.
معصومه شکاری استاد حوزه و دانشگاه و استاد داور این کرسی به جمع بندی مطالب پرداخت و افزود: تفاوت‌های زن و مرد به وضوح مشخص است هرکس با این تفاوت دارای ارزش و امتیازی است اگر یک‌سری محدودیت‌ها در حجاب برای زنان است برای مردان هم وجود دارد اما برای زنان بیشتر است و این محدودیت‌ها بخاطر تفاوت‌ها است.

مصاحبه با موضوع اعتکاف و نقش مبلغان

مصاحبه با موضوع اعتکاف و نقش مبلغان

مصاحبه با مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) شهرستان گراش خانم زینب فقیهی با هدف آشنایی با اهمیت اعتکاف و نقش مبلغان در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش بررسی شد.
«زینب فقیهی» مدیر مدرسه علمیه الزهراء شهر گراش و استاد دانشگاه اظهار داشت: اعتکاف عبادتی فراگیر و گامی به سوی مسجد شناسی است. اعتکاف در مسجد فرصتی است که انسان‌ها با تمام مشکلات و مشاغل اجتماعی چند روزی از جامعه و مردم جدا شوند و به درون‌گرایی روی آورند. معتکف در فضای روحانی و تقدس مسجد، فرصتی مناسب می‌یابد تا به کاوشی درباره‌ی انگیزه‌ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقصان و تکامل خود بکوشد.
وی افزود: برای چنین هدفی لازم است مدتی را در گوشه نشینی و دوری از جمعیت به سربرد تا هم شناخت درستی از خودش بدست آورد هم به توانایی‌ها و ناتوانی‌های خود پی‌ببرد. بنابراین لازم است طلاب هم در این برنامه‌ شرکت کنند تا از یک طرف از آن خلوت بهره‌ی کافی را ببرند و از طرفی با اجتماعی که به صورت موقت با آن‌ها زندگی می‌کنند به نشر علوم دینی بپردازند.
زینب فقیهی خاطرنشان کرد: طلابی که فقط به عنوان مبلغ به مساجد می‌روند علاوه بر تبلیغ علوم دین و مشاوره و بیان احکام موقعیت مناسب فراهم است تا جوانان را با حوزه و طلبه ومبلغ آشنا کنند و برای حوزه و پذیرش آن تبلیغ کنند در واقع با حضور طلبه در جمع معتکفین بهترین فرصت برای پاسخ‌گویی به سوالات دینی و اعتقادی فراهم می‌شود؛ خصوصا در روستاها که این موقعیت کمتر برای آن‌ها فراهم است.
وی افزود: از روایت چنین بر می‌آید که پرداختن پیامبر(ص) به این برنامه مقطعی نبوده بلکه ایشان تا پایان عمر بدین شعار الهی اهتمام ویژه‌ای داشتند و مردم نیز همراه وی در مراسم اعتکاف شرکت می‌کردند.
زینب فقیهی بیان کرد: تعداد مبلغان اعزام شده به مساجد شهر و روستاهای اطراف هفده نفر بودند و مشاوره، سخنرانی، احکام، طرح با قرآن در زلال اعتکاف و پاسخگوی به سوالات شرعی از جمله فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در مساجد بود. در ضمن کلیه‌ی برنامه‌های ویژه‌ی سه روز اعتکاف توسط طلاب اعزامی به مساجد بیرون از شهرستان صورت گرفته است

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری آن با حضور 35 نفر از معتکفین، در مسجد زایر حسینی فداغ برگزار شد.
در این نشست«فاطمه آذرپیکان» مبلغ مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) شهر گراش، اظهار داشت:یکی از مهم‌ترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن تضمین کننده سعادت انسان است.
وی افزود: کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمرو‌های زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید.
فاطمه آذرپیکان خاطر نشان کرد: انجام چنین تکلیفی می‌طلبد، فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید، بر این اساس قرآن کریم و روایت ائمه هدی(ع) بر این موضوع تاکید بسیار نموده و همگی را به تشویق و ترغیب کرده‌اند و از ضررهای فراوان آشنا نبودن با احکام الهی برحذر داشتند.
وی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد مانند کسی استکه از بیراهه می‌رود و هرچه تندتر رود و از مقصدش دورتر می‌شود. پیامبر(ص) فرمودند: اف باد بر هر مسلمانی که در هفته یک روز برای شناخت امر دین خود و پرسش از آن قرار ندهد.

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند با حضور 60 نفر از طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست«مسعود شهیدی» مبلغ از دفتر تبلیغات قم، اظهارداشت: پدر و مادر زمانی در تربیت فرزند موفق هستند که برای فرزند پروری خود برنامه‌ی کار‌آمد داشته باشند، نیاز کودک را بشناسند و براثر رشد کودک به نیازهایشان پاسخ دهند، خانواده‌ای آرام داشته باشند. فرزند پروری یک شغل است و سخت‌ترین شغل می‌باشد.
وی افزود: فرزندپروری فرآیندی است در راستای ایجاد رابطه والدگری مطلوب به منظور ایجاد زمینه رشد استعداهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودک، امنیت، آموزش، انضباط، انتظارات و اهمیت به خود از جمله ویژگی‌‌‌های فرزند پروری مثبت است.
شهیدی بیان کرد: نتیجه‌ی فرزند پروری باید این باشد که وقتی بچه وارد جامعه شد بتواند به درستی زندگی کند. اگر پدر و مادر فرزند را به‌درستی از جهت وابستگی از خود جدا کنند بچه هم به‌درستی وابستگی‌اش را نسبت به بعضی از مسائل کنار می‌گذارد. اگر به کارهای مثبت فرزند توجه شود کارهای مثبت در او تقویت می‌شود و اگر به کارهای منفی توجه شود کارهای منفی در او بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را به فرمانبری از وی یاری کند یعنی آن‌چه در توانش بوده بپذیرد و آن‌چه در توانش نیست بگذرد.

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند با حضور 60 نفر از طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست«مسعود شهیدی» مبلغ از دفتر تبلیغات قم، اظهارداشت: پدر و مادر زمانی در تربیت فرزند موفق هستند که برای فرزند پروری خود برنامه‌ی کار‌آمد داشته باشند، نیاز کودک را بشناسند و براثر رشد کودک به نیازهایشان پاسخ دهند، خانواده‌ای آرام داشته باشند. فرزند پروری یک شغل است و سخت‌ترین شغل می‌باشد.
وی افزود: فرزندپروری فرآیندی است در راستای ایجاد رابطه والدگری مطلوب به منظور ایجاد زمینه رشد استعداهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودک، امنیت، آموزش، انضباط، انتظارات و اهمیت به خود از جمله ویژگی‌‌‌های فرزند پروری مثبت است.
شهیدی بیان کرد: نتیجه‌ی فرزند پروری باید این باشد که وقتی بچه وارد جامعه شد بتواند به درستی زندگی کند. اگر پدر و مادر فرزند را به‌درستی از جهت وابستگی از خود جدا کنند بچه هم به‌درستی وابستگی‌اش را نسبت به بعضی از مسائل کنار می‌گذارد. اگر به کارهای مثبت فرزند توجه شود کارهای مثبت در او تقویت می‌شود و اگر به کارهای منفی توجه شود کارهای منفی در او بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را به فرمانبری از وی یاری کند یعنی آن‌چه در توانش بوده بپذیرد و آن‌چه در توانش نیست بگذرد.

1 2