موضوعات: "معاونت ‍پ‍ژوهش" یا "اخبار‍پ‍ژوهشي" یا "طليعه پ‍‍‍ژوهش" یا "چكيده پايان نامه ها ومقالات" یا "نشست ها، همايش ها و فراخوان های مقالات"

برگزاری نشست اخلاقي وي‍ژه ماه مبارك رمضان با موضوع شرايط قبولي اعمال در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاقي وي‍ژه ماه مبارك رمضان با موضوع شرايط قبولي اعمال در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« حجت‌الاسلام سيد رضا هاشمي» مبلغ و استاد حوزه اظهار داشت: اولين دعايي كه در ماه رمضان وقتي به هم مي‌رسند مي‌گويند طاعات و عبادات شما قبول باشد. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: اگر مردم مي‌ديدند چقدر اعمال از آسمان‌ها برمي‌گردد مي‌گفتند خداوند هيچ اعمالي را نمي‌پذيرد.
وي افزود: شرايط قبولي اعمال عبارتنداز: ولايت اميرالمومنين: روايت داريم: به خدا قسم آن اسماء حسنا خدا كه خدا هيچ عملي را قبول نمي‌كند مگر با معرفت و شناخت ما اهل بيت؛ كسي كه دوست‌دار دشمن ما باشد خداوند عملي را از او قبول نمي‌كند. تقوا: خداوند فقط از باتقواها قبول مي‌كند. عقل و معرفت: امام صادق(ع) مي‌فرمايد: هر چه معرفت ما به خدا و ائمه اطهار بيشتر باشد ميزان قبولي اعمال بيشتر مي‌شود و ثواب اعمال بالاتر مي‌رود.
استاد حوزه خاطرنشان كرد: موارد ديگر از شرايط قبولي اعمال عبارتند از: اخلاص: امام علي(ع) مي‌فرمايد: چيزي از اعمال شما پذيرفته نمي‌شود مگر آن مقداري كه در آن اخلاص باشد.حفظ زبان: پيامبر(ص) مي‌فرمايد: كسي كه زبانش حفظ نكند عملي را انجام نداده است كسي كه مي‌خواهد در اخلاقيات به جايي برسد قدم اول حفظ زبان است. هر چيزي كه به زبان آمد نگوييد و هر چيزي را به دين خدا نسبت ندهيد.

برگزاری نشست احكام با موضوع فلسفه كفاره با حضور«معصومه شكاري» درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س)

برگزاری نشست احكام با موضوع فلسفه كفاره با حضور«معصومه شكاري» درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س)

« معصومه شكاري » استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: فلسفه كفاره اين است كه چون آدمي به واسطه نافرماني دچار خسران و زيان شده، براي جبران همين خسران و زيان، فرد كفاره مي‌دهد. كفاره حالت بازدارندگي دارد. كساني كه در مواجه با گناه واقع مي‌شوند وقتي موارد كفاره را بدانند به طرف گناه نمي‌روند.
وي افزود: فلسفه ديگر آن، پاك شدن فرد گناه‌كار از گناه است.خداوند مي‌خواهد فرد در اين دنيا از گناهان پاك شود چون پاك شدن در اين دنيا بهتر از آخرت است خداوند وقتي سود و منافع بندگان را در نظر مي‌گيرد سود و منافع جمعي در نظر دارد چون افراد كفاره را به مردم فقير مي‌دهند در نتيجه خير اين كفاره به بندگان مي‌رسد.
خانم شكاري بيان كرد: تعلق كفاره عبارتند از: فرد مريض، پير و سالخورده، بارداري و شير دهي، كفاره تاخير و كساني‌كه عمدا افطار مي‌كنند.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع هدف یابی در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع هدف یابی در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: شما با ورود به حوزه یک سری هدف‌ها باید داشته باشید. همه‌ی شما در ابتدای ورود به حوزه هدف‌های عام دارید. چون در حال یادگیری معارف الهی هستید قطعا باید یک انگیزه و هدف داشته باشید. باید هدف شما از یادگیری علوم دینی مشخص شود.
وی افزود: شاید بعضی از افراد هنوز به آن فکر نکرده باشند ولی یک زمان و فرصتی را برای خودتان فراهم کنید و با خود بیاندیشید هدف‌ و استعداد خود را بیابید. هدف از این کار این است فرد به سوی ارزش‌های عالی سوق می‌دهد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: سه چیز شخص را از رسیدن به ارزش‌های عالی باز می‌دارد: سستی اراده، ناتوانی در چاره جویی و دون همتی. وقتی فرد خودش را و توانایی‌هایش را شناخت می‌تواند ادعا کند در فلان زمینه توامند هستم و بعد از شناخت خود به خودسازی می‌رسد.
مدیر حوزه خطاب به طلاب بیان کرد: افراد باید بدانند در کدام زمینه تخصص، توانایی و استعداد دارند. بعضی از افراد قلم خوبی دارند و می‌توانند مطالب دینی را در قالب زیبا بیان کنند، بعضی می‌توانند پژوهشگر خوبی باشند، بعضی در کار فرهنگی می‌توانند از خود شایستگی نشان دهند.

برگزاری نشست اخلاقي با موضوع اهميت نمازدر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقي با موضوع اهميت نمازدر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

، « معصومه شكري » مبلغ و استاد حفظ حوزه اظهار داشت: رفتار اولياء خدا نيز اهميت و جايگاه نماز را بيان مي‌كند. نماز جزئي از برنامه انبياء بوده است. حضرت عيسي(ع) در گهواره مي‌گويد: خداوند من را تا زنده هستم به نماز و زكات سفارش كرده است. پيشوايان معصوم ما هنگام نماز رنگ خود را مي‌باختند و مي‌فرمودند: وقت اداي امانت الهي و حضور در پيشگاه الهي است.
وي افزود: گرچه بعضي نماز را به طمع بهشت يا ترس از عذاب جهنم مي‌خوانند اما اميرالمومنين(ع) نماز را نه براي تجارت يا سپري از آتش بلكه به خاطر شايستگي خدا براي عبادت انجام مي‌دهد. براي اهتمام به اين برنامه‌ي سازنده، اسلام به پدران و مادران سفارش كرده كه اطفال خود را قبل از بلوغ به هر نحو وادار به نماز كنند و گاهي هم بخاطر بي‌اعتنايي‌شان از خود خشونت نشان دهند.
خانم شكري بيان كرد: حكمت و فلسفه وجوب نماز ازمنظر امام رضا(ع) اين است كه حضرت فرمودند: به درستي كه حكمت وجوب نماز، اقرار به پروردگاري خداوند عزوجل و كنار گذاردن شركايي كه براي خداوند قرار داده شده، و پيش روي خداوند جبار ايستادن همراه با اقرار و اعتراف به تقصير و خواري و ناداري و بي‌چيزي و افتادگي خود و درخواست از گناهان گذشته و نهادن صورت و پيشاني خود به جهت تكريم خداوند و در هيچ حال از خداوند غافل نباشد.
وي خاطر نشان كرد: سرّ كلي نماز عبارتند از: خشوع: تواضع قلبي است در مقابل خضوع كه ظاهري است. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: خداوند نماز را فرض كرد تا مردم خشوع كنند. حضرت فاطمه زهرا(س) خداوند نماز را فرض كرد تا مردم تكبر نكنند. اگر انسان در نماز خاشع نشود در مقابل امام زمان(ع) هم خاشع نمي‌شود چون كبري كه شيطان گرفتارش شد كبر در مقابل انسان كامل بود. طهارت: پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: نماز مثل نهر آبي در خانه است. نماز سبب آمرزش گناهان و زدودن آثار لغزش‌ها است. خداوند در قرآن پس از دستور به نماز مي‌فرمايد: نيكي‌ها و بدي‌ها را از بين مي‌برد.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت وفات حضرت ام البنین(س) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: ائمه(ع) یک ویژگی‌هایی دارند که دست نیافتنی هستند و انسان‌ها حق طمع به آن‌ها را ندارند اگر طمع کنند باعث سقوط فرد می‌شود. در بعضی از مقامات اهل بیت(ع) هم حق طمع ندارند. اما بعضی از مقامات هستند که می‌توان به آن‌ها رسید. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر کسی من را بیشتر از خودش دوست نداشته باشد و فرزندان من را از فرزندان خودش بیشتر دوست نداشته باشد او نه به حقیقت ایمان می‌رسد، نه از ما اهل بیت(ع) است و نه معرفت ما را درک کرده است.
وی افزود: امروز روز تکریم مادران شهدا است. محوریت کار حضرت ام البنین(س) محوریت ولایت و محبت بود. ایشان در مکتب امیرالمومنین(ع) تربیت پیدا کرده بودند. معیارهای ازدواج امام علی(ع) ثروتنمد بودن و زیبایی نبود. معیار ازدواجش اصالت داشتن بود. معیار بعدی حضرت این بود که همسرش از تباری باشد که شجاع باشند. پدربزرگ حضرت ام البنین(س) در بین اعراب بعد از امیرالمومنین(ع) شجاع‌ترین فرد شناخته می‌شد.
مدیر حوزه بیان کرد: آن‌چه برای حضرت ام البنین(س) محور است اهل بیت(ع) هستند نه خودشان. در گریه بر اباعبدالله(ع) هم ام البنین(س) از سابقون است. حضرت ام البنین(س) جایگاهی ویژه داشتند و حضرت زینب(س) که صاحب مصیبت است به حضرت ام البنین(س) تسلیت می‌گوید. حضرت ام البنین(س) سرآمد شعر و حدیث بود، جدا از تقوا و معنویت، زهد و همه‌ی مسائلی که ایشان داشتند از جایگاه علمی بالایی در میان زنان عرب برخوردار بودند.
وی خاطر نشان کرد: هنگامی که ام البنین با یکی از یاران امام ملاقات کردند حضرت فرمود: از امام حسین(ع) چه خبر داری؟ گفت: ای ام البنین خدای تعالی تو را صبر دهد که عباس تو کشته شد به این ترتیب خبر شهادت تک تک فرزندانش را به او داد. هنگامی که خبر شهادت امام حسین(ع) را به ام البنین(س) دادند حضرت فرمود: رگ قلبم پاره شد. علامه مامقانی در این باره می‌گویند: این شدت علاقه ،کاشف از بلندی مرتبه او در ایمان و قوت و معرفت او به مقام امامت است که شهادت چهار جوان خود را که نظیر ندارد در راه دفاع از امام زمان خویش سهل می‌شمرد.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خصوصیات یک طلبه خوب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خصوصیات یک طلبه خوب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: انسان‌ها با نشستن در مجالسی که نام اهل بیت(ع) برده می‌شود باعث رشد اخلاقی و تعالی فرد می‌شود. همه ما به دنبال این هستیم چه کار کنیم که امام زمان(عج) ما را به عنوان طلبه قبول کند. چگونه باشیم تا امام زمان(عج) از ما راضی باشد.
وی افزود: خصوصیات یک طلبه خوب این است که: در مرحله اول پوشش مناسبی داشته باشد چون قبل از هر چیزی به ظاهر طلاب توجه می‌شود. نوع پوشش ما باید متناسب یک طلبه باشد. باید پوشش ما نشان دهنده طلبه بودن ما باشد. طلاب باید هر کاری که می‌خواهند انجام دهند برای رضای خدا باشد اگر کار، خالصانه نباشد نتیجه نمی‌دهد. خدا در مقابل اخلاصی که در عمل صورت می‌گیرد درجه داده و شخص را به مرتبه‌ای والا خواهد رساند.
مدیر حوزه بیان کرد: ولای به اهل بیت باید همواره مد نظر باشد و با اخلاص کامل به ساحت آنان عرض ادب کرده و کاری کند که رضایت آن‌ها در کار باشد و با زبان و عمل خود محبت خویش را به آنان ابراز کند و از مظلومیت آن‌ها دفاع کرده و حامی مذهب باشد.کمترین قدم در این راه شرکت در مجالس عزا و روضه است.
وی خاطر نشان کرد: طلبه باید تمام وقت خود را در جهت درس صرف کند و سعی کند تا جوان است بنیه‌ی علمی خود را تقویت کند، اگر انسان فاضلی شد می‌تواند به دین خدمت کند؛ طلبه بی‌سواد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه خدای نکرده ممکن است به دین ضربه بزند.

نشست اخلاقی با موضوع صراط در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست اخلاقی با موضوع صراط در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

« مریم فقیر » استاد حوزه اظهار داشت: نخستین تقاضای بنده از خداوند این است که او را به راه راست، راه پاکی، راه عدل و داد و راه ایمان و عمل صالح هدایت فرماید. هر چند که انسان در این شرایط مومن است و با خدای خود آشنا، اما امکان دارد این نعمت به خاطر عواملی از او سلب گردد و از صراط مستقیم منحرف و گمراه شود.
وی افزود: صراط یعنی راه محکم؛ امام علی(ع) در تفسیر جمله اهدنا الصراط المستقیم می‌فرماید: خدایا توفیقاتی را که در گذشته بر ما ارزانی داشتی و به برکت آن تو را اطاعت می‌کردیم همچنان ادامه ده تا در آینده‌ی عمرمان نیز تو را اطاعت کنیم.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: هر جا صراط مستقیم باشد شیطان هم می‌آید کسی که در وادی صراط مستقیم نباشد شیطان با او کاری ندارد. صراط مستقیم که همان آیین حق است مراتب و درجاتی دارد که همه‌ی افراد در پیمودن این درجات یکسان نیستند هر مقدار از این درجات را انسان طی نماید باز درجات بالاتر و والاتری وجود دارد که انسان با ایمان، باید از خدا بخواهد تا او را به آن درجات هدایت کند.
وی بیان کرد: حتی پیامبران و امامان از خدا تقاضای هدایت به صراط مستقیم می‌کردند چون کمال مطلق تنها خدا است و همه بدون استثنا در مسیر تکامل‌اند و هیچ مانعی ندارد که آن‌ها نیز تقاضای درجات بالاتری را از خدا بنمایند. اطاعت و عبادت خداوند،حد اعتدال و میانه‌رویی و ائمه مواردی از مصداق صراط مستقیم می‌‌باشند.

نشست سیاسی با موضوع احتکار در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

نشست سیاسی با موضوع احتکار در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

« حجت‌الاسلام مهدی جعفری » نماینده ولی فقیه سپاه گراش گفت: کشور ما دچار فشار اقتصادی است. هیچ کشوری در اثر تحریم نه ماهیت آن و نه ملیت آن از هم نپاشیده است. بعضی از کارشناسان می‌گویند: فشار اقتصادی ما بیست درصد آن تحریم خارجی است و هشتاد در صد آن تحریم داخلی است. برای نمونه: احتکار بعضی از افراد؛ که خداوند احتکار کردن را حرام می‌داند. اگر احتکار نباشد فشار چندانی به مردم وارد نمی‌شود.
وی افزود: احتکار عبارت است از کاهش دادن يا متوقف کردن جريان توزيع کالا توسط همه يا برخي از فروشندگان به طور موقت. اين اقدام فروشندگان با توجه به وضع بازار و به خصوص تقاضاي تحريک شده خريداران به منظور بالابردن قيمت و درآمد حاصل از افزايش قيمت کالا صورت مي‌گيرد. احتكار، مسأله تازه و جديدي نيست كه در جوامع گذشته ناشناخته باشد، بلكه يكي از مشكلات بسيار بزرگ اجتماعي است كه در زمان‌هاي گذشته به ويژه به هنگام جنگ‌هاي گسترده، رخ داده است. اين مشكل، زاييده حرص و طمع غريزي بشر است كه نوع انسان‌ها به آن مبتلا هستند.
نماینده ولی فقیه سپاه گراش خاطر نشان کرد: تاريخ احتكار متاع و كالا، به نخستين دوره حيات اجتماعي انسان بر مي‌گردد، به زماني كه انسان‌ها در مبادلات و معامله‌هاي تجاري، همواره به دنبال سود بيشتر بودند و به هر اندازه كه دامنه مبادله تجاري گسترش مي يافت و فنون و شيوه‌هاي آن، تكامل پيدا مي‌كرد، احتكار و انحصارهاي تجاري، گسترده‌تر و پيچيده‌تر مي‌شد.
وی بیان کرد: اكنون در زمان ما دامنه احتكار تا آنجا گسترش يافته كه به يكي از بزرگترين ابزارهاي استعماري تبديل شده و دولت‌هاي بزرگ استعمارگر، آن را عليه دولت‌ها و ملّت‌هاي مستضعف به كار مي‌گيرند و از اين راه بر آنان فشار وارد كرده و به وسيله آن بر شئون سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنان تسلط مي يابند. البته بعضي از فروشندگان كوچك و بزرگ داخلي نيز سهم زيادي در ايجاد احتكار دارند و ممكن است خواسته يا ناخواسته در جهت اميال پليد استعمار گران عمل نمايند و مردم مسلمان را در مضيقه قرار دهند.

نشست سیاسی گفتمان ولایت با حضور «حجت‌الاسلام سید کرامت اله مظاهری» ارشد نمایندگی ولی فقیه نیروی هوا فضای فارس، هرمزگان و بوشهر با حضور 200 نفر از اساتید و طلاب درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

نشست سیاسی گفتمان ولایت با حضور «حجت‌الاسلام سید کرامت اله مظاهری» ارشد نمایندگی ولی فقیه نیروی هوا فضای فارس، هرمزگان و بوشهر با حضور 200 نفر از اساتید و طلاب درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

«حجت‌الاسلام سید کرامت اله مظاهری » ارشد نمایندگی ولی فقیه نیروی هوا فضای فارس، هرمزگان و بوشهر گفت: باتوجه به تحولات سیاسی اجتماعی امروز جهان اسلام و از جمله ایران اسلامی، یکی از مهمترین مسائل جامعه ما، مسأله بصیرت است. بصیرت چیزی است که انسان را از حیرت و سرگردانی خارج می‌کند. بصیرت، محور همه اعمال انسان است و عکس‌العمل‌های متفاوت انسان بر اساس بینش و بصیرت او شکل می‌گیرد و ارزش و اعتبار انسان، وابسته به نوع بینش اوست.
وی افزود: با گذشت زمان جامعه‌های گوناگون بشری، با شرایطی روبه رو شده‌اند که حق و باطل درهم آمیخته است و مردم دچار فتنه های بزرگ شده‌اند؛ فتنه هایی که پیامدش انحراف مردم از مسیر حق است. جوامع اسلامی نیز از این حادثه مصون نمی‌مانند. دشمنان اسلام با آمیختن حق و باطل شک و شبهه در دل ها و ایجاد می‌کنند.
ارشد نمایندگی ولی فقیه نیروی هوا فضای فارس، هرمزگان و بوشهر بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در اهمیت بصیرت در زندگی روزمره مردم نیز می‌فرمایند: در زندگیِ پیچیده‌ اجتماعیِ امروز، بدون بصیرت نمی‌شود حرکت کرد. جوان‌ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانی، متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مسئله بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرت‌ها لازم است. وقتی بصیرت بود، آن وقت شما می‌دانید با چه کسانی طرف هستید.
وی خاطر نشان کرد: وظیفه طلاب است که در صحنه بیایند روشنگری کنند در دانشگاه‌ها مطهری‌ها نیاز است. کار ما فقط خواندن و شنیدن حدیث نیست باید به فریاد مظلوم رسید. این انقلاب به همه‌ی ما آبرو داده است. دشمن تقدس زدایی می‌کند فشار زیادی وارد می‌کند اما باید بصیرت داشت و در صحنه بود باید پا به پای رهبر بود. امروز ولایت‌مداری بهترین چیز است. پیرو و تابع امام زمان(عج) و ولی فقیه باشیم.

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت آزاد سازی خرمشهر در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت آزاد سازی خرمشهر در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

« یعقوب صادقی» گفت: یکی از نکات و رمز پیروزی رزمندگان این بود که آنان وظایف خود را شناخته و به آن پرداخته لحظه به لحظه گوششان به رهبر بود تا بشنوند و ببینند چه دستوری از جانب ایشان می‌رسد. سال 57 بعد از پیروزی انقلاب دشمن در شهرهای مرزی نفوذ کردند و برخی از شهر ها را گرفتند که هیچ‌گاه از طرف ایران به صورت رسمی اعلام نشد.
وی افزود: سال 59 خرمشهر سقوط کرد و دشمنان اسلام جشن شادی گرفتند و اعلام کردند که ما سه روزه خرمشهر را فتح خواهیم کرد. با یافتن کتاب‌های عراقی فهمیدیم که کل منطقه ایران به عنوان عراق تغییر یافته بود و نقشه ایران را تغییر داده بودند و کارهای‌شان از قبل انجام داده بودند.
آقای صادقی خاطر نشان کرد: اما با آن امکانات استراتژی و در دست داشتن امکانات مالی و سلاح‌های فراوان و پیشرفته باید طبق گفته خودشان سه روزه ایران را فتح می‌کردند. همه‌ی کشورها به جز سوریه و قسمتی از لبنان و قسمتی از عمان پشت دشمنان بودند. همه‌ی این کارها با رهبریت امام راحل و لطف خداوند تمام نقشه‌‌ها نقش بر آب شد. در زمان اشغال سوسنگرد امام فرمودند: مگر جوانان خوزستان مرده‌اند که نتوانند این کار را انجام دهند. آنان سریع بسیج تشکیل دادند و زیر نظر سپاه پاسداران بود.
وی افزود: برنامه ریزی: آموزش بسیجیان و بعد فرستادن آنان به خرمشهر بود. مردم خیال می‌کردند فقط خرمشهر اشغال شده بود در حالی که اهواز هم اشغال شده بود. برای آزاد سازی آن عملیات فراوانی صورت گرفت که برخی از آنان با شکست روبرو می‌شد.
آقای صادقی بیان کرد:در این مرحله سپاه و ارتش با هم متحد شدند. عملیات بیت المقدس که شروع شد مرحله دوم و سوم تا مرحله چهارم بود که خرمشهر کامل آزاد شد. ساعت حدود ده صبح بود که همه پخش کردند که خرمشهر آزاد شد که ساعت دو روز سوم بود که بصورت رسمی اعلام کردند خرمشهر را خدا آزاد کرد. بیشترین پیروزی نصیب خود رزمندگان شد. چقدر افراد‌ به شهادت رسیدند و بعد از آزادا سازی در تمام شهر ایران نماز شکر خواندند.

نشست بهداشت با موضوع تحول سلامت در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا س گراش

نشست بهداشت با موضوع تحول سلامت در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا س گراش

« رعنا جعفری زاده » مسوول آموزش سلامت معاونت بهداشت شهر گراش گفت: کسی که عادت دارد یک درخت را خط خطی کند یا لاستیک آتش بزند معمولا در سلامت اجتماعی خود دچار مشکل است. چیزی که در اسلام بر آن تاکید شده است بعد سلامت معنویی است که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. هر انسانی نیاز به شخصی برای راز و نیاز دارد و طبق نظر اروپایی‌ها که در دین ما آن شخص خدا است.
وی گفت: برای تحول سلامت باید برنامه داشته باشیم کار بیمارستان فقط درمان کردن است در حالی که ما باید به مردم پیشگیری آموزش دهیم و مردم به این پیشگیری باید عمل کنند. خود ما مولد اصلی سلامتی هستیم. ما بحثی به نام خود مراقبتی داریم یعنی اینکه همه برای محافظت از خود آموزش ببینند.
خانم جعفری زاده خاطر نشان کرد: هدف کتاب‌های بهداشتی عبارتند از: سواد سلامت مردم را زیاد می‌کند و مراجعه بیهوده به پزشک را کم می‌کند. سفیران سلامت عبارتند از: دانش آموز، دانشجو، سازمان و جوان؛ در سفیر سلامت جوان، جوان‌ها بر حسب عوامل، خطری که آنان را تهدید می‌کند آموزش می‌بینند.
وی بیان کرد: افرادی هستند که وقتی دانشجو می‌شوند وقتی با فرهنگ جدید آشنا می‌شوند عوض می‌شوند مثلا قلیان می‌کشند. افراد نوجوان نیاز دارند افراد هم سن خودشان به آنان تذکر دهند چون اگر افراد بزرگتر به آن‌ها تذکر دهند گوش نمی‌دهند.

نشست دانش افزایی معارف فاطمی

نشست  دانش افزایی معارف فاطمی

«حجت‌الاسلام میثم مقدادی»، مدیر بخش عقائد تشیع در موسسه خاتم النبیین و استاد حوزه در نشست دانش افزایی معارف فاطمی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: تقسیم زندگی حضرت زهرا(س) به سه قسم است: حیات پیش از دنیا: عالم انوار، عالم ذر و عالم خلقت، حیات زندگانی دنیوی حضرت زهرا(س): بن مایه‌ی خلقت حضرت، ارتباط عاطفی با مادر، ولادت، کودکی، بستگان و نسبت‌های حاشیه زندگی حضرت و حضرت زهرا و رسول الله، حیات پس از زندگی حضرت: توسلات به حضرت و کتاب صحیفه فاطمه، تاریخ معاصرین حضرت: خلفای الهی، خلفای ظالم، اصحاب پیغمبر(ص)، شاگردان حضرت و همسایگان، سیره و عملکرد حضرت: سیره عبادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، میراث: مکتوبات: مصحف حضرت و وصیت نامه نوشتاری او، منقولات شامل فدک و نگاه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی به آن است.
وی افزود: شناخت و معرفت ائمه یا عملی است که با تجربه و علم بدست می‌آید یا نظری و فطری است محبت اهل بیت در طینت ما قرار گرفته است. در بحث‌های معرفتی اهل بیت شناخت ما منطق دارد و این منطق معرفت شناسی ما یا به صورت درک آیات الهی یا بصورت شناخت و فهم احادیث است. آیاتی که درباره حضرت زهرا(س) عبارتنداز: آیه‌ی آخر سوره کوثر، آیه 7 و 8 سوره انسان، آیه نور، آیه تطهیر و مباهله است.
حجت‌الاسلام مقدادی بیان کرد: 220 آیه قرآن مرتبط با حضرت زهرا(س) است که در ذیل آن روایت داریم. وجود حضرت زهرا(س) قابل درک و شناخت نظری نیست باید مطالعه کنیم و شناخت پیدا کنیم امام صادق(ع) می‌فرماید: به راستی او، فاطمه(س) نامیده شده است چون خلایق از معرفت او منقطع و عاجزند. فاطمه زهرا(س) گوهر ناشناخته است و باید او را بشناسیم. فاطمه زهرا(س) مظهر اسماء حسنای الهی است.
وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: حضرت فاطمه(س) را زهرا نامیدند زیرا خدا او را از نور عظمت خودش آفرید به سبب نور در روح ایشان زمین و آسمان روشن شد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند روح فاطمه از نورش آفرید آن روح را در گوهری قرار داد و آن گوهر را به طاق عرش معلق کرد غذای آن روح تسبیح، تقدیس، تحمید و تهلیل بود. هرکسی که بخواهد معرفی شود نیاز به معرف دارد و معرفی حضرت زهرا(س) از جانب خدا است امام صادق(ع) می‌فرماید: برای فاطمه زهرا(س) نزد خداوند نه اسم است. معرفی فاطمه زهرا از جانب پیامبر(ص): ابن مجاهد می‌گوید: پیامبر (ص) می‌فرماید: حضرت زهرا(س) پاره تن من است. فاطمه زهرا(س) قلب و روح بین دو جنب من است. از یک وجود هستیم و قلب و روح من فاطمه زهرا(س) است.
حجت‌الاسلام مقدادی افزود:بالاترین حجت خدا در عالم حضرت زهرا(س) است. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: فاطمه زهرا(س) مادر ما، حجت بر ما اهل بیت است. مقامات حضرت زهرا(س) عبارتند از: دنیوی: عصمت حضرت زهرا(س) و علم آن حضرت، اخروی؛ عصمت دارای مراتبی است و عصمت به معنای عدم توان نیست به این معنا نیست که معصوم توانایی گناه کردن را ندارد. آیه تطهیر درباره عصمت حضرت زهرا(س) و اهل بیت است. ضمیرها مونث هستند و مخاطب آن زنان پیامبر(ص) است و چون اِنَّما آمده و از ادات حصر است و حکم ما بعد خودش را در حکم ما قبل دخیل نمی‌داند یعنی بعد از اِنَّما مربوط به زنان پیامبر نیست و مربوط به اهل بیت است و خداوند اراده کرده است اهل بیت معصوم باشند.
وی بیان کرد: روایت درباره عصمت حضرت زهرا عبارتند از: رسول خدا(ص) می‌فرماید: خداوند متعال به غضب فاطمه زهرا(س) نگاه می‌کند و فاطمه زهرا از هر کسی غضب‌ناک شد خدا به فرد غضب می‌کند فاطمه زهرا از هر کسی راضی شد خداوند به خاطر حضرت. از فرد راضی می‌شود. حضرت زهرا به احیاء، پاسداشت و تعظیم شعائر خداوند توصیه می‌کند و نتیجه این تعظیم تقوا است. مقامات علم حضرت عبارتند از: محدثه یعنی کسی که ملائکه با او صحبت می‌کند، مصحف حضرت، پاسخگویی به سوالات مردم؛ مقام اولویت در ورود به بهشت و عفو و رحمت بی منتهای الهی بر محوریت حضرت زهرا از جمله مقامات اخروی حضرت است.
حجت‌الاسلام مقدادی فزود:
اهمیت تبیین دفاع حضرت زهرا(س) از مقام امامت: حضرت زهرا(س) یک شخصیت معصومه است و از حجت خدا دفاع می‌کند و تنها یادگار رسول خدا بود بعد از رحلت پیامبر(ص) وظیفه حضرت زهرا(س) این بود که حامی حضرت علی(ع) باشد، الگو بودن حضرت زهرا(س): همین خلقت ما مدیون حضرت هستیم و خلقت ما از وجود حضرت زهرا(س) است الگوی همه‌ی ما و حضرت حجت، حضرت زهرا(س) است، حجت بودن حضرت: امام صادق(ع) می‌فرماید: وجود مقدسه حضرت زهرا(س) اطاعتش بر جمیع خلق خدا(جن، انس،پرندگان، انبیاء، ملائکه و …) واجب است.
اقدامات مهم حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت عبارتنداز: یاد آوری واقع غدیر: در خطبه فدکیه، اولین کلامی که حضرت در پشت در رسالت(در سوخته) بیان کرد همین واقعه غدیر بود، در خطبه‌ای غیر از خطبه فدکیه فرمودند: خداوند به واسطه غدیر حجت را بر شما تمام کرد، حمایتی که حضرت زهرا(س) از امام علی کردند همان کوبیده شدن بدن و جسم حضرت است.

نشست فاطمی

نشست فاطمی

«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه سپاه گراش، در این نشست که در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: دو دریای شور و شیرین را روان ساخت در حالی که همواره با هم تلاقی و برخورد دارند ولی میان آن دو حائلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند و با هم مخلوط نمی‌شوند و از آن دو دریا لولو و مرجان بیرون می‌آید. دریای وجودی ولی کامل و معصوم کامل و دریای وجودی ولیه کامله و معصومه کامله در کنار هم قرار گرفت بدون این‌که مخلوط بشوند و بین این دو فاصل و حائل معنوی بود و نسبت به هم اختلاف نداشتند این دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و نتیجه آن بوجود آمدن لولو و مرجان که همان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود. وجود پیامبر(ص) برزخی میان این دو نفر بود.
وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زده؟ کلمه‌ی پاکیزه توحید را همانند درخت پاکیزه‌ای قرار داده که ریشه‌اش در زمین استوار و شاخه‌اش در آسمان است. وجود مقدس اهل بیت به شجره طیبه تشبیه شده است که این تشبیه واقعی است. اصل و ریشه آن وجود مبارک پیامبر(ص) فرع و تنه‌اش حضرت علی(ع) شاخه‌هایش حضرت زهرا(س) و میوه‌های آن امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و ائمه و برگ‌هایش شیعیان هستند باید خودشان را همیشه تمیز نگه دارند اگر آلوده شوند و نور معرفت را جذب نکنند درخت اهل بیت تضعیف می‌شود.
حجت‌الاسلام جعفری خاطر نشان کرد: تمام قرآن در سوره فاتحه جمع شده است و کل حمد در بسم الله الرحمن الرحیم جمع شده است و کل بسم الله در با بسم الله جمع شده است حضرت علی(ع) اگر نقطه با باشد پیامبر(ص) خود با است و حضرت زهرا(س) کسره با می‌باشد. حقیقت فاطمه یک سری است که خداوند در عالم امکان نهادینه کرده و تحقق تجلی تمام ممکنات است و اگر این حقیقت نبود هیچ خلقت و هستی نبود. امام صادق(ع)می‌فرماید: کسی که فاطمه را آن‌گونه که شایسته است بشناسد شب قدر را درک کرده است.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم در سوره شمس به خورشید و ماه و شب و روز و آسمان و زمین سوگند خورده است. شمس پیامبر(ص) و قمر حضرت علی(ع) نهار همان صبح ظهور و شب حکومت طاغوتی است. وجود مبارک حضرت زهرا(س) زمین می‌باشد که حرکت می‌کند و در جریان حرکتش روز و شب می‌شود و از شمس نبوت و قمر ولایت فیض می‌برد.

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی

در این نشست«حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ» امام جمعه شهر گراش، اظهار داشت: قشری از افراد جامعه سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه‌ها هم قهراً سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه به‌عنوان طالب علوم دینی و کسی که هدفش ترویج دین است، سبک زندگی‌اش باید مؤمنانه باشد. زندگی مؤمنانه یعنی چه؟ زندگی مؤمنانه یعنی این‌که هر آنچه که آموزه‌های دینی گفته‌اند، طلبه در سطح عالی به آن‌ها عمل کند؛ چون طلبه‌ای که می‌خواهد دین را از سرچشمه اخذ کند، خودش باید الگو باشد. به عبارت دیگر، سبک زندگی طلبه باید شبیه سبک زندگی پیامبر(ص) باشد.
وی افزود: دشمن تمام هجمه خود را در موضوع تغییر سبک زندگی اسلامی انجام داده است و این تلاش باعث شده غفلت‌هایی راجع به مباحث خانواده و سبک زندگی اسلامی ایجاده شده لذا انتظار است که طلاب در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند ابتدا به سبک زندگی اسلامی توجه داشته باشند. زیرا مردم از طلاب انتظار دارند و اگر طلاب در این زمینه دقت نداشته باشد نوعی بد بینی در بین مردم ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطر نشان کرد: مولفه‌های سبک زندگی طلبگی عبارتند از: باورها، ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای رفتاری یعنی طلبه یک سری باورهایی شبیه سایر مسلمانان دارد البته باید باورهای طلبه قوی‌تر از دیگران باشد. در مورد ارزشها و هنجارها هم طلبه باید رتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد. اما آن‌چه سبک زندگی طلبگی را از دیگران متمایز می‌کند، همان الگوهای رفتاری طلبه است.
وی بیان کرد: عواملی در ساختن سبک زندگی طلبگی مؤثر هستند عبارتند از: یکی بحث آموزش است. طلبه درس حوزوی می‌خواند خود این دروس حوزوی در سبک زندگی طلبگی تأثیر می‌گذارد. کسی که درس حوزوی می‌خواند، سبک زندگی ویژه‌ای دارد. یکی دیگر نوع ارتزاق طلبه است. طلبه‌ای که مشغول دروس حوزوی است، فرصت ندارد تا شغل دیگری داشته باشد؛ بنابراین تنها درآمد وی از راه شهریه و تبلیغ است. خود همین شیوه‌ی ارتزاق، در ایجاد یک سبک زندگی متفاوت، مؤثر است. سبک زندگی طلبگی، سبک زندگی زیبایی است؛ زیرا هویت طلبگی با درسی که می‌خواند عجین می‌شود و چون معتقد است که این دروس یک صبغه‌ی الهی دارد، زندگی برای وی لذت‌بخش می‌شود. برای خیلی از افراد که شغل‌شان فقط برای کسب درآمد است، این شغل نمی‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما اگر شغل، مطلوب فرد باشد برای وی لذت‌بخش نیز خواهد بود.

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: نحوه نفوذ آمریکا به ایران به این صورت بود که: انحصارگران آمریکایی در جریان انقلاب‌های ترکیه و ایران در زمان مشروطه کوشیدند در پرده‌ی شعار"لزوم تحکیم استقلال” از این انقلاب‌ها برای اعمال نفوذ در اقتصاد و سیاست خود استفاده کنند. در سال 1289 دستگاه دیپلماسی آمریکا دولت ایران را وا داشت تا هیئتی از مستشاران مالی آمریکا را به ایران دعوت کنند و مورگان شوستر به ریاست این گروه منصوب شد. و مسئول خزانه داری کل کشور ایران شد.
وی افزود: مورگان شوستر برای دریافت یک وام پنج میلیون لیره‌ای با محافل انگلیسی و آمریکایی به مذاکره پرداخت و برای تضمین پرداخت این وام، اقتصاد کشور می‌بایست در طول چهل سال زیر کنترل بانک‌داران غرب قرار می‌گرفت. شوستر با پیشتیبانی کامل راسل سفیر آمریکا خواستار شد در ایران نوع جدیدی از نیروهای مسلح به نام ژاندارمری مالی تشکیل شود این نیرو اسما برای جمع آوری مالیات بود ولی در واقعیت امر، نقش تکیه گاه نظامی شوستر و آمریکا را در ایران بازی می‌کرد.
خانم قدسی بیان کرد: در سال 1300 مجلس ایران زیر فشار شوستر و آرتور میلسپو امتیاز انحصاری اکتشاف و استخراج نفت به کمپانی آمریکا “استاندارد اویل” را تصویب کرد برای راضی نگه داشتن انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها نیمی از سهام خود را به شرکت نفت ایران- انگلیس واگذار کرد. این عمل چنان آشفتگی در کشور به پا کرد که دولت ایران مجبور شد این امتیاز را لغو کند. وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت میلسپو را به عنوان مستشار عالی مالی کشور منصوب کرد.
وی خاطر نشان کرد: میلسپو همزمان با اقدام فوق امتیاز ساختمان راه آهن و راه‌های شوسه سراسر کشور را به کمپانی بزرگ “اولن” آمریکایی واگذار کرد. میلسپو با تکرار شیوه شوستر در امور سیاسی کشور بی‌پروا مداخله می‌کرد. در سال 1924 که مردم از انحطاط سیاسی و اخلاقی سلسله‌ی قاجار خشمگین بودند و نهضت جمهوری خواهی اوج گرفت میلسپو شدیدا علیه آن به مخالفت برخاست. اقدامات میلسپو تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی بر اقتصاد ایران گذاشت. میلسپو خود می‌گفت که او فقط به تحکیم مبانی اقتصادی ایران مشغول است و قصد دخالت در امور داخلی کشور را ندارد؛ حاکمیت ایران در بهترین حالت چیزی جز امید یا وعده نیست این هدف‌ها تحقق پذیر نیست و نمی‌تواند تحقق پذیر باشد و ایران کشوری است که اتفاقا در امور داخلی آن باید دخالت کرد.

برگزاری نشست سیاسی فرهنگی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی  فرهنگی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «حجت‌الاسلام سید یاسر موسوی » کارشناس مسائل تربیتی و راوی راهیان نور، اظهار داشت: برای فعالیت های فرهنگی باید، آمادگی روحی و معنوی داشته باشید. در تمام کارها، نام و یاد و طلب کمک از خداوند و اهل بیت(ع) را فراموش نکنید. اخلاص، قصد قربت، تقرب الهی و توکل بر خداوند و اهل بیت(ع)، از کلیدی ترین رموز موفقیت در فعالیت فرهنگی می باشند.
وی افزود: به اولویت ها و ضرورت ها در فعالیت‌های فرهنگی توجه کنید اصرار نداشته باشید که تمام فعالیت‌های فرهنگی، دینی، ملی، سیاسی و… را انجام دهید؛ بلکه سعی کنید اولویت‌ها و ضرورت‌ها را برگزینید؛ زیرا توان شما اندک و محدود است و نمی‌توانید با توان اندک و محدود و زمان و مکان محدود، تمام کارها را انجام دهید.
حجت‌الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: دشمنان اسلام فرهنگ اسلام را تحت الشعاع قرار داده‌اند، در امروز هم مقام معظم رهبری به عنوان رهبر از اوایل انقلاب اعلام جنگ فرهنگی دشمن را می‌کنند و مسابقه جنگ فرهنگی دشمن را هم بیان می‌کند، که یک نمونه جنگ فرهنگی در دوم خرداد 1376 بود، وقتی که دولت اصلاحات رأی آورد ، یک فردی به نام (آقای حجاریان) در دولت اصلاحات وجود داشت که حرفهایش در یکی از جلسات این بود: ما در 8 سال بعد هر چه می‌توانیم مدرسه بسازیم و قریب به 300 مدرسه در شهر تهران می‌زند، فایده‌اش سال 1388 کف خیابان در تهران شعار می دادند که ولایت فقیه نباشد، اینها همه نشان از تسلط فرهنگی است. تسلط فرهنگی یعنی اینکه این‌ها شبانه روز کار می‌کنند.
وی افزود: دفاع مقدس یک دفاع همه جانبه بود.هشت سال برای آن‌ها سوال بود که ما می‌کشیم ولی تمام نمی شود، این‌ها برای این مسئله کنفرانس گذاشتند که چرا ما نمی‌توانیم با این‌ها بجنگیم، فوکویاما می‌گوید: ما با شیعه نمی‌توانیم بجنگیم چون این‌ها دو بال دارند؛ بال سبز مهدوی و بال سرخ حسینی؛ بال سبز مهدوی امید این‌ها به آمدن مهدی موعود(عج) وبال سرخ حسینی در حماسه پرشور عاشورا و کربلا، وقتی این حرف را زد و تمام شد راهکار ارائه داد که ما برای اینکه بتوانیم فکر شیعه را از بین ببریم و عوض کنیم ما باید فکر این‌ها را درگیر کنیم، آرامش فکری را از این‌ها بگیریم.

برگزاری نشست سیاسی با موضوع واکاوی بررسی قانون تحریمی جدید آمریکا علیه ایران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی با موضوع واکاوی بررسی قانون تحریمی جدید آمریکا علیه ایران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: آمریکا در جدیدترین اقدامات خصمانه خود در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران موسوم به«مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را به تصویب رساند. آخرین گام برای تبدیل شدن این طرح به قانونی لازم الاجرا، امضاء رئیس جمهور آمریکا بود که ترامپ مخالفتی با این بسته تحریمی از خود نشان نداد و این قانون را امضاء کرد، فصل جدیدی از تحریم‌ها همراه با تنش و بحران در دوران پسا برجام محسوب می‌شود.
وی افزود: در این قانون نیز چند چیز را تعریف می‌کند: فرد ایرانی به کسی گفته می‌شود که تابعیت ایرانی داشته باشد و اگر کشورهای دیگر شعبه‌ای از شرکت خود در ایران تاسیس کند ایرانی محسوب می‌شوند، استراتژی آمریکا: در این بخش از آمریکا استراتژی می‌خواهد. یعنی این که آمریکا باید به دنبال ایجاد شبکه‌ای از کشورهای معاند با ایران هستند باشد.
خانم قدسی خاطر نشان کرد: دیگر مواردی که این قانون تعریف می‌کند عبارتند از: موشک‌های بالستیک: آمریکایی‌ها تعریف مشخصی نسبت به موشک بالستیک دارند.آن‌ها موشک بالستیک را موشکی می‌دانند که بیش از سیصد کیلومتر برد و بیش از پانصد کیلو گرم سر جنگی داشته باشد. افرادی که در حوزه‌ی موشک‌های بالستیک تخصص و به کار گیری می‌شوند هم تحریم می‌شوند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: در سال 2007 نیروی قدس سپاه ذیل گروه تروریستی قرار گرفت و در حال حاضر باید طبق این قانون کل سپاه ذیل گروهای تروریستی قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دیگر مواردی که این قانون تعریف می‌کنند عبارتند از: موضوع حقوق بشر: افراد و گروه‌هایی که قرار است تحریم گردند این تحریم‌ها توسط وزارت خارجه آمریکا اجرا می‌گردد. تحریم‌های تسلیحاتی: ورود و خروج سلاح ممنوع می‌باشد، اگر سلاحی در هر مکانی از دنیا به نفع ایران در حرکت باشد آن سلاح تحریم خواهد شد؛ کمک‌های مالی، مشورتی و فنی در این زمینه نیز تحریم می‌شوند. آمریکایی‌های زندانی در ایران: این قانون دولت آمریکا را موظف کرده تا پیگیری نماید چرا آمریکایی‌ها در ایران زندانی شده‌اند و باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا آن‌ها را از زندان آزاد نماید.

برگزاری نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «حجت‌الاسلام سید محمود کریمی شاهرودی» استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم، اظهار داشت: هدايت يعني ارائه راه و روش و نشان دادن آن، به منظور رسانيدن فرد يا افرادي به مقصد و هدف است. به عبارت ديگر، راهنمايي و کمک کردن به فرد يا اشخاص براي شناختن راه و مسير خود و محيط، به منظور رسيدن به منزل و مقصود را، هدايت گويند.
وی افزود: شناخت راه درست و صحيح «صواب» از ميان راه هاي مختلف، به وسيله بهره گيري از خرد و عقل خود و ديگران و تعاليم انبياء و ائمه معصومين(ع) وظيفه و تکليفي سخت و مشکل و طاقت فرسا است که هر کسي موفق به آن نخواهد بود.
حجت‌الاسلام کریمی شاهرودی خاطر نشان کرد: ما وقتی به مباحث اسلامی و تربیت اسلامی مراجعه می‌کنیم خدای متعال دو هدایت را برای ما برنامه ریزی کرده: هدایت جامع: برای اولیاء خودش و همه‌ی انسان‌ها، مساله‌ای که مهم‌تر از این مساله است ایثار الی المطلوب: هدایتی که انسان را به مقصد برساند.
وی افزود: امام معصوم هادی است که دست هدایت شدگان را می‌گیرد تا این‌که به مقصود برساند. اگر انسان‌ها به سمت ائمه رفتند درها به روی آن‌ها باز می‌شود و زندگی خود را وقف ترویج فرهنگ الی الله می‌کنند. ما باید در رفتار و کردار خود ائمه را الگو قرار دهیم.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه قم: در مسائل اخلاقی چند مرحله داریم که عبارتند از: مراتب حال، جذابیت مسائل اسلامی، توسل به اهل بیت و استعانت به خدای متعال، تدریج: یک مرحله بسیار خوبی است که انسان روی آن فکر کند، عزم و استواری در هدف: ثبات قدم امری مهم است باعث می‌شود انسان را در آن هدف تقویت کند؛ بعضی از انسان‌ها در این مسیری که حرکت می‌کنند با یک اقبال و ادباری راه خود را تغییر می‌دهند. اسوه گزینی: اگر چه سیره، سیره زینبی و زهرایی است اما باید محتوای کلمات را از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) یاد گرفت.

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: از زمانی که دعوت علنی پبامبر(ص) آغاز شد با چهار جبهه‌ی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی عقیدتی و نظامی رو به رو بود. مهم‌ترین جبهه‌ای که با آن درگیر بودند جبهه فرهنگی بود نمونه‌ای از آن حضور منافقین و ساخت مسجد ضرار بود گفتند این مسجد ضرار محلی باشد برای اجتماع مردم که پیامبر(ص) به دستور خداوند آن را تخریب کرد و تبدیل به زباله‌دان شد.
وی بیان کرد: در زمان انقلاب جمهوری اسلامی ایران هم درگیر همان چهار جبهه بودند. اولین جبهه و نبرد علیه ایران جبهه‌ی سیاسی، کسانی که در شورای موقت بودند می‌گفتند با آمریکا باید ارتباط داشته باشیم لانه جاسوسی تلاش داشتند نظام را تغییر دهند و با تلاش دانشجویان این لانه برچیده شد. در جبهه‌ی نظامی هشت سال ایران خوش درخشید اما ترورهای زیادی بوجود آمد. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: اگر با انبوه کافران در میدان نبرد رو به رو شدید به آن‌ها پشت نکنید و هر کس در آن هنگام به آن‌ها پشت کند مگر آن‌که هدفش کناره‌گیری از میدان برای حمله مجدد و یا به قصد پیوستن به گروهی از مجاهدان باشد، چنین کسی به غضب خدا گرفتار خواهد شد.
خانم قدسی خاطرنشان کرد: در جبهه‌ی فرهنگی اولین کاری که انجام دادند گرفتن چادر از بانوان بود بعد از جریان پوشش، تفکرات جدیدی بوجود آمد مانند ورزش یوگا که یک مکتبی بود که وارد کشور شد و آموزش داده شد. بعد از این تفکرات گروهی آمدند و ادعای امام زمانی بودن کردند و زنان ادعای همسر امام زمان بودن کردند. مکاتب نوظهور و عرفانی بوجود آمد مانند عرفان حلقه؛ در این زمان هم تفکر ایران باستان و کوروش پرستی بوجود آمد.
وی افزود: در حال حاضر شرارت‌هایی که در مرزها اتفاق می‌افتد و بحث داعش که هدفشان از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است و افراد بخاطر دفاع از کشور شهید می‌شوند، دفاع نظامی است.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خانواده در قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خانواده در قرآن  در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست «صغری فیروزی» استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: ازدواج تا آنجا اهمیت دارد که خداوند پس از خلقت آدم و حوا، آنها را به ازدواج هم در می آورد. کشش بین زن و مرد ریشه الهی دارد و بر همین اساس در میان دین مبین اسلام سفارش و تاکید به ازدواج و نهی از انزوا و رهبانیت شده است و از ویژگیهای پیامبران ، محبت ورزی نسبت به همسرانشان است.
وی افزود: عوامل بروز اختلاف در خانواده عبارتند از: عدم شناخت صحیح از زندگی و عدم تجربه: گام اول در رفع این اختلاف شناخت جایگاه خود می‌باشد و همسران مختصات فکری و رفتاری یکدیگر را در نظر بگیرند و انتظارات خود را بر این اساس تطبیق دهند. زوجین یک‌سری از کارها را تقسیم‌بندی کنند، تقسیم‌بندی کارها به سه صورت می‌باشد: اموری که خداوند خودش مشخص کرده(بارداری و…)، یک سری تقسیم عرفی است و یک سری از تقسیمات دینی است مانند:تامین نیاز معیشتی بر عهده پدر خانواده است و مسئولیت خانه‌داری بر عهده زن است.
خانم فیروزی بیان کرد: توقعات بیش از حد زوجین از یکدیگر عوامل بروز اختلاف در خانواده است، اگر مردی بخواهد زندگی خود را اداره کند اصلا نباید کاری به منبع درآمد و حقوق زن داشته باشد. اگر زنی خود را در جایگاه مردانه قرار دهد اقتدار از مرد گرفته می‌شود و روحیه‌ی لطیف زنانه آسیب می‌بیند. بهتر است جایگاه زن و مرد محفوظ بماند و توقعات زوجین از همدیگر کم شود.
وی خاطر نشان کرد: موارد دیگر از عوامل بروز اختلاف در خانواده عبارتند از: سهل انگاری در انجام وظایف زناشویی بهترین راه حل در این مورد: یک تذکر مختصر و سپس گذشت می‌باشد. عدم توجه زوجین به یکدیگر: گام اول در رفع این اختلاف، آشتی بین زوجین، نیکی نسبت به یکدیگر و رعایت تقوای الهی است. راه حل آخر: طلاق، گرچه حلال است اما از دیدگاه الهی بسیار ناپسند است و نزد خدا هیچ چیز بدتر از خانه ای نیست که با جدایی ویران شود .

نشست بصیرتی - سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی - سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «مهدی نیساری» رزمنده دفاع مقدس و مدافع حرم، اظهار داشت: تقارن ماه محرم و دفاع مقدس نماد‌هایی را در این ایام علم کرد مخصوصا برای افرادی که به دنبال ارزش‌ها و شناخت دین هستند. کار دنیا به جایی رسید که عزیز دردانه‌ی پیامبر(ص) را از قفا سر بریدند وافتخار کردند که با این کار خود بهشتی هستند. یک تعداد در صحرای کربلا کاری به جنگ نداشتند، یک عده هم از سپاه حضرت بیرون رفتند.
وی افزود: در جنگ هشت ساله، دنیا بر دستان دو ابر قدرت شرق و غرب می‌گردید، این دو ابر قدرت بر جهان سیطره داشتند و امام خمینی(ره) این کشور را نجات داد. هنوز چند ماهی نگذشته بود که آوای جنگ بلند شد، ارتش ایران، ارتشی بود که اکثریت آن رفته بودند و بقیه افراد که مانده بودند قرص و محکم نبودند. بیش از صد قوم در برابر انقلاب اسلامی ایران ایستادند، که به حول و قوه‌ی الهی تمام این قدرت‌ها از بین رفتند.
آقای نیساری در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارد به سوریه برویم و بجنگیم؟ خاطر نشان کرد: در زمان جنگ وقتی که در اهواز تمام مهمات جنگی تمام شده بود چمران نامه‌ای به حافظ اسد نوشت و چند روز بعد تمام مهمات جنگی از سوریه برای ایران فرستاده شد. اکثر کشور‌های جهان به حافظ اسد گفتند: چرا این کار می‌کنید؟ حافظ اسد جواب داد: من در بحث سیاست خارجی فقط خودم تصمیم می‌گیرم، اگر یک مسلمان واقعی در دنیا وجود دارد ایران است.
وی بیان کرد: این سیلی که سوریه خورد مربوط به پشتیبانی کردن از ایران بود. هدف دشمن از جنگ با سوریه، ایران است. با یاری امام زمان تا دو ماه دیگر قضیه‌ی داعش تمام شود.

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با اصول تبلیغ در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با اصول تبلیغ در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «حجت‌الاسلام عباس پهلوان دوست» عضو هیئت علمی حوزه و استاد فرق و مذاهب حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: رسالت طلاب در امر تبلیغ این است که برنامه ریزی داشته باشند و در ارتباط گیری و شناخت مخاطب خیلی قوی باشند. در بحث ارتباط برقرار کردن با مخاطب اولین امر این است فکر خود را به مخاطب تحمیل نکنیم، اگر مخاطب احساس کند ما فکر خود را بر او تحمیل می‌کنیم آسیب است و نمی‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم .
وی افزود: مبلغانی که بین جوانان تبلیغ می‌کنند کلید واژه‌هایی که بین جوانان متعادل و متعارف است اشکالی ندارد در بین آن‌ها(جوانان) بکار ببرد. مبلغ باید متناسب با نوع ادبیاتی که به گوش مخاطب آشناتر است مطالب دینی را بیان کند.
حجت‌الاسلام پهلوان دوست خاطر نشان کرد: آسیب ما طلبه‌ها این است که بیشتر وقت ما صرف شده است برای ادبیات عرب، فلسفه، فقه و غیره اگر چه یادگیری این‌ها خوب است ولی باید یک قسمت از وقت را به اعتقادات و باور‌ها اختصاص دهیم.
وی با تاکید بر حجاب بیان کرد: الزاما هر خانم چادری نمی‌توان گفت عفاف و حیا دارد اما قطعا هر کس حیا و عفاف دارد حجاب هم دارد و حجاب مصداق بیرونی عفاف است. هیچ‌کس دوست ندارد اسیر و برده کسی باشد اما آیا اسارت فقط، اسارت جسم است؟ اسارت دیگری هم وجود دارد به نام اسارت روح و می‌توان دل و قلب کسی را اسیر کرد و اگر خانم عفاف و حیا داشته باشد دیگر دل آقایی که باید اسیر همسرش باشد را اسیر نمی‌کند. چه جسمی چه روحی؛ نباید کسی را اسیر کرد.

همایش دانش آموختگان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

همایش دانش آموختگان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

در این همایش«معصومه شکاری» استاد حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: بیان احکام ضرورت دارد اگر ما احکام را مرتفع نکنیم دشمن برای ما مرتفع می‌کند. اسلام در همه‌ی ابعاد زندگی(فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و…) احکام و برنامه دارد. مشکل ما در جامعه به اعتقادات ما بستگی دارد اگر بعضی افراد احکام را رعایت نمی‌کنند اعتقادات آن‌ها مشکل دارد؛ ترفند‌های دشمن مربوط به اعتقادات است.
وی افزود: خداوند در قرآن درباره‌ی اهمیت تبلیغ می‌فرمایند: کسانی که رسالت‌ها و پیام‌های خدا را می‌رسانند(تبلیغ می‌کنند) و از احدی جز او نمی‌ترسند و خدا در حساب‌رسی بندگان کافی است. اقسام تبلیغ عبارتند از: مستقیم: فردی دین مقدس اسلام را عملا و گفتارا به مردم بگوید، غیر مستقیم: این قسم از تبلیغ خواه ناخواه بیشتر افراد دارند، هر فرد با ورودش به هر مجلسی در آن محیط خواه ناخواه تاثیر می‌گذارد. پس ما باید کاری کنیم به هر جایی از دنیا رفتیم با اسلام برویم چون بیشتر افراد به رفتار و کردار ما توجه دارند.
خانم شکاری خاطرنشان کرد: اصول تبلیغ عبارتند از: مبلغ شدن، مبلغ شدن ملا شدن دارد مبلغ باید خودش را از جهت علمی غنی کند، تشخیص زمان و مکان برای مبلغ باید خیلی مهم باشد شرایط زمان و مکان باید سنجیده شود، مخاطب شناس باشد و هر مبلغی متناسب با مخاطبش مطلب داشته باشد؛ اگر مطلب، مورد نیاز مخاطب نباشد مجلس ملال آور می‌شود، متناسب با زبان مردم و رشته تخصصی خود حرف بزند.

hعزام مبلغین در ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان

hعزام مبلغین در ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان

هفده نفر از مبلغین مدرسه علمیه الزهراء علیهاالسلام گراش در یک ماهه ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف شهرستان، روستاها و شهرهای اطراف اعزام گردیدند.موضوعات کارشده در این ایام: احکام، سخنرانی با موضوعات مختلف(اخلاقی، خانوادگی، تربیت کودک، سیاسی و…)، ویژه برنامه جشن میلاد امام حسن مجتبی علیهاالسلام، مشاوره و…

نشست مهدویت

نشست مهدویت

نشست مهدویت با هدف آشنایی با مباحث مهدویی با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست «سید روح اله موسوی» مبلغ اعزامی از مرکز تخصصی مهدویت، اظهار داشت: خداوند از لحاظ وجودی ازلی و ابدی است ولی انسان‌ها از لحاظ وجودی ازلی نیستند ولی ابدی هستند. سه فرمول مهم تولد به دنیا عبارتند از: اکثر وسایلی که در رحم مادر به‌دست می‌آید در آن‌جا استفاده نمی‌شود، اگر جنین در رحم مادرش ناقص باشد از ناحیه نقص در آن‌جا اذیت نمی‌شود و اگر نوزاد ناقص متولد شود این نقصش در دنیا درست نمی‌شود.
وی افزود: سه فرمول مهم انتقال به آخرت عبارتند از: اکثر نتایج دین‌داری را انسان در دنیا نمی‌بیند بلکه در آخرت به آن می‌رسد، اگر انسان به لحاظ دین‌داری دینش ناقص یا بی‌دین باشد غالبا از ناحیه‌ی نقص در دنیا اذیت نخواهد شد و اگر انسان از لحاظ دین ناقص به آخرت منتقل شود نقصش جبران نمی‌‍شود.
آقای موسوی خاطرنشان کرد: ملاک تولد سالم به دنیا، بدن سالم است و ملاک تولد سالم به آخرت، روح سالم است. روح سالم به ‌وسیله‌ی فرمولی به اسم دین بدست می‌آید.
وی افزود: مهدویت بخشی از اسلام نیست،؛ مهدویت بخشی از امامت است چون امام است که اسلام بیان می‌کند. امام حسین(ع) فرمودند: خداوند عباد را خلق نکرده مگر خدا را بشناسد از حضرت پرسیدند معرفت به خدا چیست؟معرفت مردم هر زمان, معرفت امام زمان خودشان است که تبعیت آن بر مردم واجب است. چون امامت روح دین است.
آقای موسوی بیان کرد: امام صادق(ع) به شاگردش فرمودند: تو اگر نسبت به امام زمانت معرفت داشته باشی فرقی ندارد ظهور را درک کنی یا نکنی. رفتار, کردار, پوشش و خوردنی‌های ما بر طبق رضایت حضرت ولی عصر(عج) باشد در این زمان کسی که منتظر امام نباشد مومن نیست مگر می‌شود امام زمان تقدیر مرا شب قدر امضا کند اما از زندگی من بی خبر باشد. امام واسطه فیض است یک لحظه نباشد زمین اهل خودش را می‌بلعد و نابود می‌شود.

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی با حضور90 نفر از طلاب، اساتید و عموم مردم، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست «دکتر عبدالله حاجی‌زاده» هادی سیاسی سپاه فجر، اظهار داشت: در امر انتخابات اصلی‌ترین موضوع مشارکت مردمی است. نظام سیاسی ما یک نظام مردم سالاری دینی است و یک رکن آن مردم هستند و مشروعیت آن الهی و مردمی است و سرمایه اجتماعی یکی از ارکان مردم سالاری دینی است.
وی افزود: ایجاد سرمایه اجتماعی زمینه عزت و امنیت برای کشور است. امنیت برخواسته از حضور مردم است و مقدمه‌ای برای توسعه هر کشوری است. در کشور ما قاعده دینی حق و تکلیف وجود دارد ما بر اساس این قاعده هم حق و هم تکلیف ماست در انتخابات شرکت کنیم و حق داریم از مسئولین بپرسیم چه برنامه‌ای دارند.
آقای حاجی زاده خاطرنشان کرد: تمام انقلاب‌های دنیا دچار انحراف شدند تنها انقلاب ایران است که منحرف نشده است ما تکلیف داریم از این انقلاب دفاع کنیم. این روحیه انقلابی است که نمی‌گذارد آمریکا قدرت خودش را در کشورهای(یمن، سوریه و عراق و…) تبدیل به قدرت سیاسی کند.
وی افزود: در حوزه انتخابات قاعده تکلیف و نتیجه وجود دارد برای رسیدن به نتیجه بایستی بر اساس تکلیف عمل کرد و نتیجه این است که مشکلات جامعه و آسیب‌های اقتصادی و … کم شود. تکلیف ما این است که فردی را انتخاب کنیم که کارآمد باشد،کمر بسته باشد، انقلابی باشد، تشریفاتی نباشد و اهل جهاد باشد.
آقای حاجی زاده بیان کرد: در جامعه دو گروه افراد وجود دارد گروه الف که اقتصاد این گروه سرمایه‌داری است، سیاست آن مبتنی بر اصالت سود و فایده‌ است و آرمان اصالتی ندارد، در حوزه فرهنگ هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود میل و انتقال پیدا می‌کنند به سمت مدرنیته، گروه دوم جبهه مردمی انقلاب اسلامی هستند که اقتصادش، اقتصاد مقاومتی است، در عرصه سیاست هم آرمان‌های ایثار و شهادت و هم معیشت مردم مد نظر است در عرصه فرهنگی هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود به سمت ارزش‌های اسلام و انقلاب میل و انتقال پیدا می‌کنند.

دوره طب اسلامی

دوره طب اسلامی

دوره طب اسلامی در روز 20/2/96 با هدف آشنایی با مباحث طب اسلامی با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این دوره«مهدی صفرزاده» مدرس حوزه ودانشگاه، مبلغ نخبگان دفتر تبلیغات و درمان‌گر طب اسلامی، اظهار داشت: جایگاه طب در تفکرات بشر از قدیم الایام بوده و همچنان خواهد بود زیرا دانش طب و درمان یکی از نیازهای اصلی و اساسی بشر هست و هیچ‌گاه از اهمیت آن کاسته نشده و نمی‌شود بلکه روز به روز در حال پیشرفت و تحقیقات نوین هست. در ادیان الهی و در سیره انبیاء عظام علم طب و درمان بشر یکی از منش‌های دینی بوده است.

وی افزود: روش و منش انبیاء عظام وائمّه هدی (علیهم السلام) و سیره آنها پیرامون طب و بهداشت واستفاده از گیاهان داروئی و میوه جات برای درمان در کتب فراوانی قابل مشاهده هست. مقام معظم رهبری فرمودند: دغدغه‌ی قلبی من احیای طب اسلامی، ایرانی است. طب با زندگی ما گره خورده است.
آقای صفرزاده بیان کرد: 12 هزار حدیث معتبر در رابطه با طب و تغذیه وجود دارد. برای این‌که بدانید این مساله چقدر اهمیت دارد آماری از مریضی‌ها را عرض می‌‌کنم: در کشور بیش از شش میلیون دیابتی وجود دارد که روزانه 103 نفر بخاطر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد: در دو دهه‌ی گذشته دیابت 150 درصد رشد داشته است و روز به روز افزایش پیدا کرده است. 80 درصد مردم دچار کمبود کلسیم هستند. پیامبر(ص) فرمودند: سنجد و هسته‌ی آن برای درمان و کمبود کلسیم خوب است. 700 حدیث در رابطه با حجامت وجود دارد، حجامت خون کثیف را از بدن خارج می‌کند، 157بیماری با حجامت درمان می‌شود.

نشست بصیرتی

نشست بصیرتی

در این نشست«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه و استاد حوزه شهر گراش، اظهار داشت: ریشه تمام مشكلات بشر بی بصيرتی است. در جمهوری اسلامی ایران دو تفکر وجود دارد: تفکر انقلابی و درون‌نگر، تفکر غربی و برون‌نگر که هر دو تفکر جزء نظام هستند. طرز تفکر انقلابی این است که از ظرفیت و نیروهای انسانی خود کشور جهت توسعه فرهنگ، اقتصاد و… استفاده کرد اما طرز تفکر غربی این است که ما از درون نمی‌توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم و باید وابسته به غرب باشیم.
وی افزود: این طرز تفکرغربی پیامدهایی دارد که عبارتند از: کوتاه آمدن از برخی ارزش‌های انقلابی، استکبار ستیزی و کم‌رنگ شدن بعضی از مسائل دینی ما.
حجت‌السلام مهدی جعفری خاطرنشان کرد: اگر برون‌نگرها پیروز شوند و در حل مشکلات اقتصادی موفق شوند در نتیجه تفکر غرب‌گرا بیشتر می‌شوند و تفکر انقلابی کمتر می‌شود و به ضرر اسلام است و اگر در حل مشکلات اقتصادی موفق نشوند در نتیجه عدم موفیقت به‌پای نظام نوشته می‌شود و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب کمتر می‌شود.
وی بیان کرد:اگر جریان انقلابی پیروز شود و در حل مشکلات موفق نشود در نتیجه به‌پای نظام نوشته می‌شود و محبوبیت نظام کم می‌شود ولی اگر در حل مشکلات موفق شوند محبوبیت نظام افزایش پیدا می‌کند و اعتماد مردم به نظام بیشتر می‌شود.
نماینده ولی فقیه شهر گراش خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای در 20 مهر 1390 در دیدار مردم کرمانشاه مراحل و اهداف انقلاب اسلامی بیان کردند که عبارتند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی، نظام و انقلاب اسلامی رخ داده است اما هنوز دولت اسلامی رخ نداده است هنوز در مرحله سوم هستیم و فاصله‌ی زیادی با تمدن اسلامی داریم.

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با اهمیت احکام و فراگیری آن با حضور 35 نفر از معتکفین، در مسجد زایر حسینی فداغ برگزار شد.
در این نشست«فاطمه آذرپیکان» مبلغ مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) شهر گراش، اظهار داشت:یکی از مهم‌ترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن تضمین کننده سعادت انسان است.
وی افزود: کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند باید برنامه‌های آن را به طور کامل در همه قلمرو‌های زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید.
فاطمه آذرپیکان خاطر نشان کرد: انجام چنین تکلیفی می‌طلبد، فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا نماید، بر این اساس قرآن کریم و روایت ائمه هدی(ع) بر این موضوع تاکید بسیار نموده و همگی را به تشویق و ترغیب کرده‌اند و از ضررهای فراوان آشنا نبودن با احکام الهی برحذر داشتند.
وی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد مانند کسی استکه از بیراهه می‌رود و هرچه تندتر رود و از مقصدش دورتر می‌شود. پیامبر(ص) فرمودند: اف باد بر هر مسلمانی که در هفته یک روز برای شناخت امر دین خود و پرسش از آن قرار ندهد.

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند با حضور 60 نفر از طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست«مسعود شهیدی» مبلغ از دفتر تبلیغات قم، اظهارداشت: پدر و مادر زمانی در تربیت فرزند موفق هستند که برای فرزند پروری خود برنامه‌ی کار‌آمد داشته باشند، نیاز کودک را بشناسند و براثر رشد کودک به نیازهایشان پاسخ دهند، خانواده‌ای آرام داشته باشند. فرزند پروری یک شغل است و سخت‌ترین شغل می‌باشد.
وی افزود: فرزندپروری فرآیندی است در راستای ایجاد رابطه والدگری مطلوب به منظور ایجاد زمینه رشد استعداهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودک، امنیت، آموزش، انضباط، انتظارات و اهمیت به خود از جمله ویژگی‌‌‌های فرزند پروری مثبت است.
شهیدی بیان کرد: نتیجه‌ی فرزند پروری باید این باشد که وقتی بچه وارد جامعه شد بتواند به درستی زندگی کند. اگر پدر و مادر فرزند را به‌درستی از جهت وابستگی از خود جدا کنند بچه هم به‌درستی وابستگی‌اش را نسبت به بعضی از مسائل کنار می‌گذارد. اگر به کارهای مثبت فرزند توجه شود کارهای مثبت در او تقویت می‌شود و اگر به کارهای منفی توجه شود کارهای منفی در او بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را به فرمانبری از وی یاری کند یعنی آن‌چه در توانش بوده بپذیرد و آن‌چه در توانش نیست بگذرد.

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مهارت‌های تربیت فرزند با حضور 60 نفر از طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست«مسعود شهیدی» مبلغ از دفتر تبلیغات قم، اظهارداشت: پدر و مادر زمانی در تربیت فرزند موفق هستند که برای فرزند پروری خود برنامه‌ی کار‌آمد داشته باشند، نیاز کودک را بشناسند و براثر رشد کودک به نیازهایشان پاسخ دهند، خانواده‌ای آرام داشته باشند. فرزند پروری یک شغل است و سخت‌ترین شغل می‌باشد.
وی افزود: فرزندپروری فرآیندی است در راستای ایجاد رابطه والدگری مطلوب به منظور ایجاد زمینه رشد استعداهای شناختی، عاطفی و رفتاری کودک، امنیت، آموزش، انضباط، انتظارات و اهمیت به خود از جمله ویژگی‌‌‌های فرزند پروری مثبت است.
شهیدی بیان کرد: نتیجه‌ی فرزند پروری باید این باشد که وقتی بچه وارد جامعه شد بتواند به درستی زندگی کند. اگر پدر و مادر فرزند را به‌درستی از جهت وابستگی از خود جدا کنند بچه هم به‌درستی وابستگی‌اش را نسبت به بعضی از مسائل کنار می‌گذارد. اگر به کارهای مثبت فرزند توجه شود کارهای مثبت در او تقویت می‌شود و اگر به کارهای منفی توجه شود کارهای منفی در او بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را به فرمانبری از وی یاری کند یعنی آن‌چه در توانش بوده بپذیرد و آن‌چه در توانش نیست بگذرد.

نشست اخلاقی

نشست اخلاقی

نشست اخلاقی با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در روز یکشنبه 3/2/96 با حضور 25نفر از طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست«حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ» امام جمعه شهر گراش، اظهار داشت: ماه رجب ماه بندگی خدای متعال است و خداوند فرصت‌های مناسب زمانی و مکانی د راختیار ما قرار داده است، فرصت‌های زمانی مانند: رجب و شعبان که مقدمه‌ای است برای ماه رمضان و ما باید در این دو ماه در جهت خودسازی، تزکیه نفس و استغفار گام برداریم.
وی افزود: ما امام موسی کاظم را به عنوان باب الحوائج میشناسيم. امام موسي كاظم در سال 128هجري قمري متولد شدند و در سال 183 هجري قمري به شهادت رسيدند و مدت چهارده سال در زندان به‌سر مي‌بردند. در طول امامت امام چهار نفر از خلفاي عباسي حكومت كردند.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطرنشان كرد: وجه مشترك همه‌ي خلفاي عباسي فشار وسختي و شكنجه به اهل بيت و شيعيان حضرت، هدف از اين كار اين بود تا بين امام و شيعيان فاصله بيندازند. امام موسي كاظم(ع) در برابر رفتار خلفاي عباسي مقاومت و ايستادگي مي‌كردند.
وي افزود: ما بايد رفتار امام معصوم را سرلوحه‌ي زندگي خود قرار دهيم و در كنار عبادت و بندگي خداوند از طاغوت اجتناب كنيم امام موسي كاظم(ع) فرمودند: كسي كه دو روز او(بخصوص از لحاظ معنوي) يكسان باشد او ضرر كرده است و كسي كه روز دومش از روز قبل بدتر باشد آن فرد مورد لعن خداوند قرار مي‌گيرد.

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی

نشست بصیرتی با هدف آشنایی با مباحث سیاسی با حضور90 نفر از طلاب، اساتید و عموم مردم، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این نشست «دکتر عبدالله حاجی‌زاده» هادی سیاسی سپاه فجر، اظهار داشت: در امر انتخابات اصلی‌ترین موضوع مشارکت مردمی است. نظام سیاسی ما یک نظام مردم سالاری دینی است و یک رکن آن مردم هستند و مشروعیت آن الهی و مردمی است و سرمایه اجتماعی یکی از ارکان مردم سالاری دینی است.
وی افزود: ایجاد سرمایه اجتماعی زمینه عزت و امنیت برای کشور است. امنیت برخواسته از حضور مردم است و مقدمه‌ای برای توسعه هر کشوری است. در کشور ما قاعده دینی حق و تکلیف وجود دارد ما بر اساس این قاعده هم حق و هم تکلیف ماست در انتخابات شرکت کنیم و حق داریم از مسئولین بپرسیم چه برنامه‌ای دارند.
آقای حاجی زاده خاطرنشان کرد: تمام انقلاب‌های دنیا دچار انحراف شدند تنها انقلاب ایران است که منحرف نشده است ما تکلیف داریم از این انقلاب دفاع کنیم. این روحیه انقلابی است که نمی‌گذارد آمریکا قدرت خودش را در کشورهای(یمن، سوریه و عراق و…) تبدیل به قدرت سیاسی کند.
وی افزود: در حوزه انتخابات قاعده تکلیف و نتیجه وجود دارد برای رسیدن به نتیجه بایستی بر اساس تکلیف عمل کرد و نتیجه این است که مشکلات جامعه و آسیب‌های اقتصادی و … کم شود. تکلیف ما این است که فردی را انتخاب کنیم که کارآمد باشد،کمر بسته باشد، انقلابی باشد، تشریفاتی نباشد و اهل جهاد باشد.
آقای حاجی زاده بیان کرد: در جامعه دو گروه افراد وجود دارد گروه الف که اقتصاد این گروه سرمایه‌داری است، سیاست آن مبتنی بر اصالت سود و فایده‌ است و آرمان اصالتی ندارد، در حوزه فرهنگ هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود میل و انتقال پیدا می‌کنند به سمت مدرنیته، گروه دوم جبهه مردمی انقلاب اسلامی هستند که اقتصادش، اقتصاد مقاومتی است، در عرصه سیاست هم آرمان‌های ایثار و شهادت و هم معیشت مردم مد نظر است در عرصه فرهنگی هرجا بین اسلام و ارزش‌های مدرنیته تعارض و تزاحم می‌شود به سمت ارزش‌های اسلام و انقلاب میل و انتقال پیدا می‌کنند.

همايش انقلاب ويژه دانش آموزان ابتدايي

 

بسيج طلاب مدرسه علميه الزهرا (سلام الله عليها) پايگاه مقاومت الهدي همايشي به نام انقلاب ويژه دانش آموزان ابتدايي برگزار كردند.  

در اين مراسم از 8 مدرسه ابتدايي دعوت به عمل آمد و بيش از 220 دانش آموز شركت كردند برنامه­هاي اين مراسم شامل:

1-قرائت قرآن توسط خود دانش آموزان

2-سرود همگاني

3-سردادن شعار توسط دانش آموزان

4- مسابقه بهترين جمله در مورد ايران

5- رنگ آميزي پرچم با اثر دست دانش آموزان (بيعت با انقلاب )

6- و در آخر اهداي جوايز به همه ي دانش آموزان  و پذيرايي به عمل آمد.

  

فراخوان مقاله

برگزاري دوره ي آموزشي پايان نامه نويسي

 

مركز تخصصي تفسير و علوم قرآن الزهرا(عليها السلام) شهرستان گراش روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه مورخه 9 و10بهمن 1392 اقدام به برگزاري دوره آموزشي پايان ­نامه ­نويسي در مقطع سطح 3 نمود.

 در اين دوره آموزشي استاد محترم جناب آقاي سيد حسين اسحاقي از مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران مراحل انتخاب موضوع و­­­مسئله پژوهشي تا تدوين گزارش نهايي پژوهش در قالب پايان نامه را ارائه نمودند.

همچنين استاد محترم در ادامه اين دوره آموزشي به سوالات طلاب سطح 3 پيرامون مراحل مختلف پايان نامه نويسي پاسخ دادند. 

  

وحدت از ديدگاه آيات و روايات معصومه جعفري دانش آموخته سطح 2

 

از آغاز تاريخ همواره دو نوع سياست جريان داشته است: يكي سياست الهي بر پايه توحيد و همبستگي به رهبري پيامبران و ائمه (عليهم السلام) و عالمان راستين و ديگري سياست طاغوتي بر پايه شرك و تفرقه و جدايي به رهبري زمامداران طاغوتي و شيطاني. به همان اندازه كه حيات و بقاء حكومت اسلامي و مردمي به توحيد و همبستگي مردم بستگي دارد، حكومت طاغوتي به تفرقه و جدايي ميان مردم وابسته است. امروز استعمار گران با اعمال سياست­هاي شيطاني مي­كوشند تا با تبليغات وسيع توحيد و همبستگي مسلمانان را از بين برده و ميان امت اسلام به ويژه شيعه و سني تفرقه افكنند.

فجائع و ظلمهايي كه در طي قرون اخير بر ملتهاتي مسلمان از سوي قدرت­هاي بزرگ صورت گرفته، بر ضرورت وحدتي فراگير در ميان صفوف مسلمين ترديدي باقي نگذاشته است. مسئله اتحاد جهان اسلام را نه تنها به صورت يك فضيلت، بلكه به عنوان يك ضرورت تأكيد و تأييد مي­كند. تا آنجايي كه به جرأت مي­توان گفت اگر ملت اسلام بخواهد، موجوديت خود را حفظ كند و به انجام رسالت عظيم خود در ميان ملت­ها توفيق يابد، عواملي جز برقراري وحدتي فراگير، در سايه بازگشت به اسلام واقعي در پيش ندارد، زيرا در جهان امروز هيچ قدرتي به فكر او نبوده و ملت اسلام صرفا بايد به فكر خويش باشد، و از اين همه تجربيات تلخ درس گرفته و اختلاف و تفرقه افكني را كنار زده و در انديشه وحدت و ايجاد امت واحده با گسترش و تعليم اصول و ارزشهاي اسلامي و ارتقاء سطح آگاهي و معرفت و ايمان باشد. در اين صورت است كه نيروي حق ظهور كند و پيكره باطل را بسوزاند.

پس بر هر مسلمان دينداري لازم است براي حفظ خود و وحدت جامعه از هر گونه دفاع و تفرقه كه موجب دو دستگي هر حزب­گرايي مي­شود دوري جسته و ديگران را از اين عمل نهي كنند.

وحدت اسلامي يك وظيفه ديني است كه خداوند بر ما واجب كرده است وعوامل مختلفي مردم يك جامعه را با هم متحد مي­سازد كه در اين تحقيق به عوامل مؤثر در ايجاد همبستگي ملي و مشاركت عمومي از ديدگاه قرآن و روايات پرداخته شده است.

كليد واژه: وحدت، اتحاد، انسجام، ملي، اسلام.  

25 آذر روز پژوهش گرامي باد

كتابچه علمي پژوهشي

 

ساختار کتابچه علمي پژوهشی

 شاخصه­های یک اثر فاخر عبارتند از:

  • متفاوت بودن از آثار دیگران؛
  • نوآورانه و پژوهشگرانه بودن همراه با تحلیل و تبیین؛
  • باز نمودن زوایا و افق­های جدید در تحقیق؛
  • تکراری نبودن و آغاز نمودن از نقطه­ای که دیگران به آنجا رسیده­اند.

 

اجزای کتابچه:

  • 1. عنوان و نام مؤلف يا مؤلفان
  • 2. چكيده
  • 3. كليد واژه
  • 4. مقدمه
  • 5. بدنه کتابچه (شامل فصول مختلف)
  • 6. نتيجه­گیری
  • 7. استنادات

توضيح تفضيلي اين اجزاء به شرح ذيل است:

 

عنوان:

پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده و عنوان نامناسب از ارزش اثر مي­كاهد. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش دهنده­ي واژگان كليدي است. پس بايد گويا و رسا باشد. در عين حال اختصار ‌يك امتياز است و عنوان بايد بين سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نبايد اعم يا اخص از محتواي متن يا از روي تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان مي­تواند در ابتدا يا تكميل و يا تعويض آن در انتها باشد. از عناوين كليشه­اي بايد پرهيز شود. در متون علمي،‌ عنوان هم علمي؛ وهم  به دور از صنايع ادبي و ابهام آميز باشد.

 

نام مولف یا مولفین:

بعد از عنوان، نام نویسنده یا نویسندگان و زیر آن نام حوزه علمیة مربوطه ذکر شود.

 

چكيده:

در چكيده بايد با استفاده از جملات و كلمات بر کار رفته در متن،‌ عصارة متن را در حدود150 كلمه آورد. چکیده خلاصة جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه هدف­ها، پرسش­ها، روش­ها و يافته­هاي پژوهش را به اختصار بیان می­کند. چکیده، آيينة پژوهش است و مخاطب را تحريص و تشويق به خواندن مي­كند. اجزاي چكيده شامل بيان مسأله، دلايل نگارش و بيان  مشكلي است كه در متن مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین نظرهاي مختلف پيرامون آن بررسي شده و ادله­ و شواهد كافي در همان راستا بررسي و نتايج علمي به­دست آمده را می­شکافد.

 چکیده بايد از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضي آورده شود. در چكيده بهتر است كلمات كليدي هم بيايد. چكيده غير از فهرست يا مقدمه است و جزئي از محتواي متن و اجمالي از مطالب تفصيلي آن است و از طريق مطالعة فهرست مطالب با مقدمه و نتايج، نوشته مي­شود. در چكيده لازم نيست به منابع و مآخذ، ارجاعي انجام شود و از بيان خطابي، مثال و توضيح مفاهيم پرهيز مي­شود. چكيده در حقيقت بخش کامل، جامع و مستقل از اصل متن است، پس باید پس از نگارش متنِ پژوهش تهيه  شود.

 

 

آسيب ­هاي چكيده نويسي

  • 1. تبديل چكيده به فهرست: چكيده هرگز مروري بر مباحث اثر تحقيقي نيست، بنابراين نبايد آن را با گزارش فهرست اثر، اشتباه گرفت.
  • 2. تبديل چكيده به طرح مسئله: برخي از افراد، در چكيده به شرح و تفصيل موضوع پژوهش و مسائل آن و ضرورت بحث از مسئله مي­پردازند كه نادرست است. البته بيان اجمالي مسئله نيز از مباحث چكيده است، اما سهم آن متناسب با سهم حجم چكيده است، نه اينكه اهم مطالب چكيده بر محور بيان مسئله بنا شده باشد.
  • 3. ارجاع به مآخذ: پرداختن به معرفي منابع و مآخذ در چكيده نيز، نادرست است.
  • 4. بيان خطابي: ادبيات چكيده بايد همانند ادبيات اثر پژوهشی باشد. در واقع، استفاده از بيان شعارگونه، عبارت­پردازي خطابه در شأن یک متن علمي نيست.

يادآوري:

شايسته است، با دقت و تأمل كافي نسبت به تهية چكيدة اثر اقدام نمايند و توجه داشته باشند كه اين چكيده مي­تواند نمايي از كار اصلي آنان باشد و امكان معرفي درست آثار آنان را در سايت­ها و مراكز مختلف علمي -پژوهشي فراهم آورد، از اين رو كمال جديت و دقت را در چكيده نويسي به عمل آورند.

 

كليد واژه:

كلماتي است برآمده از متن، مرتبط با موضوع اصلي كه خواننده با مطالعة آنها، به محتواي اصلي پژوهش پي مي­برد. در حقيقت، كليد واژه­ها، در حكم موضوعات جزئي هستند که پس از چكيده مي­آيند. واژگان كليدي به خواننده كمك مي­كند تا پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين اثر مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین کلیدواژه­ها در نقش نمایة یک متن علمی هستند. انتخاب درست کلیدواژه­ها به نمایه­سازی استاندارد متون در فضای مجازی کمک می­کند و دسترسی مخاطبان را به اثر پژوهشی تسهیل می­نماید. كليد واژه­ها باید با واژه­های اصلي عنوان و مسأله تحقيق و در حد امكان با سرفصل­ها تناسب داشته باشد. میانگین کلید واژه ها 5 تا 7 کلمه است.

 

مقدمه:

يكي از بخش­هاي هر متن علمي است و روزني است براي ورود خواننده به دنياي درونی اثر و در حكم نقشة راه براي خواندن كل متن است.

وظايف اصلي مقدمه، روشن ساختن موضوع، مشخص نمودن هدف، طرح و نقشة اراية مطالب است.

معمولاً داوران و ارزيابان براي شناخت قوت علمي متون، مقدمه و نتيجة آن را با دقت نظر ویژه­ای مطالعه می­کنند؛  بنابراين بايد آن را دقيق و مناسب بنويسيم. هدف اصلي يك مقدمة حرفه­اي، پاسخ به پرسش­هايي است چون: اين تحقيق چه اهميتي دارد؟ چه كساني از آن بهره­مند مي­شوند؟ چه نيازي به حل اين مسأله داريم؟ و چه انگيزه­اي باعث شد تا اين متن نوشته شود؟

در مقدمه، مسئلة تحقيق، ضرورت و اهداف آن از نظر بنيادي و كاربردي به صورت مختصر بيان مي­شود و از ذكر جزئيات پرهيز مي­گردد. در واقع يك مقدمة خوب شامل: توضيح دربارة پيشينة تحقيق، ضرورت­ها، روش، ساختار، مباحث منطق حاكم بر فصول است و اينكه اين تحقيق ادامة منطقي گزارش­هاي پيشين است. مقدمه نبايد مفصل و طولاني باشد.

سير نگارش مقدمه هم از مطالب عامه به خاص است، از جنبه­هاي كلي شروع مي­شود و رفته رفته به بخش­هاي تخصصي­تر مي­پردازد. محقق بايد پرسش­هاي پژوهش خود را به صورت استفهامي بيان كرده و به تعريف متغيرهاي تحقيق به صورت عملياتي بپردازد.

 

بدنه کتابچه

قسمت اصلي یک اثر علمی است كه در آن به سئوالات تحقيق به طور تفصيلي پاسخ مي­دهد. لازم است پژوهشگران ارجمند بر اساس فهرست عناوین و فصل بندی انجام شده در طرح نامه اقدام به نگارش متن اصلی نمایند. عبارات بدنه بايد مستند به منابع معتبر و مستدل به برهان باشد و از آوردن عباراتي كه در درستي آنها شك دارد، پرهيز نمايد.

تعيين محورهاي داخلي در بدنه، ارتباط و انسجام منطقي در بين قسمت­هاي مختلف را تقويت مي­نمايد در تعيين عناوين داخلي مي­توان از سئوالات فرعي كمك گرفت و هر كدام از عناوین داخلي مي­تواند پاسخ به يك سئوال فرعي باشد. در صورت نياز مي­توان عنوان­هاي داخلي را به موضوعات عناوين جزئي­تر تبديل كرد و به سئوالات ريزتر و ساده­تر كه پاسخ آنها، تنها به چند پاراگراف نياز دارد، رسيد.

بهترين متن علمی، نوشتاري است كه با كمترين كلمات، بيشترين محتواي علمي را توليد و به حل مسأله­اي بيانجامد. جمله­هاي ساده، گويا و صحيح از ضروريات يك متن علمي است. اگر جملاتي از متن به لحاظ دستوري يا علمي استوار نباشد تأثير ناخوشايندي به مخاطب و اعتماد او گذارده و كل متن را زير سوال مي­برد. پس تنها مهارت در جمله سازي و عبارت پردازي براي توليد يك اثر علمي كافي نيست بلكه بايد چينش صحيح جملات و تركيب درست آنها را آموخت، گام نخست در اين ميسر، نگارش پاراگرف­هاي استاندارد است. پاراگراف، بخش كوتاهي از يك متن است كه دربارة يك موضوع جزئي سخن مي­گويد. هر پاراگراف با يك جمله اصلي شروع مي­شود و همان جمله بايد حاوي ايده­ي اصلي پاراگراف باشد. در ادامه جملات توضيحي خواهند آمد كه هر كدام ادامه منطقي جملة قبل است. همچنين هر پاراگراف بايد از استقلال نسبی برخوردار و مانند يك يادداشت كوچك باشد. شمار كلمات هر پاراگراف، زير 150 كلمه است. هر بند (پاراگراف) نبايد طولاني باشد و به مطلبي مهم بيفزايد. در ابتداي هر بند از حروف «واو« يا «كه» كه حروف عطفند و نشان مي­دهد که بند مستقلي نيست، استفاده نمي­شود.

افزون بر استدلال و تأملات محقق، لازم است هر متن با مجموعه­اي از آثار مرتبط با موضوع خود، در ارتباط باشد. از اين رو سعي مي­شود با نقل قول مستقيم يا غير مستقيم (بازنويسي، تلخيص) اين ترابط علمي برقرار بوده و از منابع معتبر دست اول استفاده شود. البته ارجاعات محقق نبايد به قدري باشد كه تحليل نگارنده را كم رنگ نمايد. ناگفته نماند كه اشاره به نظريات رقيب در حل مسأله، نقد مستند و مستدل آنها با بيان نظرية برگزيده و دفاع از آن، عمده­ترين مباحث بدنة يك کتابچه است. بنابراين بايد از هرگونه بحث مفصل در تحليل پيش­فرض­ها، مباني و مباحث مقدماتي پرهيز شود و در صورت نياز به يك مطلب فرعي، آن را در پاورقي ذكر كرد. توجه داشته باشيم كه در ارزيابي متون، معمولاً به اعتبار علمي منابع و كفايت ادله و صحت نتايج آن معطوف مي­شوند.

در پایان این قسمت باید یادآور شد که پژوهش فرایند تولید علم است، بر خلاف بسط اطلاعات دیگران که توسعه است نه پژوهش. شأن یک متن علمی ـ ‌پژوهشی این است که در مقیاس تاریخ آن علم، نوآوری داشته باشد و تولید علم کند. هم­چنین پژوهشگران تنها به یافته­ها و دستاوردهای دیگران بسنده نکنند، بلکه با بازنگری و مهندسی فکری جدید، در پی طرحی نو و به دست آوردن یافته­های نوین باشند و به خلق ایده­ای جدید روی آورند.

ارایه متن در قالبی جذاب که فصل بندی یک از موارد جذابیت بخشی و استفاده بهتر و سریع تر و مرزبندی بین مطالب می باشد بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است حجم این کتابچه بین 40 تا 50 صفحة 300 کلمه ای در نظر گرفته شده است.  

 

نتيجه­ گیری:

در اين قسمت توصيف كلامي مختصر و مفيدي از آنچه به­دست آمده ارايه مي­شود. در حقيقت بايد مشخص شود كه این اثر علمی به روشن شدن مسئله چه كمكي كرده است؛ بنابراين دستاوردها و حاصل پژوهش، بدون بيان ادله و شواهد در بخش پاياني بيان مي­شود. نتيجه برخلاف چكيده متضمن تعريف و بيان مسأله، ضرورت تحقيق، ذكر ادله و ديدگاه­هاي رقيب نيست. نتيجه نشان مي­دهد كه اثر علمی حاضر، چه نوآورري­هايي داشته و چه مشكلي را حل کرده است. بر حسب اهميت آنها، روش متداول بيان نتايج آن است كه ابتدا مهم­ترين و سپس يافته­هاي كم اهميت­­تر ارائه مي­شود.

توجه داشته باشيم كه گزارش نتايج تحقيق بدون ذكر استدلال، استناد و ارجاع است. در نتيجه باید از هرگونه عبارت پردازي و ادعاي به اثبات نرسيده شديداً خودداري کرد. نتايج معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسش­ها يا فرضيه­ها و نيز وابسته به تأييد يا تأييد نشدن فرضيه­هاست و ترتيب بيان نتايج نيز بر حسب ترتيب تنظيم سوال­ها و فرضيه­هاي آنهاست. در انتهای نتیجه­گیری می­توان افق­های جدیدی از موضوعات پژوهشی را برای تکمیل کار به دیگران پیشنهاد کرد.

 

استنادات

اعتبار علمي هر اثر پژوهشی به مستند و مستدل بودن آن است. ارائه فهرست كاملي از مراجع با رعايت اصل امانت­داري و اخلاق پژوهشي مورد انتظار است. باید دانست که در عصر فن­آوری و ارتباطات قرار داریم و اساساً محتوای هیچ تحقیق و نوشته­ای بر کسی پوشیده نمی­ماند؛ بنابراین در برداشت مطالب یا استفاده از هندسه تحقیقی دیگران باید کاملاً شفاف باشیم. چه بسا بعدها با ادعای نویسندگان مواجه خواهیم شد. بنابراین پژوهشگر باید امانت­داری لازم را مراعات کرده و مستندسازی نماید، در غیر این صورت هرگونه مسئولیت­های آتی متوجه او خواهد بود.

هم­چنین توجه داشته باشیم که بدون تحقیق و تفحص، نام کتاب، مقاله یا پایان نامه­ای را در منبع تحقیق (طرح نامه) درج کردن و در آینده آگاهی یافتن از اینکه اساساً در آن اثر، مطلبی در راستای موضوع تحقیق وجود نداشته، صداقت طراح را مورد خدشه قرار خواهد داد.

 

 

تنها متونی مورد تأیید و منتشر می­گردد که دارای منبع شناسی تخصصی و محتوای غنی، همراه با نوآوری و ادبیات مناسب باشد.

 

از آنجا که مقرر شده است این کتابچه ها با ساختار واحد به جامعه علمی ارائه گردد، از این رو با احترام به سایر روش­های آموزش دیده در کارگاه­ها و کتاب­های درسی، جهت ایجاد وحدت رویه از روش این جزوه بهره برده شود.

 

 

سبک­های استنادات در کتاب­ها و مقالات متنوع است. ارجاع در پايان متن، ارجاع در پاورقي و ارجاع در متن سه شيوة عمدة استناد است كه شيوة اخير به علت سهولت، سرعت، ايجاد تمركز ذهني براي خواننده و رواج جهاني آن، بر دو شيوه قبلي برتري دارد. در ارجاع درون متني نام صاحب اثر،‌ تاريخ انتشار و شماره جلد و صفحه را مي­آورند مانند: (مطهري، 1382، ج 3، ص 150) امّا نام اثر نمي­آيد. دربارة مشخصات كتاب شناختي منابع تحقيق (كتاب نامه) كه در پايان مقاله مي­آيد،‌ هماهنگ­ترين روش، همسويي با روش ارجاع نويسي در بدنة اصلي کتابچه است كه در پي مي­آيد.

البته نبايد در ارجاعات و نقل قول­ها افراط كرد در آن صورت متن به مجموعه يادداشت­ها و تحليل­هاي ديگران تبديل شده و از ارزش علمي آن كاسته مي­شود.



 

شيوه ارجاع منابع

هرگاه در متن، مطلبي از يك كتاب يا مجله يا… به صورت مستقيم يا غير مستقيم نقل شود بايد پس از بيان مطلب آن را مستند ساخت. اين مستندسازي شيوه­هاي مختلف دارد:

 

الف) شیوه ارجاع در متن

در استناد نام مؤلف و صاحب اثر بدون القاب: آقا، خانم، استاد، دكتر، پروفسور، حجت الاسلام، آيت الله و امثال آن آورده مي­شود مگر در جايي كه لقب جزو نام مشخص شده باشد مانند خواجه نصير الدين طوسي، آخوند خراساني، امام خميني، علامه طباطبايي.

1. اثر با يك مؤلف: پس از آوردن متن، داخل پرانتز: نام خانوادگي مولف، ‌تاريخ انتشار، شماره صفحه به ترتيب مي­آيد و پس از آن نقطه مي­گذاريم مانند (ابطحي، 1382، ص 27).

  • اثر با بيش از يك مؤلف باشد، نام خانوادگي آنان به ترتيب همراه سال انتشار و شماره صفحه مي­آيد مانند (سرمد، بازرگان، حجازي، 1379، ص 50) و اگر بيش از سه مؤلف بود: نام خانوادگي اولين مؤلف و به دنبال آن عبارت «و همكاران» و سپس سال انتشار و شماره صفحه مي­آيد مانند (نوربخش و ديگران، 1366، ص 75).
  • اثر با نام سازمان­ها و نهادها:به جاي نام مؤلف، نام سازمان مي­آيد مانند (فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، 1382، ص 34).
  • دو يا چند اثر يك مؤلف: همة آنها داخل پرانتز به ترتيب تاريخ نشر مي­آيد مانند (والاس، 1980، ص 15؛ 1988، ص 27؛ 1990، ص 5). اگر چند اثر يك مؤلف در يك سال منتشر شده باشد آثار مختلف او با حروف الفبا از هم متمايز مي­گردند مانند (احمدي، 1365 الف، ص 22؛ 1365 ب، ص 16).
  • استناد به آيات و روايات: ابتدا نام سوره، سپس شماره آيه ذكر مي­شود، مانند (بقره، 39). در خصوص نهج البلاغه نام كتاب و شماره خطبه يا نامه (نهج البلاغه، خطبه 33) و روايات غير نهج البلاغه، نام گردآورنده روايات، تاريخ نشر، شماره جلد و صفحه مانند (مجلسي، 1403، ج 56، ص 198).

ب) زيرنويس (پاورقي) توصيفي

توضيحات اضافي يا اصطلاحي كه نمي­توان برای حفظ انسجام متن، آن را درون متن آورد مي­توان زيرِ صفحه با مشخص كردن شماره بيايد. ‌توضيحات بايد حتي­الامكان خلاصه باشد. ترجمة آيات و روايات در متن فارسي بيايد و در صورت نياز مي­توان متن عربي را در پاورقي آورد. كلمه­هاي بيگانه در داخل متن، حتماً بايد به فارسي نوشته شود و صورت خارجي آنها در پاورقي بيايد. اينها در مورد اصطلاحات تخصصي يا نام اشخاص است. در موارد ضروري كه بايد نام خارجي در متن بيايد بايد در كنار صورت فارسي داخل پرانتز نوشته شود. توجه كنيم درهر متن يكبار معادل انگليسي آوردن آن واژه كفايت مي­­كند.

 

ارجاع در منابع

محقق بايد در پايان مقاله، فهرستي از منابع و مآخذي كه در متن به آنها استناد كرده است را به ترتيب حروف الفباي نام خانوادگي بياورد. تنها منابعي مي­آيد كه در متن از آنها استفاده شده است. در ذكر منبع حداقل پنج دسته اطلاعات، ضروري به نظر مي­رسد: 1. نام خانوادگي و نام مؤلف يا مؤلفان 2. تاريخ انتشار اثر 3. عنوان اثر 4. نام شهر 5. نام ناشر. (البته اگر كتاب تجديد چاپ شده باشد، شمارة چاپ آن هم مي­آيد). جداسازي اين اطلاعات با ویرگول است. مانند:

  • در تك مؤلف:

جوادي، آملي،‌ عبدالله (1372)، هدايت در قرآن (چاپ سوم)، تهران: مركز نشر فرهنگي رجاء.

  • در ارجاع منابع از دو مؤلف يا بيشتر به شكل زير مي­آيد:

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازي، زهره  (1379)، روش­هاي تحقيق در علوم رفتاري (چاپ سوم)، تهران:‌ نشر آگاه

  • آثار داراي مترجم به شكل زير مي­آيد:

صدر الدين شيرازي، محمد (1375)، شواهد الربوبيه، ترجمه جواد مصلح، چاپ دوم، تهران: ‌انتشارات سروش

  • آثار با عنوان سازمان­ها و نهادها

مركز اسناد و مدارك علمي، وزارت آموزش و پرورش (1362)، واژه­نامه فارسي -انگليسي. تهران: نشر مؤلف

  • آثار به جاي مؤلف ويراستار يا چند نفر گردآوردنده يا مجموعه مقالات به شكل زير:

شفيع آبادي، عبدالله (گردآورنده)، (1374). مجموعه مقالات جنگ رواني، تهران:‌ انتشارات سمت.

 

ارجاع دهي مقالات

ابتدا نام مؤلف يا مؤلفان، سپس تاريخ انتشار، بعد عنوان مقاله، به دنبال آن نام مجله و شمارة آن ذكر مي­شود آنگاه  شمارة صفحات آن مقاله در آن مجله با حروف مخفف صص در فارسي، PPدر انگليسي، مانند حداد عادل، غلامعلي (1375)، انسان عيني، فصلنامه حوزه و دانشگاه، ش 9، صص 41-35.

 

 

 

ارجاع پايان نامه و رساله

پس از ذكر عنوان بايد ذكر شود كه آن منبع، پايان­نامه كارشناسي ارشد يا رساله دكتری و به صورت چاپ نشده است، سپس نام دانشگاه به شكل زير:

ايزدپناه، عباس (1371)، مباني معرفتي مشاء و اهل عرفان، پايان نامه كارشناسي ارشد، چاپ نشده، دانشگاه قم.

 

ارجاع از يك روزنامه

همانند ارجاع مقاله در مجله است مانند:

محمودي، اكبر (1375، 21 مهر) موانع توسعه در ايران، روزنامه كيهان، ص 6.

ارجاع فرهنگ نامه و دايرة المعارف

در ارجاع نام سرپرست و بقيه موارد مثل كتاب عمل مي­شود مانند:

بجنوردي، سيد كاظم و همكاران (1377)، دائرة المعارف بزرگ اسلامي (چاپ  دوم)، تهران؛ مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامي.

 

ارجاع كنفرانس­ها، سمينارها و گزارش

ارائه گزارش از همايش و سمينارها بايد به این شكل باشد:

همايش بين المللي نقش دين در بهداشت و روان (1380)، چكيده مقالات اولين همايش بين المللي نقش دين در بهداشت روان،‌ تهران: دانشگاه علوم پزشكي ايران.

 

نقل از منابع الكرونيكي (اينترنت)

امروز نقل از منابع اينترنتي يكي از منابع ارجاعي است كه در ذكر آن اطلاعات ضروري به ترتيب زير بيان مي­شود :

بارلو،‌جان پي (1996)، درخت يوشع مي­لرزد، در مجله CORE(روي خط اينترنت) ج 8، ش 1، (92 نقل شده تاريخ 25 مارس 1996 قابل دسترسی در :

:Pub/Zines/c.Re-Zine file:ptp.e text.org pirectorg .g. 8corel.

ارجاع يك مقاله در مجله الكترونيكي

Miles, Adrian. Singin in the Rain: a hypertextual Reading. “Postmodern Culture 8.2(1998).02 nov 2000.

 ارجاع يك كتاب الكترونيكي در شبكه وب

Austen, Jane. Pride and prejudice.de. henry chur chyrd. Nov 2000.

 نكاتي درباره تايپ کتابچه:

الف) عنوان در وسط سطر با قلم تیتر شماره 16 تايپ ­شود.

ب) نام مؤلف در زير عنوان و در وسط سطر و با فاصله 5/1 سانتي­متر با قلم ترافيك شماره 12 تايپ ­شود.

ج) مدرسه علمیه و شهر مؤلف يا مؤلفان در همان صفحه با قلم لوتوس سیاه شماره 14 تايپ گردد.

د) عناوين اصلی با شماره­هاي تفكيك كننده مانند 01، 02، 03، با قلم لوتوس سياه شماره 14 تايپ ­شود.

هـ) عناوين فرعي با شماره­هاي تفكيكي 1-1، 2-1 و … با قلم لوتوس سياه شماره سيزده تايپ ­شود.

و) متن با قلم لوتوس نازك، شماره 14 تايپ شده و ابتداي هر پاراگراف يا بند با كمي تورفتگي (اشپون) با فاصله 5/0 سانتي­متر آغاز ­گردد.

ز) فاصله بين سطرهاي متن 5/1 سانتي­متر و فاصله آنها از عنوان­هاي فرعي دو سانتي­متر است.

ح) فاصله حاشيه صفحه­ها از هر طرف دو سانتي­متر و از بالا و پايين نيز دو سانتي­متر و فاصله آخرين سطر با پاورقي يك سانتي­متر است.

ط) نقل قول مستقيم در داخل گيومه با قلم لوتوس نازك شماره 14تايپ ­گردد.

ی) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالاي صفحه تايپ ­گردد.

ک) در تايپ بايد از به­كار بردن قلم­هاي متنوع و متفاوت پرهيز كرد.

ل) قلم انگليسي لازم براي تايپ پاورقي Times mediumبا شماره 8 است و همين قلم براي انگليسي در متن و منابع با شماره 10 استفاده مي­شود.

 

. هر چند چکیده و کلیدواژه در کتابچه قرار نمی گیرد، اما در راستای بارگزاری در سایت ها و معرفی اثر پژوهشی ضروری می باشند.

 

  

 

 

 

25 آذر روز پژوهش گرامي باد.

*شيوه نامه مقاله نويسي*

از مهم­ترين روش­هاي انتقال اطلاعات، تدوين و انتشار مقاله علمي است، مقاله به منزله يك سند علمي و ملاك ارزيابي توان علمي نويسنده است.

مراحل پژوهش:

1-    مسأله يابي و طرح تحقيق

2-    اجراي تحقيق: گردآوري اطلاعات، ارزيابي، داوري و نتيجه گيري

3-    تدوين گزارش در قالب­هاي كتاب، پايان­نامه يا مقاله علمي

      طرح پژوهش:به نقشه كار پژوهشگر براي حل مسأله پژوهش گفته مي­شود.

اجزای ‌يك مقاله علمي:

1. صفحه عنوان شامل:آرم الله ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، موضوع مقاله ، نام هسته پژوهشی- نام استاد راهنما، نام مدیر هسته،  نام پژوهشگران از اعضای هسته پژوهشی ، فصل و سال تدوین  ذکر شود.

2.چكيده

3.كليد واژه 

4.فهرست مطالب 

5. مقدمه 

6. بدنه و متن اصلی

7.نتيجه 

8 .استنادات (منابع و مأخذ)

توضيح تفصيلي اين اجزا به شرح ذيل است:

 

1.      عنوان:

پختگي عنوان، حاكي از توان علمي نويسنده و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم مي­كند. اين عنوان ناظر به مسأله تحقيق و پرسش اصلي است. همچنين پوشش دهنده­ي واژگان كليدي است. پس بايد گويا و رسا باشد، در عين حال اختصار عنوان،‌يك امتياز است و كلمات بايد بين سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نبايد اعم يا اخص از محتواي مقاله يا از روي تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان مي­تواند در ابتدا و يا تكميل يا در حین کار یا پس از تکمیل و در انتها باشد و تا آخرین مراحل امکان تعویض داشته باشد. از عناوين كليشه­اي بايد پرهيز شود  و در مقالات علمي،‌عنوان باید علمي و به دور از صنايع ادبي و ابهام آميز باشد.

2.   چكيده مقاله:

در چكيده بايد با استفاده از كلمات متن،‌ عصاره مقاله را در 150 تا 200 كلمه آورده شود. آن خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه هدف­ها، پرسش­ها، روش­ها و يافته­هاي پژوهش را به اختصار دارد و اين آيينه پژوهش است و مخاطب را تحريص و تشويق به خواندن مي­كند. اجزاي چكيده شامل دلايل نگارش و بيان مسئله و مشكلي است كه در مقاله مورد توجه قرار گرفته و نظرهاي مختلف پيرامون آن بررسي شده و ادله­ها و شواهد كافي در همان راستا بررسي و نتايج علمي بدست آمده را باز مي­نمايد و بايد از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضي آورده شود. در چكيده بهتر است كلمات كليدي هم بيايد. چكيده غير از فهرست يا مقدمه است و جزئي از محتواي مقاله و اجمالي از مطالب تفصيلي آن است و از طريق مطالعة فهرست مطالب، مقدمه و نتايج نوشته مي­شود. در چكيده لازم نيست به منابع و مآخذ، ارجاعي انجام شود و از بيان خطابي، مثال و توضيح مفاهيم پرهيز مي­شود. براي مهارت افزايي در اين رابطه، بهتر است چكيده مقالات علمی مطالعه و مرور شود تا الگويي فرا راه محققان باشد. چكيده در حقيقت بخش کامل، جامع و مستقل از اصل گزارش است پس نبايد پيش از گزارش پژوهش تهيه  شود.

آسيب ­هاي چكيده نويسي:

1.      تبديل چكيده به فهرست: چكيده هرگز مروري بر مباحث اثر تحقيقي و رساله نيست، بنابراين نبايد آن را با گزارش فهرست اثر اشتباه گرفت.

2.      تبديل چكيده به طرح مسئله: برخي از افراد، در چكيده به شرح و تفصيل موضوع پايان نامه، مسائل آن و ضرورت بحث از مسئله مي­پردازند كه نادرست است. البته بيان اجمالي مسئله نيز از مباحث چكيده است، اما سهم آن متناسب با سهم حجم چكيده است، نه اينكه اهم مطالب چكيده بر محور بيان مسئله بنا شده باشد.

3.      ارجاع به مآخذ: پرداختن به معرفي منابع و مآخذ در چكيده نيز، نادرست است.

4.      بيان خطابي: ادبيات چكيده بايد همانند ادبيات رساله يا مقاله باشد. در واقع، استفاده از بيان شعارگونه، عبارت­پردازي خطابه در شأن رساله و مقاله علمي نيست.

 

3.   كليد واژه:

كلماتي است برآمده از متن مرتبط با موضوع اصلي مقاله كه خواننده با مطالعه آنها، به محتواي اصلي پژوهش پي مي­برد. در حقيقت، كليد واژه­ها، در حكم موضوعات جزئي مقاله اند كه پس از چكيده مي­آيند. واژگان كليدي به خواننده كمك مي­كند تا پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است.

كليد واژه در مقاله، نقش «نمايه» و در كتاب­ها و پايان نامه­ها، نقش فهرست را دارند. اين واژگان، نماي كلي مقاله را در ذهن تداعي مي­كنند. ميانگين واژه ­هاي كليدي يك مقاله، پنج تا هفت، كلمه است (سرمد، 1379، ص 321). انتخاب درست كليد واژه­ها به نمايه سازي استاندارد مقاله در پايگاههاي  الكترونيكي علمي -پژوهشي كمك مي­كند و دسترسي مخاطبان را به مقاله تسهيل مي­نمايد. كليد واژه­هاي اصلي باید با عنوان و مسأله تحقيق و در حد امكان با سرفصل­ها تناسب داشته باشد.

 

4.مقدمه

يكي از بخش­هاي مهم مقاله علمي و روزني براي ورود خواننده به دنياي درون مقاله و در حكم نقشه راه است. وظايف اصلي مقدمه، روشن ساختن موضوع، مشخص نمودن هدف و به­دست دادن طرح و نقشه ارايه مطالب است.در مقدمة مقاله، مسئله تحقيق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنيادي و كاربردي به صورت مختصر بيان مي­شود و از ذكر جزئيات پرهيز مي­شود.

معمولاً داوران و ارزيابان براي شناخت قوت علمي مقاله، تنها به مقدمه و نتيجة آن نظر مي­كنند، بنابراين بايد آن را دقيق و مناسب متن مقاله بنويسيم.  هدف اصلي يك مقدمه حرفه­اي، پاسخ به پرسش­هايي چون: اين تحقيق چه اهميتي دارد؟ چه كساني از آن بهره­مند مي­شوند؟ چه نيازي به حل اين مسأله داريم؟ و چه انگيزه­اي باعث شد تا اين مقاله نوشته شود؟

در واقع يك مقدمه خوب شامل توضيح درباره پيشينه تحقيق، ضروت­ها، روش، ساختار، مباحث و منطق حاكم بر فصول است و اينكه چرا اين تحقيق ادامه منطقي گزارش­هاي پيشين است. مقدمه نبايد مفصل و طولاني باشد بهتر است حداكثر دو صفحه يا يك ششم كل مقاله باشد.

سير نگارش مقدمه هم از مطالب عام به خاص است. از جنبه­هاي كلي شروع مي­شود و رفته رفته به بخش­هاي تخصصي­تر مي­پردازد.

محقق بايد پرسش­هاي پژوهش خود را به صورت استفهامي بيان كرده و به تعريف متغيرهاي تحقيق به صورت عملياتي بپردازد (هومن، 1378، ص 87).

 

5.      متن اصلی و بدنه مقاله

قسمت اصلي مقاله است كه در آن به سئوالات تحقيق به طور تفصيلي پاسخ مي­دهد. پس تا زماني كه محقق مسأله خود را حل نكرده و يا به آن نزديك نشده، نبايد اقدام به نگارش كند. عبارات بدنه بايد مستند به منابع معتبر و مستدل به برهان باشد و از آوردن عباراتي كه در درستي آنها شك دارد، پرهيز نمايد.

تعيين محورهاي داخلي در بدنه مقاله، ارتباط و انسجام منطقي در بين قسمت­هاي مختلف را تقويت مي­نمايد. در تعيين عناوين داخلي مقاله مي­توان از سئوالات فرعي كمك گرفت و هر كدام از عناوین داخلي مي­توانند پاسخ به يك سئوال فرعي باشند. در صورت نياز مي­توان عنوان­هاي داخلي را به موضوعات عناوين جزئي­تر تبديل كرد و به سئوالات ريزتر و ساده­تر كه پاسخ آنها، تنها به چند پاراگراف نياز دارد، رسيد. حجم مقاله نيز به نوع مجله و سفارش دهندة آن بستگي دارد؛ امّا بهترين مقاله، نوشتاري است كه با كمترين كلمات، بيشترين محتواي علمي را توليد و به حل مسأله­اي بي­انجامد. جمله­هاي ساده، گويا و صحيح از ضروريات يك متن علمي است. اگر جملاتي از متن مقاله به لحاظ دستوري يا علمي استوار نباشد تأثير ناخوشايندي به مخاطب و اعتماد او گذارده و كل مقاله را زير سوال مي­برد. پس تنها مهارت در جمله سازي و عبارت پردازي براي توليد يك مقاله علمي كافي نيست بلكه بايد چينش صحيح جملات و تركيب درست آنها را آموخت و گام نخست در اين ميسر، نگارش پاراگرف­هاي استاندارد است. پاراگراف، بخش كوتاهي از يك متن است كه درباره يك موضوع جزئي سخن مي­گويد هر پاراگراف با يك جمله اصلي شروع مي­شود و همان جمله بايد حاوي ايده­ي اصلي پاراگراف باشد. در ادامه جملات توضيحي خواهند آمد كه هر كدام ادامه منطقي جمله قبل است. همچنين هر پاراگراف بايد از استقلال نسبی برخوردار و مانند يك يادداشت كوچك باشد. شمار كلمات هر پاراگراف، زير 150 كلمه است. هر بند (پاراگراف) نبايد طولاني باشد و به مطلبي مهم بيفزايد. در ابتداي هر بند از حروف «واو« يا «كه» كه حروف ربطند و نشان مي­دهد، بند مستقلي نيست استفاده نمي­شود.

افزون بر استدلال و تأملات محقق، لازم است هر مقاله­اي با مجموعه­اي از آثار مرتبط با موضوع خود، در ارتباط باشد از اين رو سعي مي­شود با نقل و قول مستقيم يا غير مستقيم (بازنويسي، تلخيص) اين ترابط علمي برقرار شده و از منابع معتبر دست اول استفاده شود. البته ارجاعات محقق نبايد به قدري زیاد باشد كه تحليل نگارنده را كم رنگ نمايد. ناگفته نماند كه اشاره به نظريات رقيب در حل مسأله، نقد مستند و مستدل آنها با بيان نظريه برگزيده و دفاع از آن، عمده­ترين مباحث بدنه يك مقاله است. بنابراين بايد از هرگونه بحث مفصل در تحليل پيش­فرض­ها، مباني و مباحث مقدماتي پرهيز شود و در صورت نياز به يك مطلب فرعي، آن را در پاورقي ذكر كرد. توجه داشته باشيم كه در ارزيابي مقالات، معمولاً به اعتبار علمي منابع و كفايت ادله و صحت نتايج آن معطوف مي­شوند.

 

6.    نتيجه

در اين قسمت توصيف كلامي مختصر و مفيدي از آنچه به­دست آمده، ارايه مي­شود. در حقيقت بايد مشخص شود كه مقاله به روشن شدن مسئله چه كمكي كرده است. بنابراين دستاوردها و حاصل پژوهش، بدون بيان ادله و شواهد در بخش پاياني بيان مي­شود. نتيجه برخلاف چكيده متضمن تعريف و بيان مسأله، ضرورت تحقيق، ذكر ادله و ديدگاه­هاي رقيب نيست. نتيجه نشان مي­دهد كه مقاله حاضر چه نوآوريهايي داشته و چه مشكلي را حل نموده است. بر حسب اهميت آنها، روش متداول بيان نتايج، آن است كه ابتدا مهم­ترين و سپس يافته­هاي كم اهميت ­تر ارائه مي­شود (هومن: 1378، ص 90).

توجه داشته باشيم كه مقاله:‌گزارش مستند و مستدل از تحقيق است اما نتيجه مقاله، گزارش نتايج تحقيق بدون ذكر استدلال، استناد و ارجاع است. نتيجه مقاله در حقيقت، پاسخ به سئوالاتي است كه از ابتدا طرح شده و اين نتايج، يافته­هاي مستدل و مستند و در متن مقاله است بنابراين از هرگونه عبارت پردازي و ادعاي به اثبات نرسيده، بايد شديداً خودداري نمود. نتايج معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسش­ها يا فرضيه­ها و نيز وابسته به تأييد يا تأييد نشدن فرضيه­هاست و ترتيب بيان نتايج نيز بر حسب ترتيب تنظيم سوال­ها و فرضيه­هاي آنها است. (سيف، 1375، ص 30).

تبصر: چنانچه مقاله پیوست یا ضمایمی داشته باشد، قبل از استنادات قرار می­­گیرد.

7. پیشنهادات

محقق درپایان تحقیق می تواند پیشنهادات جدیدی را به سایر پژوهشگران درخصوص زوایای ناکاویده موضوع ارائه نماید و با تعیین زوایای مختلف مواردی را که خود به تحقیق نشسته یادآور شود و زوایای باقی مانده را به درستی تبیین واز دیگران بخواهد که پاسخ گوی این نیازها باشند و اظهار امیدواری کند که این معضلات در پرتو اهتمام آنان به انجام برسد.

 

8. استنادات

اعتبار علمي مقاله به مستند و مستدل بودن آن است. ارائه فهرست كاملي از مراجع مقاله با رعايت اصل امانت­داري و اخلاق پژوهشي مورد انتظار است. البته سبك­هاي استنادات در كتاب­ها و مقالات متنوع است. معمولاٌ در راهنماي نويسندگان مجله يا جشنواره علمي در چگونگي ارجاعات پيروي مي­شود. اما ارجاع در پايان مقاله، ارجاع در پاورقي و ارجاع در متن، سه شيوه­ي عمده استناد است كه شيوه اخير به علت سهولت، سرعت، ايجاد تمركز ذهني براي خواننده و رواج جهاني آن، بر دو شيوه قبلي برتري دارد و آن ارجاع درون متني است كه نام صاحب اثر،‌تاريخ انتشار و شماره جلد و صفحه را مي­آورند. مانند: (مطهري، 1382، ج 3، ص 150) امّا نام اثر نمي­آيد. درباره مشخصات كتاب شناختي منابع تحقيق (كتاب نامه) كه در پايان مقاله مي­آيد،‌ هماهنگ­ترين روش، همسويي با روش ارجاع نويسي در بدنه­ي اصلي مقاله است كه در پي مي­آيد.

البته نبايد در ارجاعات و نقل قول­ها افراط كرد در آن صورت مقاله به مجموعه يادداشت­ها و تحليل­هاي ديگران تبديل شده و از ارزش علمي آن كاسته مي­شود. ارجاعات در دو بخش پاورقی و منابع به شکل زیر صورت می­گیرد:

 

 

الف) زيرنويس (پاورقي) توصيفي

توضيحات اضافي يا اصطلاحي كه نمي­توان براي حفظ انسجام متن، آن را درون متن آورد، مي­توان زير صفحه با مشخص كردن شماره بيايد. ‌توضيحات بايد حتي الامكان خلاصه باشد. ترجمه آيات و روايات در متن فارسي بيايد و در صورت نياز مي­توان متن عربي را در پاورقي آورد. كلمه­هاي بيگانه در داخل متن حتماً بايد به فارسي نوشته شود و صورت خارجي آنها در پاورقي بيايد اينها در مورد اصطلاحات تخصصي يا نام اشخاص است در موارد ضروري كه بايد نام خارجي در متن بيايد بايد در كنار صورت فارسي داخل پرانتز نوشته شود (غلامحسين زاده، 1372، ص 17) توجه كنيم درهر متن يكبار معادل انگليسي آوردن آن واژه كفايت مي­كند.

 

ب)  ارجاع در منابع

محقق بايد در پايان مقاله، فهرستي از منابع و مآخذي كه در متن به آنها استناد كرده است را به ترتيب حروف الفباي نام خانوادگي بياورد. تنها منابعي مي­آيد كه در متن از آنها استفاده شده است. در ذكر منبع حداقل پنج دسته اطلاعات، ضروري به نظر مي­رسد: 1- نام خانوادگي و نام مؤلف يا مؤلفان 2- تاريخ انتشار اثر 3- عنوان اثر 4- نام شهر 5- نام ناشر. (البته اگر كتاب تجديد چاپ شده باشد، شماره چاپ آن هم مي­آيد) جداسازي اين اطلاعات با نقطه و جداسازي اجزاي مختلف هر يك با ويرگول (،) است مانند:

- در تك مؤلف:

جوادي، آملي،‌عبدالله (1372). هدايت در قرآن (چاپ سوم). تهران: مركز نشر فرهنگي رجاء.

-            در ارجاع منابع از دو مؤلف يا بيشتر به شكل زير مي­آيد:

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازي، زهره  (1379). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري (چاپ سوم). تهران:‌نشر آگاه.

-      آثار داراي مترجم به شكل زير مي­آيد:

صدر الدين شيرازي، محمد (1375). شواهد الربوبيه(چاپ دوم). ترجمه جواد مصلح.تهران:‌انتشارات سروش.

 

-      آثار با عنوان سازمان­ها و نهادها:

مركز اسناد و مدارك علمي، وزارت آموزش و پرورش (1362)، واژه­نامه فارسي -انگليسي. تهران: نشر مؤلف

-           آثار به جاي مؤلف ويراستاريا چند نفر گردآورنده يا مجموعه مقالات به شكل زير:

شفيع آبادي، عبدالله (گردآورنده)، (1374). مجموعه مقالات جنگ رواني. تهران:‌انتشارات سمت.

 

توضیحات بیشتر دربارة شيوه ارجاع منابع

در جهت امانت­داري انديشه­هاي ديگران و براي اطلاع رساني بيشتر خواننده براي مراجعه به متون منابع اصلي، بايد ارجاعات آورده شود. بنابراين هرگاه در متن مقاله، مطلبي از يك كتاب، مجله يا… به صورت مستقيم يا غير مستقيم نقل شود بايد پس از بيان مطلب آن را مستند ساخت. اين مستندسازي شيوه­هاي مختلفی دارد.

 

 شيوه­ ارجاع در متن

در استناد نام مؤلف و صاحب اثر بدون القاب: آقا، خانم، استاد، دكتر، پروفسور، حجت الاسلام، آيت الله و امثال آن آورده مي­شود مگر در جايي كه لقب جزو نام مشخص شده باشد مانند خواجه نصير الدين طوسي، آخوند خراساني، امام خميني، علامه طباطبايي (دهنوي، 1377، ص 27).

اثر با يك مؤلف: پس از آوردن متن، داخل پرانتز: نام خانوادگي،‌تاريخ انتشار، شماره صفحه به ترتيب مي­آيد و پس از آن نقطه مي­گذاريم مانند (ابطحي، 1382، ص 27).

اثر با بيش از يك مؤلف باشد، نام خانوادگي آنان به ترتيب به همراه سال انتشار و شماره صفحه مي­آيد مانند (سرمد، بازرگان، حجازي، 1379، ص 50) و اگر بيش از سه مؤلف بود: نام خانوادگي اولين مؤلف و به دنبال آن عبارت «و همكاران» یا «دیگران» و سپس سال انتشار و شماره صفحه مي­آيد مانند (نوربخش و ديگران، 1366، ص 75).

اثر با نام سازمان­ها و نهادها:

به جاي نام مؤلف، نام سازمان مي­آيد مانند (فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، 1382، ص 34).

دو يا چند اثر يك مؤلف:

همه آنها داخل پرانتز به ترتيب تاريخ نشر مي­آيد مانند (والاس، 1980، ص 15؛ 1988، ص 27؛ 1990، ص 5). و اگر چند اثر يك مؤلف در يك سال منتشر شده باشد آثار مختلف او با حروف الفبا از هم متمايز مي­­گردند مانند (احمدي، 1365 الف، ص 22؛ 1365 ب، ص 16).

 

استناد آيات و روايات:

ابتدا نام سوره و سپس شماره آيه ذكر مي­شود، مانند: (بقره، 39). در خصوص نهج البلاغه نام كتاب و شماره خطبه يا نامه (نهج البلاغه، خطبه 33) و روايات غير نهج البلاغه، نام گردآورنده روايات، تاريخ نشر، شماره جلد و صفحه مانند (مجلسي، 1403، ج 56، ص 198).

 ارجاع دهي مقالات:

ابتدا نام مؤلف يا مؤلفان، سپس تاريخ انتشار، بعد عنوان مقاله، به دنبال آن نام مجله و شماره آن ذكر مي­شود آنگاه  شماره صفحات آن مقاله در آن مجله با حروف مخفف صص در فارسي و PPدر انگليسي، مانند حداد عادل، غلامعلي (1375)، انسان عيني، فصلنامه حوزه و دانشگاه، ش 9، صص 41-35.

 ارجاع پايان نامه و رساله

پس از ذكر عنوان بايد ذكر شود كه آن منبع پايان نامه كارشناسي ارشد يا رساله دكتر و به صورت چاپ نشده است، سپس نام دانشگاه به شكل زير:

ايزدپناه، عباس (1371). مباني معرفتي مشاء و اهل عرفان. پايان نامه كارشناسي ارشد. چاپ نشده. دانشگاه قم.

 ارجاع از يك روزنامه

همانند ارجاع مقاله در مجله است مانند:

محمودي، اكبر (1375، 21 مهر). موانع توسعه در ايران. روزنامه كيهان. ص 6.

ارجاع فرهنگ نامه و دائرة المعارف

در ارجاع نام سرپرست و بقيه موارد مثل كتاب عمل مي­شود، مانند:

بجنوردي، سيد كاظم و همكاران (1377)، دائرةالمعارف بزرگ اسلامي (چاپ  دوم). تهران. مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامي.

ارجاع كنفرانس­ها، سمينارها و گزارش

  • مطلبي از دايرةالمعارف در شبكه وب

Seven years war.Pritannicaonline.vers ,802.Apr.1998.

Encyclopaedia Britannica. 02 nov /.

ارائه گزارش از همايش و سمينارها بايد به شكل زير باشد (سلطاني، 1363، ص 19).

همايش بين المللي نقش دين در بهداشت و روان (1380). چكيده مقالات اولين همايش بين المللي نقش دين در بهداشت روان. تهران: دانشگاه علوم پزشكي ايران.

نقل از منابع الكترونيكي (اينترنت)

امروز نقل از منابع اينترنتي يكي از منابع ارجاعي است كه در ذكر آن اطلاعات ضروري به ترتيب زير بيان مي­شود.

بارلو،‌جان پي (1996). درخت يوشع مي­لرزد. در مجله CORE(روي خط اينترنت). ج 8، ش 1، ( نقل شده تاريخ 25 مارس 1996، قابل دسترسي در:

  • ارجاع يك مقاله در مجله الكترونيكي

Miles, Adrian. Singin in the Rain: Ahypertextual Reading. “Postmodern Culture 8.2(1998).02 nov 2000.

:Pub/Zines/c.Re-Zine file:ptp.e text.org pirectorg .g. 8corel.

  • در ارجاع يك كتاب الكترونيكي در شبكه وب

Austen, Jane. Pride and prejudice.ED.henrychurchyrd.

نكاتي درباره تايپ مقاله:

امروزه تقريباً اكثر مجلات علمي، مقالات خود را به صورت تايپ شده مي­پذيرند. از اين رو بيان برخي از اصول تايپ مفيد فايده است:

الف) عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله چهارسانتي­متر از بالا با قلم يا فونت شماره 16 تايپ مي­شود.

ب) نام مؤلف در زير عنوان و در وسط سطر و با فاصله 5/1 سانتي­متر با قلم ترافيك شماره ده تايپ مي­شود.

ج) رتبه علمي و محل خدمت مؤلف يا مؤلفان با علامت ستاره يا شماره در پاورقي همان صفحه با قلم لوتوس نازك شماره دوازده كه متناسب با قلم پاورقي است، تايپ مي­گردد.

د) عناوين فرعي مقاله با شماره­هاي تفكيك كننده مانند 01، 02، 03، با قلم لوتوس سياه شماره 14 تايپ مي­شود.

هـ) عناوين فرعي با شماره­هاي تفكيكي 101، 201 و … با قلم لوتوس سياه شماره سيزده تايپ مي­شود.

و) متن مقاله با قلم لوتوس نازك، شماره چهارده تايپ شده و ابتداي هر پاراگراف يا بند با كمي تورفتگي (اشپون)    با فاصله 5/0 سانتي­متر آغاز مي­گردد.

ز) فاصله بين سطرهاي متن 5/1 سانتي­متر و فاصله آنها از عنوان­هاي فرعي دو سانتي­متر است

ح) فاصله حاشيه صفحه­ها از هر طرف دو سانتي­متر و از بالا و پايين نيز دو سانتي­متر و فاصله آخرين سطر با پاورقي     يك سانتي­متر است.

ط) نقل قول مستقيم در داخل گيومه با قلم لوتوس نازك شماره دوازده تايپ مي­گردد.

س) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالاي صفحه تايپ مي­گردد.

ك) مقاله فقط بايد بر يك روي صفحه تايپ شود

ل) در تايپ مقاله بايد از بكار بردن قلم­هاي متنوع و متفاوت پرهيز كرد.

            م) قلم انگليسي لازم براي تايپ پاورقي Times mediumبا شماره هشت است و همين قلم براي انگليسي در متن و                                                منابع با شماره ده استفاده مي­شود.   و من الله التوفیق

شرایط و نحوه ارسال آثار :

-آثار باید به صورت تایپ شده ( با فرمت 2007  Word  در صفحات A4 و20 صفحه 300 کلمه ای ) باشد.

-مهلت ارسال آثار تاریخ 28/12/91 می باشد .

-بهره مندی از استاد راهنمای مجرب در طول نگارش مقاله و در نهایت اخذ تایید از ایشان الزامی است .

-مدیریت محترم استانی فایل آثار هسته ها ی پژوهشی را به دو صورت ورد  و پی دی افاز طریق اتوماسیون اداری برای معاونت پژوهش مرکز ( اداره انجمن ها ، مراکز وموسسات) ارسال کنند .  

-هر گونه تغییر در موضوع ، باید با هماهنگی معاونت پژوهش انجام پذیرد .

-کاربرگ ارزشیابی اثر نیز به پیوست ارسال شده تا پژوهشگران محورهای ارزشیابی را در نگارش کتاب خود لحاظ کنند .

-جناب آقای حاجی پور با شماره تلفن 32144451- 025 پاسخگوی سوالات احتمالی معاون محترم پژوهش استان و پژوهشگران محترمه خواهند بود .

اداره انجمن ها،مراکز وموسسات                          http://pooyesh.whc.ir

 

 

فرهنگ شهادت وآثار آن

فرهنگ شهادت وآثار آن    حميده واحدي    دانش آموخته سطح 2

فرهنگ ايثار وشهادت يكي از ارزشهايي است كه با فرهنگ عاشورايي و قيام امام حسين(عليه السلام) براي مبارزه با ظلم وستم عجين شده و از جايگاه ويژه­اي برخوردار بوده است. هر چه تاريخ به سوي آينده به پيش مي­رود، از عظمت شهادت وروحيه شهادت طلبي نه تنها چيزي كاسته نمي­شود، بلكه بر جلوه­هايش افزوده مي­گردد.

روشنگري در اين موضوع و شناساندن اين فرهنگ به مردم و تبيين دقيق اين فرهنگ، در اين مقطع از زمان، ضرورتي انكار­ناپذير است.

در تمام جوامع بشري، ارزش­هايي وجو دارد كه بنيان اصلي فرهنگ آن جامعه را شكل مي دهند. فرهنگ ايثار وشهادت يكي از اين ارزش­ها است كه با فرهنگ عاشورايي و قيام امام حسين(عليه السلام) براي مبارزه با ظلم وستم عجين شده است.

اهميت جهاد وشهادت وشناخت زمينه هاي شكل گيري فرهنگ آن ما را بر آن مي­دارد كه چگونگي ترويج فرهنگ جهاد و شهادت را مشخص كنيم.

از آنجا كه شهيد براي خدا و در راه خدا، هستي خود را براي نجات وسعادت جامعه فدا مي كند، هر چند پاداش اصلي خود را از خداوند در يافت مي­دارد، اما بنا بر حكم عقل، جامعه نيز به لحاظ حقي كه شهيد است و بايد با تمام وجود دين خود را در قبال شهيد ايفا نمايد. يكي از رسالت­ها ومسئوليت­ها در طول تاريخ در همه عصر­ها وهمه تمدن­ها وكشور­ها انتقال دادن ارزش­هاي حاكم بر جامعه است اعتلا وانتقال ارزش­هاي اصيل فرهنگي وديني و باورهاي مطلوب اجتماعي رفتارهاي متعالي فردي وجمعي مانند نشاط وپويايي، عطوفت، استواري، عزم وتلاش از اساسي­ترين رسالت­هاي همگاني است. اميد است بشريت امكان بازگشت به رسالت معنوي و ملكوتي خود را از دست نداده وتوفيق شناخت وعمل به آن را به دست آورند.

كليدواژه:فرهنگ ،ايثار، جهاد، شهادت ، ترويج، جامعه     

نقش زنان مسلمان در پيدايش وتداوم نهضت امام حسين(عليه السلام)

نقش زنان مسلمان در پيدايش وتداوم نهضت امام حسين(عليه السلام)      

نرگس درويشي                              دانش آموخته سطح 2

قيام امام حسين(عليه السلام) از جمله نهضت­هاي اصلاحي و مقدس در تاريخ اسلام است كه پيامدهاي گوناگوني را در عرصه­هاي سياسي، اجتماعي، اخلاق و معنويت و الهام بخشي و اثر گذاري در روند مبارزه­ي مكتبي در پي­داشته است. به عبارتي اين قيام هم پيامد­هاي آني داشت كه در جغرافياي حادثه يعني حوزه اصلي يا مركزي خلافت اسلامي (عراق، حجاز، وشام) رخ نمود و اوضاع ساسي موجود را دستخوش تحولاتي قرار داد و هم از جنبه الهام بخشي و تأثير گذاري در قيام­هاي بعدي و مبارزات تاريخي شيعه و علويان مؤثر بود.

قيام كربلا توانست در جامعه اسلامي هم انقلاب دروني ايجاد كند و هم انقلاب بروني (حركتها وجنبشهاي سياسي)را دامن بزند.

اين قيام در نوع خود از نظر خلق حماسه­هاي بي­بديل و نمايش هنرهاي جاودانه انساني و ظهور كمالات معنوي و تبليغ عملي رسالت الهي بي­همتاست. جلوه­هاي ويژه بسيار و پيام ناب فراوان دارد كه پس از گذشت چندين قرن همچنان اين جلوه­ها روشن و پيام­ها سودمند ومورد استفاده است و آنچه كه اين نوشتار به آن پرداخته است علل ماندگاري اين قيام و پيام آن است كه مي­توان به نقش زنان اشاره كرد چرا كه با دقت و تأمل در زواياي قيام چه قبل وچه بعد از آن به اين نتيجه مي­رسيم كه نقش زنان بسيار بارز و ارزنده است كه اگر غير از اين بود اين قيام نيز مانند ديگر قيامها نامي از آن نمانده بود. در اين قيام اگر چه ظاهرا"پيروزي با سپاه كفر بود اما در ادامه و با پيام رساني­هاي زنان و اسيران نتيجه تغيير كرد كه باز هم اگر غير از اين بود قيام­هاي بعدي كه با تأسي از اين قيام بود به پيروزي نمي­رسيد و اگر پيام رساني حضرت زينب (سلام الله) و ديگر زنان كاروان كربلا در آن بحبوحه­ي رنج و داغ نبود .«كربلا در كربلا مي­ماند». و انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي هشت ساله عليه ايران به پيروزي نمي­رسيد.

و قيام امام حسين (عليه السلام) الگويي است براي امام­هاي بعدي تا قيام مهدوي كه آن هم چون قيام امام حسين(عليه السلام) تفسير بارزي است از انديشه متعالي حقيقت گرا در برابر تفكر مصلحت انديشانه ي و دنيا گرايانه، تقابل دين محوري با حكومت خواهي، سياست زدگي و قدرت طلبي، رويارويي رهبري ديني با مملوكيت و اشرافيت قبيلگي و امارت دنيوي.

كليد واژه: انقلاب، جهاد، عاشورا، ولايت     

غدير شناسي وپاسخ وارده برآن

 غدير شناسي وپاسخ وارده بر آن               فهيمه عظيمي                       دانش آموخته سطح 2

موضوع اصلي تحقيق غدير شناسي و پاسخ به شبهات وارده بر آن مي­باشد.غدير واقعه­اي است كه در حجه الوداع روز هجدهم ذي الحجه در محلي به نام غدير­خم كه در نزديكي جحفه قرار دارد، به وقوع پيوست وطي آن پيامبر (صلي الله عليه وآله) امير المؤمنين(عليه السلام)علي بن ابي طالب(عليه السلام) را به جانشيني خود منصوب فرمود.

انتخاب امام علي (عليه السلام) به عنوان جانشين وسرپرست جامعه تنها مربوط به واقعه­ي غدير نمي­باشد چرا كه پيامبر در موقعيت­هاي متفاوت انتخاب امام علي (عليه السلام) را به عنوان جانشين خود مطرح مي­فرمودند.همانطور كه انبياء گذشته براي به نتيجه رساندن رسالتشان جانشيناني را براي خود قرار دادند. در قرآن و روايات به صراحت به مسئله­ي غدير پرداخته شده و آن را بيان كرده­اند.

در قرآن دو آيه­­ي ابلاغ (67مائده) و اكمال(3مائده)به اين مسئله پرداخته كه هر دو با محوريت امر مهم «ولايت» در روز غدير نازل شده است و در روايات ائمه معصومين (عليهم السلام) اين مسئله بيان شده از جمله احتياجات امام علي (عليه السلام) در جلسه­ي شورا و در زمان خلافت عثمان و موارد ديگري كه در متن به آنها اشاره خواهد شد. و بزرگان و عالمان ديني اعم از شيعه وسني نيز در اين باره سخناني را بيان كرده­اند.

حديث غدير، حديثي است با سند متواتر حتي علماي اهل سنت، حديث غدير و متواتر بودن آن را پذيرفته­اند آنان براي گريز از پذيرش ولايت و خلافت بلافصل امير المؤمنين(عليه السلام) تنها يك راه در پيش دارند آن هم ايجاد شك و ترديد در مفهوم حديث غدير است و همين مسأله باعث ايجاد شبهاتي در مفهوم حديث غدير شده است از جمله­ي اين كه مولي را به محبت و دوستي معنا مي­كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت، با توجه به قرايني كه در آيه وجود دارد مولي جزء به معنا سر پرست نمي­تواند باشد.از جمله اموري كه موجب جاودانگي داستان غدير گشته، عيد قرار دادن آن است. به خاطر اهميت برپايي اين جشن روايات زيادي از معصومين(عليهم السلام) در اين زمينه وارد شده است كه آثار و بركات فراواني را براي اين جشن برشمرده اند، از جمله:

مضاعف شدن محبت پيروان اهل بيت (عليه السلام) نسبت به خاندان رسالت، زنده نگه داشتن ياد خدا، مستحكم كردن ايمان وارادت نسبت به خدا و اولياي الهي، وهابيان حتي نسبت به برگزاري جشن غدير، شبهاتي مطرح مي­كنند كه در پاسخ آن ها بايد گفت: اساس عبادت، اعتقاد به ربوبيت و يگانگي خداست در حالي كه با بزرگداشت غدير در صدد اثبات يگانگي خداوند و ربوبيت او نيستيم.

كليد واژه:خطبه، ولايت، غدير، شبهه     

چكيده پايان نامه :بررسي زندگي ومضامين شعري حافظ

چكيده پايان نامه: بررسي زندگي ومضامين شعري حافظ          فاطمه فاطمي              دانش آموخته سطح 2 

جهاني معترف است كه حافظ، چيره دست­ترين استاد فرزانه و بي دليل صنعت غزلسرائي فارسي است حافظ و شعرهايش آثار كدورت دنياي آكنده از دود و غبار و رنجهاي دروني را از روح ميزدايد و زيبايي تجليات او و ملامت كلام وي روان را تحت تأثير قرار مي­دهيد، حافظ نابغه ايست كه با غزليات خود در وجود همه چه برگزيدگان و چه كوته بينان شود واستغناء و حرميت وعشق و ايمان را به هم درمي­آميزد .او ستايشگري است از نور زندگي و نمايشگر شايسته است از همه آرزوهاي بشري، همان تپش خارق العاده و انديشه­هايش وي را در رديف  و همپايه اولياء قرار مي­دهد.

غزليات دلنشين وگفته­هاي برنغز و شيواي حافظ يكي از بهترين شاهكارهاي جاويدان بشريت است كه تا دنيا برپاست و بشريت برجاست پايدار خواهد بود. غزليات حافظ همچون اقيانوسي بيكران است كه هر كس به ميزان عشق و ذوق ودرك خود از ژرفاي انديشه مواج و گفته­هاي خيال انگيزش گوهرهاي درخشان اميد وآرزوي خود را به دست مي­آورد، او حكيمي متفكر و تفكر انگيز است، فرزانه­اي است داراي انديشه­هاي حكمي و عرفاني احساسات و عواطف ژرف انساني، وقتي از علامه قزويني مي­پرسند كه اگر بخواهند مجسمه­اي از بزرگترين شاعر هر مملكتي را به عنوان يادبود در محلي نصب كنند و به هر كشور و ملتش فقط حق انتخاب يك نفر را تقويض كنند وآن را به عنوان ملك الشعراي آن كشور بپذيرند شما در مورد شاعرالشعراي ايران چه كسي را برخواهيد گزيد؟او پاسخ مي­دهد.«تنها كسي كه اشعارش در برگيرنده كليه محاسن لفظي و معنوي شعر و مشاعريت و واجد كليه مزاياي مقصوره وكلام زيبنده و بر بلاغت است و هر گونه الهامات عاليه و حقايق موجود در كلام زيبا دارد و شخصي كه فصيح_ترين وبليغ ترين ترانه هاي انساني را براي همه ادوار چه دوره هاي گذشته وچه اعصار مياني وحال سروده است و در مقايسه با كليه ستارگان بر تلألم شعر و شاعري در جهان همچون خورشيد تابناكي مي­درخشد وعاري از هرگونه ترديد و دودلي است، كسي نيست جز وجود ذيجود خواجه شمس الحق محمد حافظ شيرازي را كه خدايش بيامرزد و روح بزرگش شاد و مطهر باد.

كليد واژه:غزل، مدح، تضمين، خرابات، دير، عرفان          

يهود وصهيونيسم جهاني

 

عنوان :يهود وصهيونيسم جهاني                           الهام دهرمي   دانش آموخته سطح 2

موضوعي كه به آن پرداخته شده، «يهود وصهيونيسم جهاني» بوده است. لفظ«يهود» جمع است و مفرد آن يهودي منسوب به يهودا (قبيله وناحيه) است و به تيره اي از ساميان كه عبرانيان يا بني اسرائيل، و از ديني كليمي يا موسوي خوانده مي­شوند، اطلاق مي­گردد. از كارشكني­هاي بسيار روشن يهود، به ويژه علمايشان ايجاد شبهه در كتاب آسماني قرآن كريم است. يهود درباره­ي اين كتاب الهي مي­گفتند: مطالب قرآن همه از تورات گرفته شده است، بدين صورت كه آيات تورات را تحريف كرده­اند و به صورت آيات قرآني درآورده­اند، علاوه بر اين در قرآن، تناقضات و مطالب مخالف با هم وجود دارد.

تاريخ اسلام نمايانگر موضعگيري­هاي مختلفي در برابر آيين اسلام است. يكي از اين موضعگيري­هاي موضع اهل كتاب يعني يهود و مسيحيت نسبت به اسلام است كه با توجه به روحيه و خط مشي هر يك از دو گروه، تفاوتهاي زيادي در بين آنها وجود دارد. قانونگذاري و تشريع يكي از بزرگترين اهدافي است كه دين­هاي الهي دنبال مي­كنند. قوانين تورات و تلمود، نه تنها متأثر از قوانين اقوام و امت­هاي پيشين است و بسياري از نكات منفي اين مجموعه­ها را در خود منعكس كرده است، بلكه خود نيز مواد نامناسب و ظالمانه دارد.محور قوانين تورات و تلمود، اقتدار يهود است.

كليه جريان­هاي فكري جديد مانند جنبش استناره و اصلاحگران و محافظه كاران و دياسبورا و نيز جنبش صهيونيستي از اشكنازي­ها برخاسته است و هدف آنان ايجاد دولت اشكنازي بود، اما بعد­ها يهوديان شرق و جهان اسلام و سفارديم در اين هدف پيش افتادند. صهيونيسم، يكي ديگر از نهضت­هاي يهود است كه ريشه­هاي تاريخي خود را به زمان تخريب معبد اورشليم- در حدود سال­هاي هفتاد ميلادي-مي­رساند. پايه گذار صهيونيسم «تئودورهرتزل»مي باشد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

كليدواژه ها: يهود، صهيونيسم، بني اسرائيل

كارشكني هاي يهود در زمان پيامبر (صلي الله عليه وآله)

دوچهرگان در آيينه آيات و روايات

منافقان در آيات و روايات                                   اقدس محمدي- دانش آموخته سطح 2

اين تحقيق با عنوان «دوچهرگان در آيينه آيات و روايات» پيرامون نفاق و منافق و با روش كتابخانه اي به رشته تحرير در آمده است.  واژه­ي «منافق» در فرهنگ قرآن به معناي كسي است كه گفتار او با آنچه كه در دل دارد، مخالف است و به عبارت ديگر مكنون قلبي خود را پنهان مي­كند، و غير آن را اظهار مي­دارد و پديده­ي ناپسند نفاق از جمله پديده هايي است كه در طول تاريخ زندگي اجتماعي بشر و به وي‍ژه در جوامع ديني همواره مانع سير تكاملي آنها بوده است. نفاق انواعي دارد از جمله­: نفاق با خدا در اصل ايمان، نفاق با خدا در لوازم ايمان، نفاق با خدا در عبادات، نفاق با مردم.

عواملي كه موجب بيماري روحي نفاق مي­شود عبارتند از: حقارت دروني، ترس از دست دادن جان و مال و موقعيت اجتماعي، منفعت طلبي و طمع، آرزوي قدرت، عصبيت و حميت، سهل­انگاري، عادت، ستيزه جويي، سرگرم شدن به اولاد و مال دنيا؛ اين عوامل باعث مي شود، منافقان را با خصايص و ويژگي­هايي كه در قرآن و روايات اسلامي آمده همچون: عجب و تكبر، دلهره و اضطراب، هواپرستي، ارتباط و دوستي با بيگانگان، ولايت ستيزي، فرصت طلبي، فتنه­گري، اظهارات دروغ و رياكارانه، نهي از منكر و امر به معروف، استهزاء و عيب جويي مؤمنان، كينه توزي، پيمان شكني، خمودي و ناسپاسي، پارسايي دروغين-كه در اعمال و رفتارشان آشكار و نمايان است- از مؤمنين و ساير اقشار جامعه باز شناخت.

قرآن كريم افزون بر تبيين اوصاف و ويژگي­هاي منافقان، مثال هايي هم براي حالات آنها بيان نموده است.

نفاق داراي پيامدهاي بسيار خطرناك دنيوي و اخروي مي­باشد كه مي­توان به چند مورد از آنها اشاره كرد: تباهي ايمان، رسوايي وخواري، عدم قبولي اعمال منافقان، كوردلي، نا اميد كردن مردم و جدايي آنان از نظام، ترويج فساد، ايستادگي در برابر حق؛ لذا مداومت بر صفت نفاق مي­تواند سبب بسياري از محروميت­ها گردد و در آخرت نيز جايگاه منافقان، بدترين و پست­ترين نقطه دوزخ مي باشد. البته اين بيماري همانند ساير بيماري­ها قابل درمان است كه با بهره­گيري از قرآن و دعا، تفكر در مفاسدي كه مترتب بر اين رذيله است و جديت وكوشش در مقام عمل براي دور شدن از اين صفت زشت مي توان آن را درمان كرد.

كليدواژه­ها: دوچهرگان، نفاق، منافق، اسلام،   

 

سیره اخلاقی - سیاسی امام علی علیه السلام

سيره اخلاقي - سياسي امام علي عليه السلام            زينب فرهادي - دانش آموخته سطح 2

موضوعي كه به آن پرداخته شده «سيره اخلاقي- سياسي امام علي عليه السلام» است.سيره به معناي طريقه، روش، سنت، مذهب، خو، عادت، خلق، ترتيب و نظام است. در اصطلاح تاريخ نويسان به تاريخ جنگها وغزوات، نحوه وشيوه­هاي سلوك و رفتار و سبك و متد و اخلاقيات افراد در عرصه­هاي گوناگون مي­گويند.

  حضرت علي-عليه السلام- از زمان ظهور اسلام همواره در جبهه­ي حق بود و رفتار وشجاعت و جوانمردي اش تصويري زيبا از اسلام را متجلي مي­كرد.او جلوه­ي واقعي وكامل حق به شمار مي­آيد. در كردار، جهاد، ايثار، پاسداري از اسلام، ايمان و عمل صالح، عالي­ترين نمونه از تربيت شدگان مكتب قرآن و رسول بود. يكي از ويژگي­هاي علي-عليه السلام- عبادت اوست و به جرأت مي­توان گفت كه علي -عليه السلام- بعد از رسول خدا عابدترين مرد تاريخ است وهيچ كس در نماز شب وخواندن نافله وادعيه وروزه داري به پاي او نمي­رسد.

  مراد از اخلاق سياسي، به بازي گرفتن اخلاق ازسوي سياستمداران يا سياسي كردن اخلاق نيست، بلكه مراد اخلاقي كردن سياست يا تنظيم روابط سياسي، اجتماعي، اقتصادي بر پايه اخلاق و عدالت است. جنگ اميرمؤمنان -عليه السلام-  با معاويه، نبرد دو طرز فكر كاملا الهي با شيطاني وجنگ اخلاق با بي اخلاقي بود؛ همان طور كه مهم­ترين منبع انديشه وعمل امام، اعتقاد مطلق وي به اصول اسلامي واخلاقي است.

 حضرت علي در حكومت خود به شدت ازخشونت وخونريزي پرهيز و ابا داشتند واساساً خشونت و خونريزي با اهداف و مباني فكري حضرت سازگار نبود. تأمين آزادي مخالفان سياسي، به عنوان يك الزام اخلاقي در سيره امام علي- عليه السلام- مشهود است و حد و مرز اين آزادي تا جايي بود كه به روي مخالف دست به شمشير نبرد و عملا خشونت نورزيد.

   كليدواژه ها:  امام علي-عليه السلام-، سياست، اخلاق، سيره، عدالت         

اهمیت پژوهش در کلام رهبری

مقام معظم رهبری :

برای خدمت رسانی بهتر به مردم کارهای دقیق پژوهشی لازم است.

 

کارهای صورت گرفته به مناسبت هفته کتابخوانی درمدرسه علمیه الزهرا

به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی وبزرگداشت آن اقدامات ذیل درمدرسه علمیه الزهرا صورت گرفت :

- تخفیف دادن درهزنیه ی عضویت جدید کتابخانه وتمدید عضویت درکتابخانه با 50% تخفیف درهفته کتابخوانی

- تجلیل ازبیشترین اهداکنندگان کتاب به کتابخانه (آقایان نام آور،آذربادگان وخانم شیبانی)

- اهدای برخی کتاب های اضافه وتکراری موجود درانباربه کتابخانه های نیازمند درروستاهای همجواروکتابخانه حوزه علمیه برادران

- معرفی اجمالی تمام نرم افرازهای علمی _ پژوهشی مرکزتحقیقات کامپیوتری نورومعرفی تفصیلی نرم افزارهای پرکاربرد آن مرکزازجمله جامع التفاسیر،جامع الاحادیث ،معجم موضوعی ،بحارالانوار،مجموعه آثاراستادشهیدمطهری،مجموعه آثارآیت الله سبحانی ونورالحکمه درجمع طلاب سطح دو

- ارائه گزارشی ازفعالیت های گذشته ،جاری وآینده کتابخانه ازسال 79 تاکنون.

- نصب نوشته هایی درمورد کتاب وکتابخوانی درفضای مدرسه.

-برگزاری مسابقه (دقایقی با قرآن)  واهدای هدایایی به سه نفرازبرندگان.

- برگزاری نمایشگاه کتاب درزمینه ی قیام عاشورا،امام حسین،شبهات و… درآستانه محرم ومعرفی 2 کتاب درحضورطلاب مدرسه.

- تهیه وفروش فلش مموری باحجم های مختلف 4،8،16 گیگابایت،به منظورتهیه آسانتروسریعترطلاب.

تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

 

عنوان تحقیق : تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

محقق : صدیقه هوشیار

نقش تغذیه در قرآن کریم

 

در قسمتی از آیات قرآن کریم، عمل نیکو یا نهی از رفتارهای زشت، بعد ازدستور و توصیه به بهره مندی از غذاهای حلال و پاک، آمده که نشان می‌دهدغذای پاک و حلال با رفتار پسندیده و ناپسند انسان در ارتباط است.
به عنوان نمونه خداوند متعال می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُواکُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْإِیَّاهُ تَعْبُدُون‏» (اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از نعمتهاىپاکیزه‏اى که به شما روزى داده‏ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید اگر اورا پرستش مى‏کنید.) (بقره/۱۷۲(
در این آیه کریمه، بعد از سفارش به خوردن از نعمتهای پاکیزه، دستور شکر خدا داده شده است.
در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاًطَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُون‏»(و ازنعمتهاى حلال و پاکیزه‏اى که خداوند به شما روزى داده است، بخورید! و از (مخالفت) خداوندى که به او ایمان دارید، بپرهیزید.) (مائده/۸۸(
ملاحظه می‌کنید که بیان آیه به گونه‌ای است که انسان بین «بخورید» (کلوا) و «تقوای الهی داشته باشید» (اتقوا الله) ارتباط عمیقی احساس می‌کند.
در آیه دیگر می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِحَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْعَدُوٌّ مُبین»‏
(اى مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! و از گامهاى شیطان، پیروى نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست) (بقره/۱۶۸)
در این آیه نیز ارتباط بین استفاده از غذاهای حلال و پاک، و دوری و پیروی نکردن از گامها و وساوس شیطان، روشن است.
در جای دیگر می‌فرماید: «یا ایُّها الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِباتِ وَاعْمَلُوا صالِحاً». (اى پیامبران! از غذاهاى پاکیزه بخورید و عمل صالحانجام دهید) (مومنون/۵۱)
برخی از مفسّران نیز به این نکات توجه داشته‌اند که ذکر این دو مطلب یعنی (خوردن غذاهاى پاک و انجام عمل صالح) پشت سر یکدیگر، دلیل بر وجود یک نوعارتباط بین آنهاست و اشاره به این است که غذاهاى مختلف، آثار اخلاقىمتفاوتى دارد، غذاى حلال و پاک، روح را پاک مى‏کند و سرچشمه عمل صالحمى‏شود و انسان را برای انجام عمل صالح آماده می‌کند، و غذاهاى حرام وناپاک، روح و جان را تیره می‌کند و او را به سمت بدی‌های اخلاقی و رفتاریسوق می‌دهد و سبب اعمال ناصالح می‌شود. [1]

 

 

 به قول شاعر:
علم و حکمت زاید از لقمه حلال / عشق و رقّت آید از لقمه حلال
لقمه تخم است و برش اندیشه‏ها / لقمه بحر و گوهرش اندیشه‏ها
در تعابیر دیگر قرآن کریم، خداوند متعال درباره گروهى از یهود که مرتکبکارهاى زشت و نادرست مثل جاسوسى علیه اسلام و تحریف حقایق کتب آسمانى شدهبودند، مى‏فرماید: آنها کسانى هستند که خداوند نخواسته است دلهایشان را پاککند (نک: مائده/۴۱) و بلافاصله در آیه بعد مى‏فرماید: «سَمَّاعُونَلِلْکَذِبِ اکَّالُونَ لِلسُّحْتِ» آنها بسیار به سخنان تو گوش فرا مى‏دهندتا آن را تکذیب کنند (و) بسیار مال حرام مى‏خورند!» (مائده/۴۲)
این تعبیر نشان مى‏دهد که آلودگى دلهاى آنها بر اثر اعمالى همچون تکذیبآیات الهى، و خوردن مال حرام به طور مداوم بوده است؛ چرا که از فصاحت وبلاغت به دور است که اوصافى را براى آنها بشمرد که هیچ ارتباطى با جملهقبلی نداشته باشد. [2]
و در آیه‌ای درباره شراب و قمار مى‏فرماید: « إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُأَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْأَنْتُمْ مُنْتَهُون‏»
(شیطان مى‏خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجادکند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد،و با این نهى اکید،) خوددارى خواهید کرد.) (مائده/۹۱)
این آیه نشان مى‏دهد که غذا و نوشیدنى‌های حرام همچون شراب (خمر) مى‏توانددر شکل گیرى رذائل اخلاقى همانند پرخاشگرى و ستیزه‏جویى و عداوت و دشمنىکاملا موثر باشد.

 

ادامه دارد…..

[1]مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص ۲۵۵؛ قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج‏۸، ص ۱۰۶

[2]مکارم شیرازی و همکاران، اخلاق در قرآن، ج ۱، ص۲۰۸

 

تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

 

عنوان تحقیق : تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

محقق : صدیقه هوشیار

دلائل تأثير پذيري اخلاق از تغذيه

 

براي اين ادعا، دلائلي را مي‌توان برشمرد:

 

1. دليل وجداني

 

براي ما پيش آمده است که بعد از صرف غذاي مورد علاقه، احساس آرامش و نشاط شده است؛ نيز گاهي اتفاق افتاده است که با شرايطي استرس‌زا مواجه شده‌ايم که در اين شرايط، ناخودآگاه به سمت مواد خوراکي رفته‌ايم تا به اين طريق، استرس را از خود دور کنيم. بنا بر اين هر يک از ما در خود مي‌يابيم که بين خصلت‌هاي اخلاقي و تغذيه، ارتباط برقرار است و بهداشت در تغذيه، مي‌تواند در بهبود اخلاق نقش داشته باشد.

 

2. دليل تجربي

 

امروزه دانش تجربي، وابستگي بين تغذيه و خصلت‌هاي اخلاقي بشر را اثبات نموده است. کارشناسان تغذيه بر اين باورند که اگر بدن انسان از نظر انواع و مقدار مواد شيميايي و ترکيبات طبيعي لازم خود در حد تعادل قرار داشته باشد، خلق و رفتار او متعادل مي‌شود.

 

تغذيه نامناسب مي‌تواند تعادل بدن را به هم بزند؛ از باب نمونه، بسياري از زنان دچار کم‌خوني هستند، که اين مسأله باعث افسردگي و خستگي زودرس مي‌شود. يا برخي با کمبود ويتامين‌هايي مواجه‌اند، که اين کمبودها روي سيستم عصبي و رفتاري بسيار مؤثر است.

 

در افرادي که به‌طور منظم و سر وقت غذا نمي‌خورند، قند خونشان در حال تغيير است و ثبات لازم را ندارند و اين، بر قدرت تفکر و تمرکز و خلق و خو تأثير مي‌گذارد.

 

به باور دانشمندان، بسياري از پديده‌هاي اخلاقي به خاطر هورمون‌هايي است که غده‌هاي بدن تراوش مي‌کنند و تراوش غده‌ها، رابطه‌ي نزديکي با تغذ‌يه‌ي انسان دارد؛ از باب نمونه متذکر مي‌شويم که بر همين اساس، برخي معتقدند گوشت هر حيواني، حاوي صفات آن حيوان است و از طريق غده‌ها و تراوش آن‌ها در اخلاق کساني که از آن تغذيه مي‌کنند، اثر مي‌گذارد. گوشت درندگان، انسان را درنده‌خو مي‌کند و گوشت خوک، صفت بي‌بندوباري جنسي را ـ که از ويژگي‌هاي اين حيوان است ـ به خورنده‌ي آن منتقل مي‌سازد.

 

در مورد تأثير غذا بر سلامت ذهني، رواني و اخلاقي افراد، دويست نفر از مردم انگلستان مورد مطالعه قرار گرفتند و به اين افراد توصيه شد: مصرف غذاهايي را که براي خُلق و خو، استرس‌زا هستند، قطع کنند و همزمان مقدار غذاهايي را که از ذهن و خُلق فرد حمايت مي‌کنند، افزايش دهند. هشتاد و هشت درصد افرادي که از رژيم‌هاي غذايي حمايت کننده خُلق و خو استفاده کردند، از نظر ذهني و رواني، وضعيت بهتري پيدا کردند. بنابراين، تغذيه در رفتار آدمي نقش دارد.

 

3. دليل ديني

 

از متون اسلامي(آيات و روايات) به وضوح ديده مي‌شود که رابطه‌ي نزديکي ميان تغذيه و روحيات و خُلقيات بشر وجود دارد.

 

 

آري بين تغذيه و خصلت‌هاي اخلاقي(مانند: بدخلقي و خوش خلقي، غم و اندوه و افسردگي، رقّت قلب و سخت‌دلي) و حتي توفيق و قبولي نماز و روزه و عبادات، رابطه‌اي‌برقرار است.اين سخن به اين معنا نيست که تغذيه، علت تمام و کامل براي اخلاق خوب يا بد باشد، بلکه “تغذيه” يکي از عوامل زمينه‌ساز اخلاق است؛ هم از نظر نوع غذاها و هم از نظر مقدار مصرف و حلال و حرام بودن آنها.

ادامه دارد….

 

گزارش معاونت پژوهش مدرسه علميه الزهرا گراش

در تابستان سال جاري 12 جلسه­ي دفاع تحقيقات پاياني برگزار شد، يكي از آنها با عنوان «غدير­شناسي و شبهات وارده بر آن» به عنوان تحقيق برتر شناخته شد. 

تحقيقات پاياني اين واحد آموزشي تاكنون 167 عنوان است.

از ديگر اقدامات اين معاونت،شركت آثار پژوهشي طلاب مدرسه و كتابهاي درسي و غير درسي مركز مديريت حوزه­هاي علميه خواهران ،

در نمايشگاه دستاوردهاي علمي پژوهشي حوزه و دانشگاه آزاد لار است كه به مدت پانزده روز در ماه مبارك رمضان برگزار شد.